Tegen firiep
nflueoze
Tegen Hoest
I
Hei Groene Kruis
Voor
in Bosker's Boekhandel
Hippolytushoef - Middenmeer
I. MINNES
WILT U
ECHT LEDER
CONSULTATIE - BUREAU
WITTE KRUIS WIERINGEN.
ZITTING
MAKELAAR - WIERINGEN
HYPOTHEEK
COÖP. BOERENLEENBANK
TE WIERINGEN.
HoornEnkhaizen.
EEN AVONTUURLIJKE
BUSREIS ANNO 19417"
De passagier op het dak.
Een oud schoolboekje vertelt in een
verhaaltje over de eerste trein Am-
sterdam-Haarlem, dat het puilende
ding eens door '11 amechtig boertje,
die uit zijn land vandaan kwam ren
nen, werd aangehouden.
De trein stopie op liet armgezwaai
van den boer, midden in liet land, tuk
op een passagier.
Het boertje moest echter niet mee
hij wilde alleen maar vragen, of hij
volgende week mee kon.
Dit verhaal strekte den kinderen tov
vreugde en leering.
Vreugde over den dommen boer (ty
pisch aat in de literatuur de boeren
meestal dom zijn en ter leering van
het feit, hoe schrikbarend de techniek
de laatste eeuw wel vooruit is gegaan.
Ennn, de kinderen hebben gela
chen. Maar ze lachten te vroeg
Want tegenwoordig kan men het da
gelijks op het platteland meemaken,
dat de bus wordt aangehouden en de
menschen trachten enkele dagen van
te voren een plaatsje te reserveeren.
De domheid van het boertje
Neen. bittere noodzaak.
Want de trein deed nog erger dan 100
jaar geleden. Hij liet ons in de steek.
Wie van Enkhuizen de kant van Hoorn
uitwil, heeit 's morgens vér voor het
ontbijt de gelegenheid voor dag en
dauw te gaan, óf hij mag wachten tot
de lunchtijd en kan dan nog trachten
de rest van de dag productief te maken
Een middenweg bestaat er niet, on
danks venijnige adressen aan de direc
tie van de Spoorwegen.
Alleen de helderen van geest hebben
er iets op gevonden.
Er rijdt ook nog zoo iets als een bus
naar Hoorn. Als ie rijdt tenminste en
dat kan je treffen, als 't ding geen ka
chel achter zich aansleept, die bij ie
dere helling als een pneumatische rem
schijnt te werken.
E11 als de bus dan gereden heeft en
je boft werkelijk, dan is er in Hoorn
kans, dat je '11 trein kunt pakken naar
Alkmaar en zoo kan je dan verder ko
men in de wereld.
Nu telt Enkhuizen elke morgen, zoo
tegen 8 uur, een aantal avontuurlijk
aangelegde burgers, die na lang over
wegen, het eens worden.
Ze wachten, soms heelemaal niet,
soms een kwartier, soms een half uur,
soms nog langer. E11 dan komt er een
bus vóór, mét of zonder kachel er
achter.
Als er géén kachel achteraan bun
gelt, grinniken de insiders, ze hebben
dan een kans om te komen waar ze
heen willen.
Snel wordt de bus bestormd, want
iedere minuut is er één en.we rij
den. De chauffeur kijkt bedrukt.
Telt zijn klantjes, die zich - in hun
onnoozelheid over de komende din
gen - breeduit ieder op een bank-voor-
zich geinstalleerd hebben.
klanten tellen
Eerst telt de „chauf" zijn klanten,
dan zijn vingers, nóg eens en conclu
deert met '11 zucht'k Ben nóu al vol
Ze denken Waarmee
Bedoelt ie benzine (Want we heb
ben geboft, 't. Is géén kachel-wagen
Of IeNee, zóó vroeg in de mor
gen is iedereen nuchter en zeker ook
een chauffeur.
Dus alleen maar z'11 klanten, is de
eindconclusie.
Dan kan de man niet tellen, óf hij
telt z'11 vingers mee.
De oplossing komt spoedig, als we
rijden. We rijden wel niet hard, maar
komen toch vooruit.
Bij de Koepoort willen er nog wat
passagiers mee.
