Vlasrepelbanken en Ezels
Gevraagd
HL E Landbouwers
Dames
M. MINNES
Amusements - Orkest
BEKENDMAKING
C DEKKER
DAMES IK EEN
voor direct
DAMES - KAPPER
MET MINDER SUIKER
MEER INMAKEN
EBOREIN
MAKELAAR - WIERINGEN
HYPOTHEEK
ZONDAG
Wij kunnen nog een klein kwantum
van het bekende fabrikaat „KNIPPER" van STEDUM leveren.
Wij raden V aan spoedig te bestellen.
IJZERHANDEL, MIDDENMEER. TELEF. 63.
VUURTORENTJES.
1—4 REGELS 50 CENT.
(Bij vooruitbetaling.)
GEVRAAGD
EEN
HOOIER
bij S. E AKKER
Zandburen 22, Wieringen.
10 STUKS 30 CT.
KROEZE'i BAZAR
SLOOTDORP.
VRAAGT PROEFMESJE.
Meisjes- en Jongensboeken.
Boskers Boekhandel
H.-hoef Middenmeer.
Predikbeurten Wieringermeer.
ZONDAG 13 JULI.
NED. IIERV. GEMEENTE.
Slootdorp v.m. 10 uur Ds. Meijer Drees.
M.-meer nam. 2.30 uur Ds. Meijer Drees.
W.-werf 's av. 7 uur Ds. Meijer Drees.
HERV. EVANGELISATIE.
M.-meer v.m. 10 urn* Cand. G. v. d. Poll.
•W.-werf v.m. 10 uur Cand. de Bres.
Slootdorp nm. 2.30 u. Cand. G. v. d. Poll.
In alle diensten extra collecten.
Middenmeer 's av. 8 uur Jeugdkring.
GEREF. KERK MIDDENMEER.
M.-meer v.m. 10 u. Ds. A. W. Schaafsma,
M.-meer nam. 3 u. Ds. A. W. Schaafsma,
GEREF. KERK SLOOTDORP.
Slootdorp v.m. 10 uur Ds. W. Schouten
van Zuijlen,
Slootdorp nam. 3 uur Ds. W. Schouten.
GEREF. KERK W.-WERF.
W.-werf v.m. 9.30 u. Ds. H. van Twillert.
W.-werf nm. 3 uur Ds. H. van Twillert.
per schip mede hetgeen weder tot resul
taat heeft, dat de bemanning een goed loon
naar huis brengt. Het is een gunstig ver
schijnsel, dat de bemanning van deze hoo-
ge prijzen profiteert en hiermede zal
wat de vischprijzen betreft - terdege re
kening moeten worden gehouden. De ge
meenschap toch heeft den plicht, deze
menschen, die thans onder gevaarlijke om
standigheden hun beroep uitoefenen, een
behoorlijke belooning te geven.
GEPLAATST kunnen wor
den nog enkele
DIENSTBODEN
DAGMEISJES
■MEISJES VOOR DE MORGEN
UREN
WERKSTERS
FABRIEKSARBEIDSTERS.
Aanmelden, mondeling of schriftelijk
bij het Gewestelijk Arbeidsbureau, af-
deeling Vrouwelijke Beroepen, te Alk
maar, Doelenstraat of bij een der
Bijkantoren Den Helder, Hoorn, Enk
huizen. Medemblik, Schagen, Wieringer-
werf en Texel.
Door het aannemen van een 1ste klas
is SIMON DE VRIES
Hoofdstraat Hippolytushoef
uw adres voor PERMANENTEN, WATER
GOLVEN, ONDULEEREN, BLONDEE
REN EN VERVEN.
MODERNE KAPSELS EN
BRUIDKAPSEL.
GEMEENTE WIERINGEN.
ZWEMMEN.
Op de Quantaine, en verder langs de
geheele Noorddijk zoeken jong en oud
verfrlssching in het water.
