met vijf
mogelijk
heden
Nu heeft dan de herfst zijn
intrede gedaan en zijn de da
gen korter, en wat voor ons
van grocter belang is, koeler
geworden.
Onze lichte gekleurde jur
ken, die we den geheelen zo
mer met zooveel genoegen
gedragen hebben, zijn opge
borgen, en we zullen nu onze
warme japonnen, die we nog
van verleden jaar hebben,
aan een onderzoek dienen te
onderwerpen.
Wat zal nog bruikbaar zijn,
wat is versleten en wat moet
veranderd worden?
Juist in dezen tijd, nu we
zoo moeten woekeren met de
textielkaarten en we zuinig
op alles moet zijn, wat we
nog bezitten, kunnen we
geen enkel kleedingstuk, dat
;al wat versleten is, als on
bruikbaar, weg doen.
Het is van het grootste be
lang, om alles, waar we nog
iets aan zouden kunnen heb
ben, zoo goed mogelijk tot
een nieuw geheel om te wer
ken, om het althans op te
frisschen.
Gelukkig is de mode ge
heel hierop ingesteld en kun
nen we op ons gemak uit
zoeken, wat we in ons geval
het best zouden kunnen ge
bruiken.
Het meest practische zou
zijn, om een japon van ver
leden jaar zoo eenvoudig mogelijk te ver
maken, opdat we, met behulp van enkele
verschillende versieringen, er telkens een
ander cachet aan kunnen geven.
Mocht de mogelijkheid bestaan een
nieuwe japon aan te schaffen, dan kun
nen we van hetzelfde principe uitgaan,
n.L om een japon door kleine veranderin
gen aan verschillende doeleinden te laten
beantwoorden.
Bijgaande teekening geeft ons een idee,
hoe we ons deze veranderingen indenken.
Het middelste figuurtje geeft het een
voudige model te zien. Die japon eigent
zich het meest voor huisjurk, of als de
draagster een werkkring buitenshuis
heeft, als kantoorjurk of iets dergelijks.
Links boven is met behulp van een losse
|lp^:É i g
m
ivjyis^ .-
11 -zjt
vlotte shawl een geheel ander aspect ver
kregen.
De slippen van de das verbergen de
knoopsluiting geheel en vormen een
strookje, dat onder de ceintuur uitkomt.
Rechts boven geeft op een geheel ande
re wijze weer een aardig idee,
Een los schootje van dezelfde stof als de
japon is aan de ceitnuur bevestigd. Een
fantasie-afwerking aan de hals voltooit het
geheel. Een losse kraag en manchetten
van wit piqué of gekleurde zijde bieden
weer een andere mogelijkheid, terwijl een
gekleurde shawl als ceintuur dienst doet.
Het laatste model is wel het meest ge
kleed. Op de eenvoudige jurk wordt een
dubbele snoer gekleurde kralen gedragen,
terwijl twee geborduurde zakjes aan de
ceintuur bevestigd worden en aan het ge
heel een apart cachet verleenen.
Hoe. ltve o-n^e
Olaetnen
Als we onze bloemenkinderen op de
vensterbank geplaatst hebben, zal de ka
mer er gezellig uitzien. We moeten echter
wel zorgen, dat de planten plaats genoeg
hebben, anders worden ze gauw leelijk.
Iets bij elkander schuiven, hindert natuur
lijk niet, vooral nu niet, in dit jaarge
tijde.*
Zelfs een kwartiertje koude lucht kan hen
ziek doen worden.
Denk ook aan de reten van het raam,
aan den tocht, die dag en nacht door dc-n
onderkant van het raam tegen den pot en
daardoor tegen de wortels van de plan
ten stroomt.
Bedek die reten mei krantenpapier,
waardoor we het zelf ook warmer hebben
in onze kamer.
Wasdoekresten,
practisch benut
De beleidvolle huisvrouw weet elk ding
steeds nog practisch te gebruiken. Zoo is
het ook met oud wasdoek, dat misschien
als tafelkleed, als bedekking voor de kast
planken of als bescherming van den muur
achter de waterleiding enz. reeds goede
diensten gedaan heeft.
Knippen we hiervan nog de goedgeble-
ven deelen eruit, dan kunnen we er altijd
nog wat aardigs en practisch van maken.
Zoo worden bijvoorbeeld uit een oud was
doektafellaken kleine kleedjes geknipt
voor de plaats aan tafel van onze kinde
ren. Ze behoeven er dan niet zoo op te
letten, dat ze geen vlekken maken.
En nu moeten we eens opletten!
In den laten herfst kan het voorkomen,
dat er geen enkel blaadje afvalt of ver
droogt en ook geen enkel knopje meer
groei gaat vertoonen. Ook blijft de aarde
in den pot nat. Dat wijst erop, dat de
plant in haar rustperiode is, die ongeveer
drie weken duurt. Gewoonlijk begint die
rusttijd reeds November. Daarna begin
nen dan plotseling de blaadjes af te vallen,
ook begint er zich hier en daar, heel
schuchter, een klein knopje te openen.