„Niet te veel hoor", waarschuwt de
chauffeur zijn piccolo-kaartjesknipner
Het zijn drie en ze bleken niet te veel
In Bovenkarspel laten wc al een se
rie menschen staan. Met bochtige
armzwaaien wordt ze beduid, dat er
nóg een bus komt, een andere, die
door de Streek rijdt. Dat het ding
met twee lekke banden aan één kant
aan de start staat vertellen we er
maar niet bij, zoo vroeg op de morgen.
Dat zullen ze wel merken bij het klim
men van de dageraad.
We zwaaien de hoek om Broeker
haven. Kinderen met tasschen staan
gereed.
Waarachtig, we stoppen. Voor hén is
er nog wél plaats.
De bestuurder telt wéér vingers, geac
compagneerd door z'n piccolo. Ze zijn
het niet direct eens en een „insider"
verklapt ons het geheim Iedere vin
ger is een abonné en abonné's gaan
vóór, die krijgen vast een plaats, van
te voren gereserveerd
Abonné stemt tevree, denken we.
In de bus is het verre van warm,
maar als we de dijk opzwaaien, voelen
we eerst, door de vele ongewenschtc
ventilaticmogelijkhcden, hóe koud 't
buiten wel is.
les miserables.
Eenzaam en verlaten - hoe komen ze
er zoo vroeg - staat in,een bocht van
de hoekige dijkweg een moeder met
een paar kinderen.
Met bloedend hart besluit de chauf
feur „Ze kunnen niet mee."
En - goedhartig - wil bij dat mensch
niet laten wachten op de tweede bus,
die niet vóór de middag zal verschij
nen. Hij stopt en de piccolo zegt mee
warig „Vol, juffrouw
De bus is vol aandacht, bestudeert
de wisselende trekken van liet vrouw
tje anüoop, woede, teleurstelling
en verontwaardiging strijden om de
voorrang.
De woede wint het. Want ze explo
deert haast letterlijk
„Nee, sloeber, je had me van de
week beloofd, dat .we meekonden.
Had reutelen de woorden, verstervend
in het kuchend optrekken van de mo
tor. We rijden al weer. Met een klap
sluit de deur.
De piccolo heeft getracht zooveel mo
gelijk van het gesprek op te vangen,
riij heeft er niet veel van verstaan. Mis
schien heeft ze wel niet eens „sloe-
ijer" gezegd. Wél zwaaide ze met een
arm, aa.11 't eind leek wel een vuist te
zitten.
De bus sloebert verder en de chauf
xeur voert aan, verontwaardigd, dat
ie niks belooft heeft. Hij kan toch niks
beloven
De piccolo grijnst en zegt van de juf
frouw leelijke dingen.
de maan ging onder.
Weer wat verder staat een grooce,
gezonde agrariër met 'n vollemaansge
zicht. Als '11 veldheer lieft hij één arm
op. Je kunt nóg aan 'em zien, dat ie
in dienst geweest is. Waarschijnlijk bij
het paardenvolk.
Inderdaad, de gastoevoer wordt afge
sloten en we sukkelen langzamer.
Zou hij
Louw kans, want we sukkelen dooi
en de kaartjesverkooper steekt z'n
noofd buiten het kippendcurtjje
spreekt 't tooverwoord VOL
De volle maan staat opeens in het
eerste kwartier, zoo'n schaduw trekt
er over de facie. De cavallerist schrom
pelt in elkaar, moedeloos zakken zijn
schouders. Ja kunt zien aan den man,
dat hij hardere slagen van het nood-
Mot te verduren gehad heeft.
En ondertusschen raken we meer
en meer werkelijk vol.
Meest jongelui, w aarvan enkelen
zich al met een staanplaatsje verge
noegen moeten.
Er komt leut. in de bus. De jongens
en meisjes kakelen en lachen of ze
elkaar in geen dagen gezien heb
ben.
die bofte
In.de opkomende zonneschijn staat
een omvangrijke boerin-in-ruste op
haar Paaschbest. Ze wuift vriendelijk
maar moeizaam met een pakje, zich
lastig bewegend in haar pontificaal.
