Vlasrepelbanken en Ezels Gevraagd HL E Landbouwers Dames M. MINNES Amusements - Orkest BEKENDMAKING C DEKKER DAMES IK EEN voor direct DAMES - KAPPER MET MINDER SUIKER MEER INMAKEN EBOREIN MAKELAAR - WIERINGEN HYPOTHEEK ZONDAG Wij kunnen nog een klein kwantum van het bekende fabrikaat „KNIPPER" van STEDUM leveren. Wij raden V aan spoedig te bestellen. IJZERHANDEL, MIDDENMEER. TELEF. 63. VUURTORENTJES. 1—4 REGELS 50 CENT. (Bij vooruitbetaling.) GEVRAAGD EEN HOOIER bij S. E AKKER Zandburen 22, Wieringen. 10 STUKS 30 CT. KROEZE'i BAZAR SLOOTDORP. VRAAGT PROEFMESJE. Meisjes- en Jongensboeken. Boskers Boekhandel H.-hoef Middenmeer. Predikbeurten Wieringermeer. ZONDAG 13 JULI. NED. IIERV. GEMEENTE. Slootdorp v.m. 10 uur Ds. Meijer Drees. M.-meer nam. 2.30 uur Ds. Meijer Drees. W.-werf 's av. 7 uur Ds. Meijer Drees. HERV. EVANGELISATIE. M.-meer v.m. 10 urn* Cand. G. v. d. Poll. •W.-werf v.m. 10 uur Cand. de Bres. Slootdorp nm. 2.30 u. Cand. G. v. d. Poll. In alle diensten extra collecten. Middenmeer 's av. 8 uur Jeugdkring. GEREF. KERK MIDDENMEER. M.-meer v.m. 10 u. Ds. A. W. Schaafsma, M.-meer nam. 3 u. Ds. A. W. Schaafsma, GEREF. KERK SLOOTDORP. Slootdorp v.m. 10 uur Ds. W. Schouten van Zuijlen, Slootdorp nam. 3 uur Ds. W. Schouten. GEREF. KERK W.-WERF. W.-werf v.m. 9.30 u. Ds. H. van Twillert. W.-werf nm. 3 uur Ds. H. van Twillert. per schip mede hetgeen weder tot resul taat heeft, dat de bemanning een goed loon naar huis brengt. Het is een gunstig ver schijnsel, dat de bemanning van deze hoo- ge prijzen profiteert en hiermede zal wat de vischprijzen betreft - terdege re kening moeten worden gehouden. De ge meenschap toch heeft den plicht, deze menschen, die thans onder gevaarlijke om standigheden hun beroep uitoefenen, een behoorlijke belooning te geven. GEPLAATST kunnen wor den nog enkele DIENSTBODEN DAGMEISJES ■MEISJES VOOR DE MORGEN UREN WERKSTERS FABRIEKSARBEIDSTERS. Aanmelden, mondeling of schriftelijk bij het Gewestelijk Arbeidsbureau, af- deeling Vrouwelijke Beroepen, te Alk maar, Doelenstraat of bij een der Bijkantoren Den Helder, Hoorn, Enk huizen. Medemblik, Schagen, Wieringer- werf en Texel. Door het aannemen van een 1ste klas is SIMON DE VRIES Hoofdstraat Hippolytushoef uw adres voor PERMANENTEN, WATER GOLVEN, ONDULEEREN, BLONDEE REN EN VERVEN. MODERNE KAPSELS EN BRUIDKAPSEL. GEMEENTE WIERINGEN. ZWEMMEN. Op de Quantaine, en verder langs de geheele Noorddijk zoeken jong en oud verfrlssching in het water. Het is vanzelfsprekend dat men hier van het watergetij afhankelijk is, doch bij hoog water is het hier heerlijk en ongevaarlijk. Te Den Oever heeft men bij de Schutsluis in het IJsselmeer een pracht plaats en ook hier maakt de jeugd, maar ook de ouderen er een ruimschoots gebruik van. Dc visscherij le Den Oever, H?t is gelukkig, dal de visschers, niel alleen de gelegenheid hebben om te vis- sch'en, wat betreft stookolie en netwerk, maar dat ook de visch niet op zich laat wachten. Merkwaardig, dat b.v. de ansjovis, die men voor altijd verloren waande, opper- dan kwam. Maar ook makreel wordt hier nu als een zeldzaamheid aan wal gebracht en vindt gretig aftrek. Natuurlijk brengt de visch door de groo te schaarschte hooge prijzen op. Deze om standigheid brengt een hoogere besomming Portugal houdt van kalme Stieren-„gevechten" Te Lissabon gaat het minder bloedig toe dan in Spanje. Het elegante schouwspel van fraai ruiterwerk en vlotte acrobatie komt in dc eerste plaats. KUSSEN-REGEN ALS BELOONING. Toen men mij aanried tijdens mijn verblijf te Lissabon beslist een stieren gevecht bij te wonen, aldus schrijft een correspondent van S.P.T., schudde ik het hoofd en dacht met eenig afgrijzen aan de martelingen, die ik in diverse Spaan- sche arena's had moeten aanschouwen en waar men pas enthousiast werd, in dien op een middag tenminste een man was geradbraakt, een paard was open gereten of een paar stierenwaren