Het is vanzelfsprekend dat men hier
van het watergetij afhankelijk is, doch
bij hoog water is het hier heerlijk en
ongevaarlijk.
Te Den Oever heeft men bij de
Schutsluis in het IJsselmeer een pracht
plaats en ook hier maakt de jeugd,
maar ook de ouderen er een ruimschoots
gebruik van.
Dc visscherij le Den Oever,
H?t is gelukkig, dal de visschers, niel
alleen de gelegenheid hebben om te vis-
sch'en, wat betreft stookolie en netwerk,
maar dat ook de visch niet op zich laat
wachten.
Merkwaardig, dat b.v. de ansjovis, die
men voor altijd verloren waande, opper-
dan kwam. Maar ook makreel wordt hier
nu als een zeldzaamheid aan wal gebracht
en vindt gretig aftrek.
Natuurlijk brengt de visch door de groo
te schaarschte hooge prijzen op. Deze om
standigheid brengt een hoogere besomming
Portugal houdt van kalme
Stieren-„gevechten"
Te Lissabon gaat het minder bloedig
toe dan in Spanje. Het elegante
schouwspel van fraai ruiterwerk en
vlotte acrobatie komt in dc eerste
plaats.
KUSSEN-REGEN ALS BELOONING.
Toen men mij aanried tijdens mijn
verblijf te Lissabon beslist een stieren
gevecht bij te wonen, aldus schrijft een
correspondent van S.P.T., schudde ik het
hoofd en dacht met eenig afgrijzen aan
de martelingen, die ik in diverse Spaan-
sche arena's had moeten aanschouwen
en waar men pas enthousiast werd, in
dien op een middag tenminste een man
was geradbraakt, een paard was open
gereten of een paar stierenwaren ge
dood. Men verzekerde mij echter, dat het
in Portugal anders toeging en er in de
eerste plaats waarde hechtte aan het
elegante schouwspel van fraai ruiter
werk en vlotte acrobatie en
dat dood en bloed in de tweede plaats
kwamen. Booze tongen beweerden in
dit verband echter, dat men in Portugal
makke koeien voorgezet krijgt en dat
het publiek hiervan niets merkt, als de
torero's maar actief genoeg doen en hun
slachtoffers maar genoeg belagen.
Den Zondag, dat ik ga, is het bijzon
der fraai weer en voor de spelen bestaat
groote belangstelling, temeer daar
staatspresident generaal Carmona aan
wezig zal zijn. De Avenida da Liberdade
vertoont nog het gewone beeld van een
groote-stadszondag, maar hoe meer men
in de buurt van de arena komt, hoe
drukker het wordt. De straten werden
tenslotte stampvol. Tusschen de men
schen door bewegen zich allerlei soor
ten vervoermiddelen en boven den men
schen- en voertuigenstroom steken hiel
en daar kanariegele gevaarten van
iangwerpigen vorm uitde Lissabonsche
gemeentetram.
Bij de arena aangekomen, neem ik
een plaats men kan in de zon of in
de schaduw zitten en volgt daartoe de
aanwijzingen „sol" (zon) of „sombre"
(schaduw) en ik voorzie mij van een
lederen kussentje, dat geen overdadige
luxe is daar men ongeveer drie uren op
een breede cementen richel moet door
brengen.
Het wachten, totdat het schouwspel
begint, is niet anders dan in alle ande
re stadions ter wereldwapperende
vlaggen, drukke warme menschen met
kinderen, snoeperijen en limonadeflesch
jes en tenslotte de schetterende mili
taire fanfare, die onder het blazen van
marschen langs de tribunes marcheert.
Plotseling komt er beweging onder de
aanwezigen. Het gebrom en gepraat
groeit uit tot gejuich, generaal Carmona
is gearriveerd. Uit zijn loge groet nij het
publiek met een breeden zwaai van zijn
hoed. De generaal is, zooals een buur
man mij toevertrouwt, bijna altijd in
burger en vertoont zich slechts in hoog-
noodige gevallen in een militaire uni
form.