„Zeg 't haar maar effics", treurt de
chauffeur.
Het deurtje zwaait al open en bege
leid door de jeugd, juicht de jongens
stem vol I
Maar de chauffeur kent z'n klan
tjes. Want nauwelijks is hij de dame
voorbij of hij stopt.
Ze mag mee, in Venés moet ze er
toch weer uit.
Moeizaam wordt ze door liet nauwe
gat naar binnen gesleurd. Ze is hóógst
dankbaar voor de koninklijke gunst
en begint in haar knip te snorren, na
dat ze zich zoo smal mogelijk gemaakt
heeft, waarbij een buurvrouw toch nog
in de verdrukking komt.
Dat was even bóffen
Hier en daar wordt er ons nog een
vloek nagezonden, of een verwen-
sching, of een bittere klacht, al naar
gelang van het temperament en de re
ligie van de teleurgestelden. Maar we
hooren er niet veel van, want de bus
rammelt en puft, en de jeugd gilt en
giert.
Ze zijn dan ook om en nabij 't puber
stadium, waarvan Jan Jacques Rous-
seau constateerde „Cette ages est
sans pitié" die leeftijd is zonder mede
lijden.
De bus lijkt de trekschuit uit de Ca
mera Obscura. Het is er ten minste
even gezellig in, over de „snelheid" zul
len we maar niet praten. Ook in dit
opzicht is de gelijkenis treffend.
een hemelbestormer
In Venés komt de groote sensatie.
Wéér staat er '11 meneer. Een verfom
faaide actetasch onder de arm ge
klemd, gedoken in een duffel, gedekt
met een sportief-achtig petje.
Hij wil mee
De jeugd giert al
Vol Bovenop is nog plaats
En dan komt het.
Je ziet aan den man, dat hij begees
terd wordt. Een kloek en ferm be
sluit glanst uit zijn oogen.
De geest wordt vaardig over hem,
de geest van zijn voorouders, die bij
de Nek de Spaansche galjoten enter
den en den heer Bossu zoo'n warme
kool stoofden. Regelrecht moet hij ten
minste van de enterende Geuzen af
stammen, want met een reuze-zwaai
grijpt hij het ijzeren laddertje, achter
aan de bus en klautert er op.
Hij grijnst door de smerige achter
ruit. Jammer, dat ie nou geen mes tus
schen zijn blikkerende tanden heeft
Dan was het nog echter geweest.
„Hij staat op de trap grilt de jeugd.
Het gillen wordt gieren, bij het hyste
rische af
hij klimt op het dak
Hij zit er bovenop
Inderdaad, de man installeert zich
tusschen de bagagehekjes, boven op
het dak
Chauffeur en conducteur kijken el
kaar wat verbaasd en verslagen aan.
Zulks maakten ze in hun bewogen
carrière nog niet mee.
Daarin voorziet geen enkele dienst
regeling,
Wéér rekent de chauffeur 'k Heb
28 zitplaatsen en 14 staanplaatsen in
de bus. Van bovenop wordt niet gespro
ken en ik kan hem er toch moeilijk af
schoppenLaat 'em zitten
humor
E11 dan komt er een breede grijns
over z'n facie, z'n oogen twinkelen
Maarverkoop 'em een kaartje,
dan maken ze óns niks.
Hilariteit.
En 't joch stapt uit en klimt naar
boven. Doet plichtsgetrouw z'n plicht!
„Heeft ie 'n kaartje waagt de be
stuurder.
„E11 óf", glundert z'n knechtje.
De passagiers bemoeien zich er mee,
meenen, al grinnikend en grijnzend,
dat hoogstens bagagatarief berekend
mocht worden. Maar de kaartjesknip
per, leep, repliceert „Dan was ie
kwartjes kwijt -geweest. Dus rijdt ie
nou nóg voor een koopie
Ondertusschen staan we doodsang
sten uit, want het is fel-koud. Denken
ieder oogenblik een doffe plof te zul
len hooren, zijn gereed voor een be
richtje met de tragische „kop" „Be
vangen door koude. Bevroren lijk rolt
van de autobus",, enz. enz.
