Tegen firiep nflueoze Tegen Hoest I Hei Groene Kruis Voor in Bosker's Boekhandel Hippolytushoef - Middenmeer I. MINNES WILT U ECHT LEDER CONSULTATIE - BUREAU WITTE KRUIS WIERINGEN. ZITTING MAKELAAR - WIERINGEN HYPOTHEEK COÖP. BOERENLEENBANK TE WIERINGEN. HoornEnkhaizen. EEN AVONTUURLIJKE BUSREIS ANNO 19417" De passagier op het dak. Een oud schoolboekje vertelt in een verhaaltje over de eerste trein Am- sterdam-Haarlem, dat het puilende ding eens door '11 amechtig boertje, die uit zijn land vandaan kwam ren nen, werd aangehouden. De trein stopie op liet armgezwaai van den boer, midden in liet land, tuk op een passagier. Het boertje moest echter niet mee hij wilde alleen maar vragen, of hij volgende week mee kon. Dit verhaal strekte den kinderen tov vreugde en leering. Vreugde over den dommen boer (ty pisch aat in de literatuur de boeren meestal dom zijn en ter leering van het feit, hoe schrikbarend de techniek de laatste eeuw wel vooruit is gegaan. Ennn, de kinderen hebben gela chen. Maar ze lachten te vroeg Want tegenwoordig kan men het da gelijks op het platteland meemaken, dat de bus wordt aangehouden en de menschen trachten enkele dagen van te voren een plaatsje te reserveeren. De domheid van het boertje Neen. bittere noodzaak. Want de trein deed nog erger dan 100 jaar geleden. Hij liet ons in de steek. Wie van Enkhuizen de kant van Hoorn uitwil, heeit 's morgens vér voor het ontbijt de gelegenheid voor dag en dauw te gaan, óf hij mag wachten tot de lunchtijd en kan dan nog trachten de rest van de dag productief te maken Een middenweg bestaat er niet, on danks venijnige adressen aan de direc tie van de Spoorwegen. Alleen de helderen van geest hebben er iets op gevonden. Er rijdt ook nog zoo iets als een bus naar Hoorn. Als ie rijdt tenminste en dat kan je treffen, als 't ding geen ka chel achter zich aansleept, die bij ie dere helling als een pneumatische rem schijnt te werken. E11 als de bus dan gereden heeft en je boft werkelijk, dan is er in Hoorn kans, dat je '11 trein kunt pakken naar Alkmaar en zoo kan je dan verder ko men in de wereld. Nu telt Enkhuizen elke morgen, zoo tegen 8 uur, een aantal avontuurlijk aangelegde burgers, die na lang over wegen, het eens worden. Ze wachten, soms heelemaal niet, soms een kwartier, soms een half uur, soms nog langer. E11 dan komt er een bus vóór, mét of zonder kachel er achter. Als er géén kachel achteraan bun gelt, grinniken de insiders, ze hebben dan een kans om te komen waar ze heen willen. Snel wordt de bus bestormd, want iedere minuut is er één en.we rij den. De chauffeur kijkt bedrukt. Telt zijn klantjes, die zich - in hun onnoozelheid over de komende din gen - breeduit ieder op een bank-voor- zich geinstalleerd hebben. klanten tellen Eerst telt de „chauf" zijn klanten, dan zijn vingers, nóg eens en conclu deert met '11 zucht'k Ben nóu al vol Ze denken Waarmee Bedoelt ie benzine (Want we heb ben geboft, 't. Is géén kachel-wagen Of IeNee, zóó vroeg in de mor gen is iedereen nuchter en zeker ook een chauffeur. Dus alleen maar z'11 klanten, is de eindconclusie. Dan kan de man niet tellen, óf hij telt z'11 vingers mee. De oplossing komt spoedig, als we rijden. We rijden wel niet hard, maar