ge dood. Men verzekerde mij echter, dat het in Portugal anders toeging en er in de eerste plaats waarde hechtte aan het elegante schouwspel van fraai ruiter werk en vlotte acrobatie en dat dood en bloed in de tweede plaats kwamen. Booze tongen beweerden in dit verband echter, dat men in Portugal makke koeien voorgezet krijgt en dat het publiek hiervan niets merkt, als de torero's maar actief genoeg doen en hun slachtoffers maar genoeg belagen. Den Zondag, dat ik ga, is het bijzon der fraai weer en voor de spelen bestaat groote belangstelling, temeer daar staatspresident generaal Carmona aan wezig zal zijn. De Avenida da Liberdade vertoont nog het gewone beeld van een groote-stadszondag, maar hoe meer men in de buurt van de arena komt, hoe drukker het wordt. De straten werden tenslotte stampvol. Tusschen de men schen door bewegen zich allerlei soor ten vervoermiddelen en boven den men schen- en voertuigenstroom steken hiel en daar kanariegele gevaarten van iangwerpigen vorm uitde Lissabonsche gemeentetram. Bij de arena aangekomen, neem ik een plaats men kan in de zon of in de schaduw zitten en volgt daartoe de aanwijzingen „sol" (zon) of „sombre" (schaduw) en ik voorzie mij van een lederen kussentje, dat geen overdadige luxe is daar men ongeveer drie uren op een breede cementen richel moet door brengen. Het wachten, totdat het schouwspel begint, is niet anders dan in alle ande re stadions ter wereldwapperende vlaggen, drukke warme menschen met kinderen, snoeperijen en limonadeflesch jes en tenslotte de schetterende mili taire fanfare, die onder het blazen van marschen langs de tribunes marcheert. Plotseling komt er beweging onder de aanwezigen. Het gebrom en gepraat groeit uit tot gejuich, generaal Carmona is gearriveerd. Uit zijn loge groet nij het publiek met een breeden zwaai van zijn hoed. De generaal is, zooals een buur man mij toevertrouwt, bijna altijd in burger en vertoont zich slechts in hoog- noodige gevallen in een militaire uni form. Het wordt weer stil. De poort naar de stallen gaat open en vier ruiters, geze ten op prachtige paarden en gekleed in Spaansch costuum, rijden de arena bin nen. Zij galoppeeren eerst naar de loge van den president, wien zij met onna volgbare gratie den ruitergroet bren gen. De president beantwoordt de hul de met een korte buiging. Het publiek juicht van enthousiasme als de ruiters de rest der aanwezigen groeten. Vier maal, naar elke windrichting, wordt de ceremonie herhaald. Hierna verdwijnen TE ANNA PAULOWNA. Zij, die een instrument kunnen bespelen, genieten de voorkeur. Br. onder letter J. aan het Bur. dezer Crt. Hippolytushoef. Uw boterham blijft frisch in BOTERHAMPAPIER of BOTERHAMZAKJES uit Bosker's papierhandel H.-IIOEF MIDDENMEER. ZONDAG AMUSEMENTSMUZIEK IN CAFE TIJSEN, Nieuwstraat, H.-hoel. Gezellig zitje. Vanaf heden worden alle bestel lingen van Aardappelsproeien direct uitgevoerd. Personeel sproeiers beschikbaar. iAanb. A. BOERHAVE, M.-meer. Nog te koop 2 gebruikte MAAI- MACHINES met dikke balk, ook te gebruiken voor erwtenmaaien. H. STRUIK, Telef. 18, Landbouw- smederij, Slootdorp. DIENSTBODE GEVRAAGD, zelf standig kunnende werken, niet beneden 20 jaar. S. WIEGMAN, Kremersweg No. 28, H.-hoef. Te Koop gevraagd een Kruissna- rige PIANO en tevens aangeboden alle soorten Huisorgels, Lage prij zen. Brugstraat 10, Middenmeer. SCHELPEN. De beste verharding voor uw rij-, loop- en tuinpaden. Prijs 4V- gulden per M3. op de wa gen Bosker's haven. Bestelling op te geven bij J. DEKKER, Hollebalg, Wieringen. N KRASSEND OUDJE Dergelijke oude platen koopen wij gaarne op, of U kunt ze gebruiken voor in ruil bij het aan koopen van eenige nieuwe platen uit onze steeds grooter keuze biedende col lectie. Gebr. v. MEURS. HOORN, Gr. Noord 38. Telefoon 174. EBOREIN 20 cent per pakje, inhoud 10 tabletten voor 10 pond of 5 liter inmaak. zal Uw inmaak altijd houdbaar zijn. Gebruiksaanwijzing op ieder pakje. Voor engros N.V. EDEL THIES Hoorn. Tel. Hippolytushoef 15. Belast zich met plaatsing van particuliere gelden op SLUIT ALLE VERZEKERINGEN. GEVRAAGD EEN DAGMEISJE bij K. HEERSCHAP Poststation Wieringerwerf. a.s. IN CONCERTZAAL „CONCORDIA" TE H.