Maar het eenigste wat gebeurt is,
dat verbaasde fietsers vergeten te fiet
sen en van hun vehikel vallen, nóg om
kijkend naar de vreemde vracht. Boe
ren en boerinnekes krijgen een kaak-
verrekking, zóóver zakt hun mond
open van verbazing.
De bus joelt en zoekt, contact met de
bovenverdieping door klopsignalen.
Maar het blijft ijzig stil, angstwekkend!
wonder boven wonder
ln Schellinkhout is de burgemeester
persoonlijk bezig met, of getuige van,
het planten van vcrkeerspaaltjes.
Van verbazing rolt het paaltje haast
uit de edelachtbare handen. Z.E.A.
schijnt zijn oogen niet te geloovcn op
zulk een metineus uur. Hallucina
ties Nee, z'n bekende Westfriesclie
nuchterheid zegeviert op het edel
achtbaar gelaat wijkt de verbazing
voor een definitieve trek, die je er zóo
afscheppen kunt „Die snuiter i;
niet goed snik
We brengen er nog meer in verba
zing. In Hoorn begint het eerst recht.
Verscheidene burgers denken, dat ze
het in de bovenkamer krijgen, gordijn
tjes worden van de ramen gerukt.
We beleven de film nu zelf mee, in
onafgebroken flitsen.
Telkens als we een spiegelruit pas-
seeren, zien we de gestalte op 't dak,
ineengedoken als een konijntje met
een vos voor z'n hol.
We beginnen te „loozen". hier en
daar wordt uitgestapt, maar, de man
wil niet meer van het dak. Blijft zit
ten tot het bittere einde.
We willen er bij zijn, als hij „af
stapt", hem opvangen, als ie soms
half bevroren mocht zijn.
Maar liet is niet noodig.
Veerkrachtig en vlug komt ie naar
beneden. Met een gezicht, alsof er niets
gebeurd is.
Hij maakt geen drukte over z'n
triomph. Bescheiden mengt hij zich
onder de vele wachtenden.
M achtenden op een andere bus. We
gunnen hem een goed plaatsje.
Van harte.
(Enkh. Crt.)
GEMEENTE WIERINGEN.
BEKENDMAKING.
Leveranties en Diensten voor de
Duitse Weermacht.
De Burgemeester van Wieringen nodigt een
ieder uit van het volgende met aandacht
kennis te nemen.
Ingevolge „Tagesbefehl No. 26" d.d. 1 No
vember 1940 van den Weermachtsbevelhebber
in Nederland, moeten alle door troepenonder
delen en militaire instanties gedane aanko
pen en gevorderde leveringen en verrichtin
gen contant worden betaald.
Het door de gemeente in behandeling doen
nemen van deze vorderingen als R-verrich
tingen is aan weermachtsonderdelen ingevol
ge bovengenoemd „Tagesbefehl" verboden.
Hieruit volgt, dat de gemeente derhalve daar
op betrekking hebbende rekeningen niet meer
mag aannemen of als verzoek om vergoeding
wegens R-verrichtingen mag behandelen,
aangezien betaling daarvan vanwege den
Hoofdintendant, toegevoegd aan den Weer
machtsbevelhebber, niet meer zal plaats vin
den.
Deze regeling zal worden toegepast vanaf
1 Maart 1941. In het vervolg zullen belang
hebbenden zich voor betaling dus uitsluitend
moeten wenden tot het betreffende onder
deel, hetwelk de praestatie heeft gevorderd.
Voor de leveranciers is het van belang, dat,
indien om praktische redenen in verband
met de aard der verrichting, contante beta
ling niet direct mogelijk is, voor iedere ver
langde praestatie door dengene, van wien
deze praestatie gevorderd .wordt, vooraf een
schriftelijke opdracht wordt /verzocht, welk
bewijsstuk bij de in te dienen rekeningen
ware over te leggen.
Indien onverhoopt een troepenonderdeel,
dan wel een militaire instantie, mocht weige
ren de haar aangeboden rekening te betalen,
kan de bemiddeling van den Burgemeester
ingeroepen worden.
Wieringen, 4 Maart 1941.
De Burgemeester voornoemd,
L, C. KOLFF.