komen toch vooruit. Bij de Koepoort willen er nog wat passagiers mee. „Niet te veel hoor", waarschuwt de chauffeur zijn piccolo-kaartjesknipner Het zijn drie en ze bleken niet te veel In Bovenkarspel laten wc al een se rie menschen staan. Met bochtige armzwaaien wordt ze beduid, dat er nóg een bus komt, een andere, die door de Streek rijdt. Dat het ding met twee lekke banden aan één kant aan de start staat vertellen we er maar niet bij, zoo vroeg op de morgen. Dat zullen ze wel merken bij het klim men van de dageraad. We zwaaien de hoek om Broeker haven. Kinderen met tasschen staan gereed. Waarachtig, we stoppen. Voor hén is er nog wél plaats. De bestuurder telt wéér vingers, geac compagneerd door z'n piccolo. Ze zijn het niet direct eens en een „insider" verklapt ons het geheim Iedere vin ger is een abonné en abonné's gaan vóór, die krijgen vast een plaats, van te voren gereserveerd Abonné stemt tevree, denken we. In de bus is het verre van warm, maar als we de dijk opzwaaien, voelen we eerst, door de vele ongewenschtc ventilaticmogelijkhcden, hóe koud 't buiten wel is. les miserables. Eenzaam en verlaten - hoe komen ze er zoo vroeg - staat in,een bocht van de hoekige dijkweg een moeder met een paar kinderen. Met bloedend hart besluit de chauf feur „Ze kunnen niet mee." En - goedhartig - wil bij dat mensch niet laten wachten op de tweede bus, die niet vóór de middag zal verschij nen. Hij stopt en de piccolo zegt mee warig „Vol, juffrouw De bus is vol aandacht, bestudeert de wisselende trekken van liet vrouw tje anüoop, woede, teleurstelling en verontwaardiging strijden om de voorrang. De woede wint het. Want ze explo deert haast letterlijk „Nee, sloeber, je had me van de week beloofd, dat .we meekonden. Had reutelen de woorden, verstervend in het kuchend optrekken van de mo tor. We rijden al weer. Met een klap sluit de deur. De piccolo heeft getracht zooveel mo gelijk van het gesprek op te vangen, riij heeft er niet veel van verstaan. Mis schien heeft ze wel niet eens „sloe- ijer" gezegd. Wél zwaaide ze met een arm, aa.11 't eind leek wel een vuist te zitten. De bus sloebert verder en de chauf xeur voert aan, verontwaardigd, dat ie niks belooft heeft. Hij kan toch niks beloven De piccolo grijnst en zegt van de juf frouw leelijke dingen. de maan ging onder. Weer wat verder staat een grooce, gezonde agrariër met 'n vollemaansge zicht. Als '11 veldheer lieft hij één arm op. Je kunt nóg aan 'em zien, dat ie in dienst geweest is. Waarschijnlijk bij het paardenvolk. Inderdaad, de gastoevoer wordt afge sloten en we sukkelen langzamer. Zou hij Louw kans, want we sukkelen dooi en de kaartjesverkooper steekt z'n noofd buiten het kippendcurtjje spreekt 't tooverwoord VOL De volle maan staat opeens in het eerste kwartier, zoo'n schaduw trekt er over de facie. De cavallerist schrom pelt in elkaar, moedeloos zakken zijn schouders. Ja kunt zien aan den man, dat hij hardere slagen van het nood- Mot te verduren gehad heeft. En ondertusschen raken we meer en meer werkelijk vol. Meest jongelui, w aarvan enkelen zich al met een staanplaatsje verge noegen moeten. Er komt leut. in de bus. De jongens en meisjes kakelen en lachen of ze elkaar in geen