Aan de winterbloeiende cactus vertoon-
nen zich kleine roseroode puntjes, die la
ter knoppen en ongeveer tegen Kerstmis
bloemen worden. Ook de aarde in den pot
begint zoo langzamerhand te drogen.
Nu moeten we oppassen! We moeten de
planten, die 's winters bloeien, altijd met
water op kamertemperatuur begieten. De
cactussen geven we zelfs lauwwarm wa
ter.
Planten, die in een koude kamer staan,
degenen, die 's winters rusten moeten,
zooals b.v. de fuchsia, moeten we met
koud water begieten, in geen geval met
.water, dat een hoogere temperatuur heeft
dan de kamer, waarin ze slaan.
En voor alle bloemen geldt dit: „vooral
geen tocht".
"Ms er gelucht moet worden, zetten we
Jien opzij of we beschermen hen met een
vstuk bordpapier of met een kachelscherm.
Ook leenen zich de kinderslabbetjes er
goed toe om uit een stuk aardig gebloemd
wasdoek gemaakt te worden. Den rand
omboorden we met gekleurd linnenband.
Voor de school wordt uit dit practisch
afwaschbaar materiaal een etui gemaakt.
Men knipt het uit één stuk en maakt den
bodem stijf met een stuk bordpapier. De
drukknoopen laat men er bij den zadel
maker indrukken.
Een heel klein stukje wasdoek levert
ons materiaal voor een buideltje, waarin
we plukjes watten bewaren. We hangen
het boven onze toilettafel en hebben op
zoo'n manier altijd de watten voor ge
zichtsreiniging bij de hand.
Ül&pp&tl, i
het oudste speelgoed
De oermensch moét reeds vele eeuwen
geleden op de gedachte gekomen zijn om
met behulp van vuursteenmessen voor zijn
kinderen poppen te snijden uit hout, of ze
te modelleeren uit klei of leem.
Poppen zullen dan ook wel tot het oud
ste speelgoed gerekend kunnen worden,
dat zoowel bij Assyriërs en Babyloniërs als
bij Perzen en Egyptenaren bekend was;
zelfs poppen met beweegbare ledematen
kende men eertijds reeds. Natuurvolken
hadden poppen, die bij magische handelin
gen onmisbaar waren, want zonder deze
natuurgetrouwe menschelijke imitaties
zouden de toovenarijen geen uitwerking
hebben! Opgravingen uit vroegere tijdper
ken hebben allerlei poppen aan den dag
gebracht zelfs miniatuur bronzen meubels
in primitieve vormen.
Neurenberg, het centrum van speelgoed
industrie heeft een groote beteekenis voor
de wereld van het kind en vele Liesjes,
Lotjes en hoe de poppekinderen ook ver
der mogen heeten hebben aan deze stad
hun ontstaan te danken.
In de oudheid was het Sardes, in Klein-
Azië, waar men kunstig gemodelleerde en
beschilderde poppen fabriceerde, die een
afzetgebied vonden in verschillende oude
cultuurlanden.
Sedert wanneer bestaan de
„sprekende poppen"?
Reeds in de middeleeuwen was er wel
licht geen meisje, dat niet in het bezit van
minstens één pop was. Een tijd lang
hcerschte er evenwel een groote luxe on
der de rijke lieden ten aanzien van poppen
en men betaalde er buitensporige prijzen
voor. Niet zelden waren zij gekleed in
kostbare gewaden, met echt kant gegar
neerd.
De poppenkamers waren dikwerf meer
pronkstukken dan wel geschikt om mee te
spelen. Zij bevatten miniatuur schilderijen,
gedraaide meubels o.a. spinnewielen, tin
nen serviesjes en met linnengoed gevulde
kasten. De kinderen uit de volksklasse
mcesten zich vergenoegen met lappenpop
pen, doch de liefde van menig poppenmoe-
dertje voor haar poppenkind was er niet
minder om.
Lappenpoppen met houten hoofd en ge
schilderde haardos, opgevuld met zaagsel
wie heeft ze oog in later jaren niet gekend?
Smakelooze nietszeggende gezichten, alle
vervaardigd volgens één model!
Toch heeft de techniek reeds vele tics
tallen jaren geleden de werkplaatsen dfi*
speelgoedfabrikanten veroverd. Reeds in het
begin van de 19de eeuw vervaardigde men
poppen met buigzame ledematen en later
verschenen ook de schoone slaapsters, ter-
wel ruim honderd jaar geleden de eerste
poppen in den handel kwamen, die met
een piepstemmetje „papa" en „mama" zei
den.
Zelfs al is de uitrusting ditmaal meer
verscheiden dan toch zullen de vacantie-
genoegens er niet minder om zijn. Zon.
licht en lucht zijn evenals voorheen de
bronnen, waaruit nieuwe kracht geput
wordt, om na afloop der zorgelooze vacan-
tieweken de dagtaak met frisschen moed te
hervatten.
Ongeveer te zelf der tijd „leerden" de
poppen ook loopen, zij het dan ook op iet
wat stijve onderdanen.
Een pop is altijd welkom.