-HOEF. zij en het publiek heeft nog minuten lang stof tot spreken. Dan plotseling, gaat het feest begin nen. Met rechtopstaande staart rent een stier het krijt binnen. Het beest knip pert met de oogen en ziet er zeer ge vaarlijk uit, maar het blijkt al spoedig, dat het de goedheid zelve is en merk waardig veel overeenkomt met zijn be roemden soortgenoot „Ferdinand." Hij wandelt rustig naar het midden dei- arena en begint zijn publiek in oogen- schouw te nemen. Nu schieten echter de torero's toe en beginnen het hem lastig te maken. De brave stier aanvaardt dit alles met groote gelatenheid, maar eensklaps lijkt het hem te binnen te schieten, dat hij hier niet voor niets staat en hij maakt een paar korte sprongetjes. Prompt worden hem met groote zekerheid een paar met vlagge tjes versierde spiezen, de „banderiilas", in den nek gestoken, wat voor het pu bliek het sein is om in een stormachtig gejubel los te breken. Ik doe mee, doch mijn hulde geldt slechts den stier, die thans bezig is te trachten zich van zijn opschik te bevrijden door met koddige sprongetjes door de arena te huppelen. Een kort geschetter der fanfare kon digt het einde van de eerste ronde aan. Onder vroolijk belgelui huppelt een kleine kudde koeien de arena binnen om onzen Ferdinand te komen ophalen, doch deze blijkt totaal ongevoelig voor vrouwelijk schoon en blijft stokstijf' staan. De koeien doen hun best. Zij dartelen en springen om den held heen, doch deze heeft er zijn Dulcinea nog niet tusschen ontdekt en verroert geen vin. Het publiek amuseert zich koste lijk en juicht luide. De koeien zien het nuttelooze van haar pogingen in en ver dwijnen. Ten slotte gelukt het een to rero den stier met een rooden lap van zijn plaats te -krijgen, waarop deze plot seling een energie toont zooals hij deze den geheelen middag nog niet heeft gedemonstreerd. Hij vliegt op den man toe, en de torero kan zich slechts door een geweldige sput redden. Ferdinand stormt dan, onder luiden bijval van het publiek de arena uit en de stallen tege moet. Een nieuw „gevecht" begint. Ditmaal heeft het slachtoffer omwoelde horens en is zijn aanvaller te paard gezeten. Het schouwspel is rijk aan kleur. De toreo rijdt meesterlijk evenals zijn as sistenten en met groote zuiverheid en behendigheid plaats hij zijn banderii las. Als de stier er zes heeft geïncas seerd is ook dit gevecht weer afgeloopen. De kudde koeien komt weer binnenge VANAF HEDEN IS ONZE ZAAK TE SCHAGEN DE GEHEELE WEEK TOT 6 UUR EN ZATERDAGS TOT 8 UUR GEOPEND. kledingmagazijnen Den Helder. huppeld en gewillig: en opgewekt laat de strijder zich wegvoeren. Er volgen nog vetrscheidene andere gevechten, doch geem een eindigt met den dood van den s tier of van een der torero's. Men geniet van de gracieuze bewegingen en acro batische sprongen der strijders en de pisachtige ruiterkunst en het geheel is ong ?looflijk veel mooi er en aesthetischer dan de Spaansche toernooien. De middag verloopt .rustig. Alles gaat vreedzaam in zijn werk en het publiek is kennelijk voldaan. Als een torero extra-verdienstelijk werk heeft gedaan, wordt hij beloond door een kussen-re gen, waarvoor hij bedankt met een zwaai van zijn hoofddekse 1 en eenige zwierige reverences. Het schemert reeds, als "wij de arena verlaten. Rustig verlaat het publiek de verschillende rangen on der de tonen van de populaire marscli; „op ten strij de, torero's." Geruischlcoze motor met groot vermogen Juist principe van rotteerende gasschuif eindelijk gevonden f Constructie van Delftenaar. Hel klinkt voor hen, die onbekend zijn met de motorwereld, wellicht vreemd, dat er ook in dezen tijd hard wordt gewerkt aan het verbeteren van de consctructies. De technici hebben zich door het gebrek aan benzine niet lalen afschrikken en me nig amateur-monteur werkt ook thans naarstig aan het perfectionneeren van zijn machine. Het is zelfs zoo, dat de enthousiaste motorrijders - en dat zijn er zeer velen - meer dan ooit hun lijd be sleden aan het oplossen van technische problemen, nu het rijden zelf niel moge lijk is. Wat er al zoo omgaat op het gebied der motortechniek wordt weergegeven in het weekblad „Mo.tor" van deK.NVM.V.