dagen gezien heb ben. die bofte In.de opkomende zonneschijn staat een omvangrijke boerin-in-ruste op haar Paaschbest. Ze wuift vriendelijk maar moeizaam met een pakje, zich lastig bewegend in haar pontificaal. „Zeg 't haar maar effics", treurt de chauffeur. Het deurtje zwaait al open en bege leid door de jeugd, juicht de jongens stem vol I Maar de chauffeur kent z'n klan tjes. Want nauwelijks is hij de dame voorbij of hij stopt. Ze mag mee, in Venés moet ze er toch weer uit. Moeizaam wordt ze door liet nauwe gat naar binnen gesleurd. Ze is hóógst dankbaar voor de koninklijke gunst en begint in haar knip te snorren, na dat ze zich zoo smal mogelijk gemaakt heeft, waarbij een buurvrouw toch nog in de verdrukking komt. Dat was even bóffen Hier en daar wordt er ons nog een vloek nagezonden, of een verwen- sching, of een bittere klacht, al naar gelang van het temperament en de re ligie van de teleurgestelden. Maar we hooren er niet veel van, want de bus rammelt en puft, en de jeugd gilt en giert. Ze zijn dan ook om en nabij 't puber stadium, waarvan Jan Jacques Rous- seau constateerde „Cette ages est sans pitié" die leeftijd is zonder mede lijden. De bus lijkt de trekschuit uit de Ca mera Obscura. Het is er ten minste even gezellig in, over de „snelheid" zul len we maar niet praten. Ook in dit opzicht is de gelijkenis treffend. een hemelbestormer In Venés komt de groote sensatie. Wéér staat er '11 meneer. Een verfom faaide actetasch onder de arm ge klemd, gedoken in een duffel, gedekt met een sportief-achtig petje. Hij wil mee De jeugd giert al Vol Bovenop is nog plaats En dan komt het. Je ziet aan den man, dat hij begees terd wordt. Een kloek en ferm be sluit glanst uit zijn oogen. De geest wordt vaardig over hem, de geest van zijn voorouders, die bij de Nek de Spaansche galjoten enter den en den heer Bossu zoo'n warme kool stoofden. Regelrecht moet hij ten minste van de enterende Geuzen af stammen, want met een reuze-zwaai grijpt hij het ijzeren laddertje, achter aan de bus en klautert er op. Hij grijnst door de smerige achter ruit. Jammer, dat ie nou geen mes tus schen zijn blikkerende tanden heeft Dan was het nog echter geweest. „Hij staat op de trap grilt de jeugd. Het gillen wordt gieren, bij het hyste rische af hij klimt op het dak Hij zit er bovenop Inderdaad, de man installeert zich tusschen de bagagehekjes, boven op het dak Chauffeur en conducteur kijken el kaar wat verbaasd en verslagen aan. Zulks maakten ze in hun bewogen carrière nog niet mee. Daarin voorziet geen enkele dienst regeling, Wéér rekent de chauffeur 'k Heb 28 zitplaatsen en 14 staanplaatsen in de bus. Van bovenop wordt niet gespro ken en ik kan hem er toch moeilijk af schoppenLaat 'em zitten humor E11 dan komt er een breede grijns over z'n facie, z'n oogen twinkelen Maarverkoop 'em een kaartje, dan maken ze óns niks. Hilariteit. En 't joch stapt uit en klimt naar boven. Doet plichtsgetrouw z'n plicht! „Heeft ie 'n kaartje waagt de be stuurder. „E11 óf", glundert z'n knechtje. De passagiers bemoeien zich er mee, meenen, al grinnikend en grijnzend, dat hoogstens bagagatarief berekend mocht worden. Maar de kaartjesknip per, leep, repliceert „Dan was ie kwartjes kwijt -geweest. Dus rijdt ie nou nóg voor een koopie Ondertusschen staan we doodsang sten uit, want het is fel-koud. Denken ieder oogenblik een doffe plof te zul len hooren, zijn gereed voor een be richtje met de tragische „kop" „Be vangen door koude. Bevroren lijk rolt van de autobus",, enz. enz. Maar het eenigste wat gebeurt is, dat verbaasde fietsers vergeten te fiet sen en van hun vehikel vallen, nóg om kijkend naar de vreemde vracht. Boe ren en boerinnekes krijgen een kaak- verrekking, zóóver zakt hun mond open van verbazing. De bus joelt en zoekt, contact met de bovenverdieping door klopsignalen. Maar het blijft ijzig stil, angstwekkend! wonder boven wonder ln Schellinkhout is de burgemeester persoonlijk bezig met, of getuige van, het planten van vcrkeerspaaltjes. Van verbazing rolt het paaltje haast uit de edelachtbare handen. Z.E.A. schijnt zijn oogen niet te geloovcn op zulk een metineus uur. Hallucina ties Nee, z'n bekende Westfriesclie nuchterheid zegeviert op het edel achtbaar gelaat wijkt de verbazing voor een definitieve trek, die je er zóo afscheppen kunt „Die snuiter i; niet goed snik We brengen er nog meer in verba zing. In Hoorn begint het eerst recht. Verscheidene burgers denken, dat ze het in de bovenkamer krijgen, gordijn tjes worden van de ramen gerukt. We beleven de film nu zelf mee, in onafgebroken flitsen. Telkens als we een spiegelruit pas- seeren, zien we de gestalte op 't dak, ineengedoken als een konijntje met een vos voor z'n hol. We beginnen te „loozen". hier en daar wordt uitgestapt, maar, de man wil niet meer van het dak. Blijft zit ten tot het bittere einde. We willen er bij zijn, als hij „af stapt", hem opvangen, als ie soms half bevroren mocht zijn. Maar liet is niet noodig. Veerkrachtig en vlug komt ie naar beneden. Met een gezicht, alsof er niets gebeurd is. Hij maakt geen drukte over z'n triomph. Bescheiden mengt hij zich onder de vele wachtenden. M achtenden op een andere bus. We gunnen hem een goed plaatsje. Van harte. (Enkh. Crt.) GEMEENTE WIERINGEN. BEKENDMAKING. Leveranties en Diensten voor de Duitse Weermacht. De Burgemeester van Wieringen nodigt een ieder uit van het volgende met aandacht kennis te nemen. Ingevolge „Tagesbefehl No. 26" d.d. 1 No vember 1940 van den Weermachtsbevelhebber in Nederland, moeten alle door troepenonder delen en militaire instanties gedane aanko pen en gevorderde leveringen en verrichtin gen contant worden betaald. Het door de gemeente in behandeling doen nemen van deze vorderingen als R-verrich tingen is aan weermachtsonderdelen ingevol ge bovengenoemd „Tagesbefehl" verboden. Hieruit volgt, dat de gemeente derhalve daar op betrekking hebbende rekeningen niet meer mag aannemen of als verzoek om vergoeding wegens R-verrichtingen mag behandelen, aangezien betaling daarvan vanwege den Hoofdintendant, toegevoegd aan den Weer machtsbevelhebber, niet meer zal plaats vin den. Deze regeling zal worden toegepast vanaf 1 Maart 1941. In het vervolg zullen belang hebbenden zich voor betaling dus uitsluitend moeten wenden tot het betreffende onder deel, hetwelk de praestatie heeft gevorderd. Voor de leveranciers is het van belang, dat, indien om praktische redenen in verband met de