Het wordt weer stil. De poort naar de
stallen gaat open en vier ruiters, geze
ten op prachtige paarden en gekleed in
Spaansch costuum, rijden de arena bin
nen. Zij galoppeeren eerst naar de loge
van den president, wien zij met onna
volgbare gratie den ruitergroet bren
gen. De president beantwoordt de hul
de met een korte buiging. Het publiek
juicht van enthousiasme als de ruiters
de rest der aanwezigen groeten. Vier
maal, naar elke windrichting, wordt de
ceremonie herhaald. Hierna verdwijnen
TE ANNA PAULOWNA.
Zij, die een instrument kunnen
bespelen, genieten de voorkeur.
Br. onder letter J. aan het Bur.
dezer Crt. Hippolytushoef.
Uw boterham blijft frisch
in
BOTERHAMPAPIER
of
BOTERHAMZAKJES
uit Bosker's papierhandel
H.-IIOEF MIDDENMEER.
ZONDAG AMUSEMENTSMUZIEK
IN CAFE TIJSEN,
Nieuwstraat, H.-hoel.
Gezellig zitje.
Vanaf heden worden alle bestel
lingen van Aardappelsproeien
direct uitgevoerd. Personeel
sproeiers beschikbaar.
iAanb. A. BOERHAVE, M.-meer.
Nog te koop 2 gebruikte MAAI-
MACHINES met dikke balk, ook te
gebruiken voor erwtenmaaien.
H. STRUIK, Telef. 18, Landbouw-
smederij, Slootdorp.
DIENSTBODE GEVRAAGD, zelf
standig kunnende werken, niet
beneden 20 jaar. S. WIEGMAN,
Kremersweg No. 28, H.-hoef.
Te Koop gevraagd een Kruissna-
rige PIANO en tevens aangeboden
alle soorten Huisorgels, Lage prij
zen. Brugstraat 10, Middenmeer.
SCHELPEN. De beste verharding
voor uw rij-, loop- en tuinpaden.
Prijs 4V- gulden per M3. op de wa
gen Bosker's haven.
Bestelling op te geven bij
J. DEKKER, Hollebalg, Wieringen.
N KRASSEND OUDJE
Dergelijke oude platen koopen wij
gaarne op, of U kunt ze gebruiken
voor in ruil bij het aan koopen van
eenige nieuwe platen uit onze
steeds grooter keuze biedende col
lectie. Gebr. v. MEURS. HOORN,
Gr. Noord 38. Telefoon 174.
EBOREIN 20 cent per pakje, inhoud 10 tabletten
voor 10 pond of 5 liter inmaak.
zal Uw inmaak altijd houdbaar zijn.
Gebruiksaanwijzing op ieder pakje.
Voor engros N.V. EDEL THIES Hoorn.
Tel. Hippolytushoef 15.
Belast zich met plaatsing
van particuliere gelden op
SLUIT ALLE VERZEKERINGEN.
GEVRAAGD
EEN DAGMEISJE
bij K. HEERSCHAP
Poststation Wieringerwerf.
a.s.
IN CONCERTZAAL „CONCORDIA" TE H.-HOEF.
zij en het publiek heeft nog minuten
lang stof tot spreken.
Dan plotseling, gaat het feest begin
nen. Met rechtopstaande staart rent een
stier het krijt binnen. Het beest knip
pert met de oogen en ziet er zeer ge
vaarlijk uit, maar het blijkt al spoedig,
dat het de goedheid zelve is en merk
waardig veel overeenkomt met zijn be
roemden soortgenoot „Ferdinand." Hij
wandelt rustig naar het midden dei-
arena en begint zijn publiek in oogen-
schouw te nemen. Nu schieten echter de
torero's toe en beginnen het hem lastig
te maken. De brave stier aanvaardt dit
alles met groote gelatenheid, maar
eensklaps lijkt het hem te binnen te
schieten, dat hij hier niet voor niets
staat en hij maakt een paar korte
sprongetjes. Prompt worden hem met
groote zekerheid een paar met vlagge
tjes versierde spiezen, de „banderiilas",
in den nek gestoken, wat voor het pu
bliek het sein is om in een stormachtig
gejubel los te breken. Ik doe mee, doch
mijn hulde geldt slechts den stier, die
thans bezig is te trachten zich van zijn
opschik te bevrijden door met koddige
sprongetjes door de arena te huppelen.