HOE LAAT WORDT HET LICHT
De Zon.
Vrijdag 7 Maart op 8.14onder 19.30
Zaterdag 8 Maart op 8.12 onder 19.32
mm
DONDERDAG 6 MAART
Dr. DE GROOT (1—2 uur.)
IN HET GYMNASTEEK-LOKAAL
NIEUWE SCHOOL, H.-HOEF.
Wilt U op de hoogte blijven
van het Wereldgebeuren.
We hebben KAARTEN van de
geheele wereld.
EUROPA.
NOORD-AFRIKA.
ENGELAND.
GRIEKENLAND.
MIDDELLANDSCHE ZEEGEBIED.
enz.
BOSKER's
H.-hoef
BOEKHANDEL
- Middenmeer.
Ca. 4000 K.G. beste
CONSUMPTIE RAPEN
bij A. BOERHAVE,
Telefoon 97, Middenmeer.
Het adres voor al uw bloemwerk.
Bloemenmagazijn J. Posthumus,,
Hoofdstraat 30 a H.-hoef, Tel. 11
Welke vorm van LEVENS
VERZEKERING is voor mij
de juiste
Vraag een kosteloos advies aan
BIERSTEKER's
ASSURANTIEKANTOOR
Den Helder
Koningstr. 90 Telef. 984.
CERESAN NIEUW (droog)
CERESAN (nat
bij A. BOERHAVE,
Telefoon 97, Middenmeer.
Kipsolpillen Aflukin Inha-
lent Dampo Endrine - Vicks.
Grieppoeders Aspirin Mijn-
hardtjes Akkertjes Influido,
Anïsicomplex, enz.
Phimelin Stroop 117 en 72 cent.
Famel Stroop 117 et. per flac.
Abdijsiroop Tliijmstroop - San-
telstroop Druivenborsthonig.
Vicks bonbons Dampo bon
bons Wybert tabletten Rhci-
la Valda pastilles Groentjes
Zoute drop Laurierdrop Ge
mengde drop Salmiak pastilles
Griotten, enz. enz.
Alle hoestartikelen bij
J. H. VRIELINK
Hoogzijde 115 Schagen.
Tel. Hippolytushoef 15.
Belast zich met plaatsing
van particuliere gelden op
SLUIT ALLE VERZEKERINGEN.
een BETERE boekhouding naar
Administratiekantoor B. ZON
ANNA PAULOWNA.
Molenvaarl 44, Telef. 79.
nog profiteeren van onze prachtige collectie
DAMES- en BOODSCHAPTASSCHEN van
doe het dan vlug, want nieuwe voorraden zijn
bijna niet meer te krijgen.
NU HEBBEN WE NOG EEN RUIME KEUZE.
ZIET DE ETALAGE.
BOSKER's BOEKHANDEL
H.-HOEF MIDDENMEER.
Het kantoor te H.-hoef ls open ALLE WERKDAGEN
's morgens van 8.3011.30 uur
's middags van 2 4 uur
Maandags, Vrijdags en Zaterdagsmiddags niet.
TE DEN OEVER
in perceel J. Tljsen Mz., Havenstraat).
's Maandags en 's Vrijdags des
van 24 uur.
DE RENTEVOET IS MET INGANG VAN 1 JANUARI 1940 ALDUS
VASTGESTELD voor SPAARGELDEN tot en met een bedrag van
f 10.000 van één inlegger (echtgenooten worden als één beschouwd)
van leden 2.75% 'sjaars; van nlet-leden 2.65% 'sjaars; boven
f 10.000 2% 'sjaars.
Voor VOORSCHOTTEN (Hypotheek) 3.75% 'sjaars; voor VOOR
SCHOTTEN (Borgtocht) 4% 'sjaars.
Voor DEBETRENTE rek. cour. 4% 'sjaars voor CREDIETRENTE
in Rek. Cour. tot f 10.000 2.65% boven f 10.000 2% 'sjaars.
SP AARBUSJES VERKRIJGBAAR. LOKETTEN TE HUUR. -
Wordt lid van uw plaatselijke instelling.
HET BESTUUR
W. HERMANS. Voorz.
CORN. J. BOSKER, Secr.