^ dat dezer dagen een verhandeling bevatte ever een vondst van den eersten rang. Een enthousiasten motorrijder uit Delft blijkt een zeer aanvaardbare con structie van een roteerende gasschuif te te hebben samengesteld. Het klinkt zoo simpel, maar to«:h be treft dit een van de meest brandencle pro blemen van den modernen benzine:motor. De roteerende gasschuif is dé op! ossing voor het vraagstuk van de kleppen. Eeni ge duizenden keeren per minuut hajmeren deze kleppen heen en weer. Ze worden tel kens in hun ruststand terug gedrukt door een zeer zware veer, die een groot deel van het motorvermogen vergt. De con struc lie is zeer ingewikkeld en ondanks alle moeite, die men er aan "heeft besteed, nog verre van geperfectionneerd. De construc teurs hebben uit het verkeerde principe gehaald wat er in zat, maar uiteindelijk bevredigde dit niemand. Het kleppenme- chanisme was veel te ingewikkeld naar verhouding van het uiterlijk vrij eenvoudi ge probleem van het inlaten van gas en uitlaten van verbrandingsproducten. Reeds langen tijd geleden zag men in, dat de oplossing gezocht moest worden in de richting van de roteerende gasschuif. Er zijn tal van pogingen gedaan, maa" deze brachten het geen van alle tot een bevredigende practijk wel een bewijs, dat het vraagstuk slechts uterlijk eenvou dig is. Het Duitsche palent van Baer zag er op papier goed uit en ook op de proefbank voldeed de machine. Voor zoover wij we ten is dit patent niet verder ontwikkeld, althans niet in den handel gebracht. Het zelfde was hel geval met de vinding van Cross, die zelfs rijproeven heeft genomen Bij deze proeven bleek, dat niet alleen de geluiden van den motor verdwenen en van den uitlaat aanmerkelijk minder wa ren dan bij een kleppenmotor, maar dat het motorvermogen en het acceleratie-ver mogen zeer sterk gestegen waren. Üen 250 c.c. motor met roteerende gasschuif liep op half om half benzine en benzol een topsnelheid van 140 Km. per uur. Bij een gemiddelde snelheid van 80 Km. per uur bleek het brandstofverbruik 1 Liter op 36 Km. te bedragen. Dit alles is mede een gevolg van de hoogere compressiever- houding (1 op 11), die door het vervallen van het kleppenmechanisme mogelijk was. De moeilijkheden waarmee zoowel Baer als Cross te kampen hadden, waren de af dichting van de schuif, met behoud van voldoende smering, en het voorkomen van te groote slijtage en verhitting. Het zijn deze vraagstukken geweest, die aan de productie van motoren met roteerende gas schuif in den weg hebben gestaan, P. Drijvers, de Delftsche constructeur, heeft thans een model ontwikkeld, dat aan al deze bazwaren tegemoet komt. Zijn constructie is weldoordacht en knap uitge voerd. Hoe zij zich zal houden bij langdu rige en zware beproeving dient natuurlijk afgewacht te worden, maar tot dusverre moeten de resultaten - zoowel wat presta tievermogen als geruischloosheid betreft - in de practijk verbazingwekkend zijn De redacteur van de „Motor", de heer P. J. Nortier, spreekt de hoop uit, dat de ze schufconstructie van Drijvers te zijner tijd de aandacht van een der grootste mo torfabrieken mag krijgen. Wij sluiten ons hier gaarne bij aan, om dat er in de constructie gezonde principes verwerkt zijn, die den Delftenaar stempe len tot een constructeur met onmiskenbare gaven.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Wieringer courant | 1941 | | pagina 5