Een kort geschetter der fanfare kon
digt het einde van de eerste ronde aan.
Onder vroolijk belgelui huppelt een
kleine kudde koeien de arena binnen
om onzen Ferdinand te komen ophalen,
doch deze blijkt totaal ongevoelig voor
vrouwelijk schoon en blijft stokstijf'
staan. De koeien doen hun best. Zij
dartelen en springen om den held heen,
doch deze heeft er zijn Dulcinea nog
niet tusschen ontdekt en verroert geen
vin. Het publiek amuseert zich koste
lijk en juicht luide. De koeien zien het
nuttelooze van haar pogingen in en ver
dwijnen. Ten slotte gelukt het een to
rero den stier met een rooden lap van
zijn plaats te -krijgen, waarop deze plot
seling een energie toont zooals hij deze
den geheelen middag nog niet heeft
gedemonstreerd. Hij vliegt op den man
toe, en de torero kan zich slechts door
een geweldige sput redden. Ferdinand
stormt dan, onder luiden bijval van het
publiek de arena uit en de stallen tege
moet.
Een nieuw „gevecht" begint. Ditmaal
heeft het slachtoffer omwoelde horens
en is zijn aanvaller te paard gezeten.
Het schouwspel is rijk aan kleur. De
toreo rijdt meesterlijk evenals zijn as
sistenten en met groote zuiverheid en
behendigheid plaats hij zijn banderii
las. Als de stier er zes heeft geïncas
seerd is ook dit gevecht weer afgeloopen.
De kudde koeien komt weer binnenge
VANAF HEDEN IS ONZE ZAAK
TE SCHAGEN DE GEHEELE WEEK
TOT 6 UUR EN ZATERDAGS
TOT 8 UUR GEOPEND.
kledingmagazijnen Den Helder.
huppeld en gewillig: en opgewekt laat
de strijder zich wegvoeren.
Er volgen nog vetrscheidene andere
gevechten, doch geem een eindigt met
den dood van den s tier of van een der
torero's. Men geniet van de gracieuze
bewegingen en acro batische sprongen
der strijders en de pisachtige ruiterkunst
en het geheel is ong ?looflijk veel mooi
er en aesthetischer dan de Spaansche
toernooien.
De middag verloopt .rustig. Alles gaat
vreedzaam in zijn werk en het publiek
is kennelijk voldaan. Als een torero
extra-verdienstelijk werk heeft gedaan,
wordt hij beloond door een kussen-re
gen, waarvoor hij bedankt met een
zwaai van zijn hoofddekse 1 en eenige
zwierige reverences.
Het schemert reeds, als "wij de arena
verlaten. Rustig verlaat het publiek de
verschillende rangen on der de tonen
van de populaire marscli; „op ten strij
de, torero's."
Geruischlcoze motor met groot vermogen
Juist principe van rotteerende
gasschuif eindelijk gevonden f
Constructie van Delftenaar.
Hel klinkt voor hen, die onbekend zijn
met de motorwereld, wellicht vreemd, dat
er ook in dezen tijd hard wordt gewerkt
aan het verbeteren van de consctructies.
De technici hebben zich door het gebrek
aan benzine niet lalen afschrikken en me
nig amateur-monteur werkt ook thans
naarstig aan het perfectionneeren van
zijn machine. Het is zelfs zoo, dat de
enthousiaste motorrijders - en dat zijn er
zeer velen - meer dan ooit hun lijd be
sleden aan het oplossen van technische
problemen, nu het rijden zelf niel moge
lijk is.