aard der verrichting, contante beta ling niet direct mogelijk is, voor iedere ver langde praestatie door dengene, van wien deze praestatie gevorderd .wordt, vooraf een schriftelijke opdracht wordt /verzocht, welk bewijsstuk bij de in te dienen rekeningen ware over te leggen. Indien onverhoopt een troepenonderdeel, dan wel een militaire instantie, mocht weige ren de haar aangeboden rekening te betalen, kan de bemiddeling van den Burgemeester ingeroepen worden. Wieringen, 4 Maart 1941. De Burgemeester voornoemd, L, C. KOLFF. HOE LAAT WORDT HET LICHT De Zon. Vrijdag 7 Maart op 8.14onder 19.30 Zaterdag 8 Maart op 8.12 onder 19.32 mm DONDERDAG 6 MAART Dr. DE GROOT (1—2 uur.) IN HET GYMNASTEEK-LOKAAL NIEUWE SCHOOL, H.-HOEF. Wilt U op de hoogte blijven van het Wereldgebeuren. We hebben KAARTEN van de geheele wereld. EUROPA. NOORD-AFRIKA. ENGELAND. GRIEKENLAND. MIDDELLANDSCHE ZEEGEBIED. enz. BOSKER's H.-hoef BOEKHANDEL - Middenmeer. Ca. 4000 K.G. beste CONSUMPTIE RAPEN bij A. BOERHAVE, Telefoon 97, Middenmeer. Het adres voor al uw bloemwerk. Bloemenmagazijn J. Posthumus,, Hoofdstraat 30 a H.-hoef, Tel. 11 Welke vorm van LEVENS VERZEKERING is voor mij de juiste Vraag een kosteloos advies aan BIERSTEKER's ASSURANTIEKANTOOR Den Helder Koningstr. 90 Telef. 984. CERESAN NIEUW (droog) CERESAN (nat bij A. BOERHAVE, Telefoon 97, Middenmeer. Kipsolpillen Aflukin Inha- lent Dampo Endrine - Vicks. Grieppoeders Aspirin Mijn- hardtjes Akkertjes Influido, Anïsicomplex, enz. Phimelin Stroop 117 en 72 cent. Famel Stroop 117 et. per flac. Abdijsiroop Tliijmstroop - San- telstroop Druivenborsthonig. Vicks bonbons Dampo bon bons Wybert tabletten Rhci- la Valda pastilles Groentjes Zoute drop Laurierdrop Ge mengde drop Salmiak pastilles Griotten, enz. enz. Alle hoestartikelen bij J. H. VRIELINK Hoogzijde 115 Schagen. Tel. Hippolytushoef 15. Belast zich met plaatsing van particuliere gelden op SLUIT ALLE VERZEKERINGEN. een BETERE boekhouding naar Administratiekantoor B. ZON ANNA PAULOWNA. Molenvaarl 44, Telef. 79. nog profiteeren van onze prachtige collectie DAMES- en BOODSCHAPTASSCHEN van doe het dan vlug, want nieuwe voorraden zijn bijna niet meer te krijgen. NU HEBBEN WE NOG EEN RUIME KEUZE. ZIET DE ETALAGE. BOSKER's BOEKHANDEL H.-HOEF MIDDENMEER. Het kantoor te H.-hoef ls open ALLE WERKDAGEN 's morgens van 8.3011.30 uur 's middags van 2 4 uur Maandags, Vrijdags en Zaterdagsmiddags niet. TE DEN OEVER in perceel J. Tljsen Mz., Havenstraat). 's Maandags en 's Vrijdags des van 24 uur. DE RENTEVOET IS MET INGANG VAN 1 JANUARI 1940 ALDUS VASTGESTELD voor SPAARGELDEN tot en met een bedrag van f 10.000 van één inlegger (echtgenooten worden als één beschouwd) van leden 2.75% 'sjaars; van nlet-leden 2.65% 'sjaars; boven f 10.000 2% 'sjaars. Voor VOORSCHOTTEN (Hypotheek) 3.75% 'sjaars; voor VOOR SCHOTTEN (Borgtocht) 4% 'sjaars. Voor DEBETRENTE rek. cour. 4% 'sjaars voor CREDIETRENTE in Rek. Cour. tot f 10.000 2.65% boven f 10.000 2% 'sjaars. SP AARBUSJES VERKRIJGBAAR. LOKETTEN TE HUUR. - Wordt lid van uw plaatselijke instelling. HET BESTUUR W. HERMANS. Voorz. CORN. J. BOSKER, Secr.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Wieringer courant | 1941 | | pagina 4