Wat er al zoo omgaat op het gebied der
motortechniek wordt weergegeven in het
weekblad „Mo.tor" van deK.NVM.V.^ dat
dezer dagen een verhandeling bevatte
ever een vondst van den eersten rang.
Een enthousiasten motorrijder uit
Delft blijkt een zeer aanvaardbare con
structie van een roteerende gasschuif te
te hebben samengesteld.
Het klinkt zoo simpel, maar to«:h be
treft dit een van de meest brandencle pro
blemen van den modernen benzine:motor.
De roteerende gasschuif is dé op! ossing
voor het vraagstuk van de kleppen. Eeni
ge duizenden keeren per minuut hajmeren
deze kleppen heen en weer. Ze worden tel
kens in hun ruststand terug gedrukt door
een zeer zware veer, die een groot deel
van het motorvermogen vergt. De con struc
lie is zeer ingewikkeld en ondanks alle
moeite, die men er aan "heeft besteed, nog
verre van geperfectionneerd. De construc
teurs hebben uit het verkeerde principe
gehaald wat er in zat, maar uiteindelijk
bevredigde dit niemand. Het kleppenme-
chanisme was veel te ingewikkeld naar
verhouding van het uiterlijk vrij eenvoudi
ge probleem van het inlaten van gas en
uitlaten van verbrandingsproducten.
Reeds langen tijd geleden zag men in,
dat de oplossing gezocht moest worden in
de richting van de roteerende gasschuif.
Er zijn tal van pogingen gedaan, maa"
deze brachten het geen van alle tot een
bevredigende practijk wel een bewijs,
dat het vraagstuk slechts uterlijk eenvou
dig is.
Het Duitsche palent van Baer zag er
op papier goed uit en ook op de proefbank
voldeed de machine. Voor zoover wij we
ten is dit patent niet verder ontwikkeld,
althans niet in den handel gebracht. Het
zelfde was hel geval met de vinding van
Cross, die zelfs rijproeven heeft genomen
Bij deze proeven bleek, dat niet alleen de
geluiden van den motor verdwenen en
van den uitlaat aanmerkelijk minder wa
ren dan bij een kleppenmotor, maar dat
het motorvermogen en het acceleratie-ver
mogen zeer sterk gestegen waren. Üen
250 c.c. motor met roteerende gasschuif
liep op half om half benzine en benzol
een topsnelheid van 140 Km. per uur. Bij
een gemiddelde snelheid van 80 Km. per
uur bleek het brandstofverbruik 1 Liter
op 36 Km. te bedragen. Dit alles is mede
een gevolg van de hoogere compressiever-
houding (1 op 11), die door het vervallen
van het kleppenmechanisme mogelijk was.
De moeilijkheden waarmee zoowel Baer
als Cross te kampen hadden, waren de af
dichting van de schuif, met behoud van
voldoende smering, en het voorkomen van
te groote slijtage en verhitting. Het zijn
deze vraagstukken geweest, die aan de
productie van motoren met roteerende gas
schuif in den weg hebben gestaan,
P. Drijvers, de Delftsche constructeur,
heeft thans een model ontwikkeld, dat aan
al deze bazwaren tegemoet komt. Zijn
constructie is weldoordacht en knap uitge
voerd. Hoe zij zich zal houden bij langdu
rige en zware beproeving dient natuurlijk
afgewacht te worden, maar tot dusverre
moeten de resultaten - zoowel wat presta
tievermogen als geruischloosheid betreft -
in de practijk verbazingwekkend zijn
De redacteur van de „Motor", de heer
P. J. Nortier, spreekt de hoop uit, dat de
ze schufconstructie van Drijvers te zijner
tijd de aandacht van een der grootste mo
torfabrieken mag krijgen.
Wij sluiten ons hier gaarne bij aan, om
dat er in de constructie gezonde principes
verwerkt zijn, die den Delftenaar stempe
len tot een constructeur met onmiskenbare
gaven.