Zooals alles in de wereld is ook speel
goed aan mode onderhevig en aan den
steeds wisselenden smaak der tijden onder
worpen. Een geschenk is echter steeds
welkom gebleven voor onze dochters, n.1.
de pop, onverschillig of het de eenvoudig
ste wollen pop is, die het langen tijd uit
houdt dan wel de nieuwste creatie, gekleed
in een even moderne jurk als de kleine
eigenares zelf draagt.
Steeds heeft de pop eerlijke bewonde
raarsters gevonden, zoover de cultuurge
schiedenis reikt. Hoeveel tranen zijn niet
gestort die slechts de poppendokter ver
mocht te stillen, wanneer de arme pop een
arm of een been had gebroken of erger
nog haar gezichtje gekneusd had bij een
val.'
De bekende Duitsche kunstenares. Kale
Kruse heeft ongeveer vijf en twintig jaar
geleden een geheel ander type poppen ont
worpen, die stormenderhand de geheele
wereld veroverden. Vroeger waren vele
poppen zich van haar waardigheid bewust,
droegen echte damesjaponnen en keurige
kapsels.
Menigmaal droegen zij sleepjaponnen en
soortgelijken opschik doch thans domineert
het kinderlijke element,
Kate Kruse schiep de karakterpop.
Kate Kruse, zelf moeder van een aantal
kinderen, heeft aangevoeld welke poppen
het meest de moederlijke gevoelens van
een meisje opwekken. Haar ontwerpen zijn
geen luxueus opgetuigde voorwerpen, doch
karakterpoppen, ieder type weer met een
andere uitdrukking op het gelaat, poppen
die inderdaad voor de jeugdige bezitsters
leven en geen dood materiaal zijn.
De fabrikanten zijn voortgegaan in deze
richting en brengen thans ook goedkoopere
poppen in den handel, waaruit veel meer
persoonlijkheid spreekt dan vroeger het
geval was. Dit valt zeer toe te juichen, te
meer daar de Kate Kruse-poppen door
haar hoogen prijs niet binnen ieders bereik
vallen.
Alles kan evenwel overdreven worden,
zelfs op het gebied van poppen. Zoo zal
men zich herinneren, dat aan het Engelsche
koningspaar bij zijn bezoek aan de Frar-
sche hoofdstad een poppen paar voor de
prinsessen werd aangeboden, dat. behalve
een uitzet met japonnen voor alle moge
lijke gelegenheden, ook „poppen"-parfums
meekreeg in niet minder dan twintig ver
schillende soorten.
Om de liefde van een kind te winner be
hoeft een pop niet duur te zijn, want men
moet niet vergeten, dat het een voorwerp
blijft om mee te spelen en niet om het
slechts op een afstand te bewonderen. Zoo
dra volwassenen voortdurend tot voorzich
tigheid moeten aanmanen, waar het speel
goed betreft, gaat het genoegen er van
grootendeels verloren.
Poppen die spoedig stuk gaan, zijn niet
geschikt voor kinderhanden en daarom is
het eenvoudigste exemplaar verre te ver
kiezen boven luxe uitvoering.
Van het bezit van poppon kan thans een
opvoedkundige waarde uitgaan, omdat ze
bij het meisje reeds vroeg die eigenschap
pen tot ontwikkeling brengen, die later de
ware moeders kenmerken.
HET SNELLE TEMPO VAN
DEN TIJD
Eigenlijk heeft ieder mensch het tegen
woordig druk en ontbreekt hem de tijd
om zich aan rustige overpeinzing over te
geven, om hetgeen men des daags beleefd
heeft te kunnen verwerken. Wanneer wij
den tijd nemen om eens rustj^; te wande
len of om na volbrachte-dagtaak naar huis
te loopen, in plaats van met de tram te
gaan, dan komt ons dit thans vreemd voor.
Wij hebben het gevoel alsof dit langzame
tempo niet in overeenstemming is met on
zen overvulden werkdag, met de vele
vraagstukken, die hoofd en hart vervul
len. Reeds 's morgens hebben we haast, de
huisvrouw zoowel als degenen, die zich
fietsende of met vluggen pas, geladen met
veel energie, naar hun werk begeven,
hoofd- zoowel als handwerkers. Er "zijn
Randjes voor stofversiering
Kinderjurkjes, schortjes, slabbetjes e.d.
vragen slechts eenvoudige motieven als
versiering.
Op onze schets geven wij een drietal ste
ken weer:
le. kettingsteek;
2e. lakjessteek;
3e. flanelsteek.
Men kan deze steken in sterk con-
trasteerende kleuren b.v. zijde, borduur-
katoen of paarlltatoen werken, afhankelijk
van het te versieren materiaal.
soms menschen, die zich zoo aan een le
ven in snel tempo hebben aangepast, dat
zij het zich niet meer kunnen afwennen.
Men zou ze willen dringen tot rustiger
werken, doch het lukt niet. Hun vaste,
snelle pas zegt als het ware: „Mij kan
niemand inhalen". Anderen weer, die ach
ter ons aankomen, hooren vrij met vaste
schreden doelbewust naderen en ook hen
zien wij met groote passen ons voorbij
gaan. Soldaten met hun geoefende pas ha
len burgers vrijwel altijd in. Onwillekeu
rig zullen wij moeten glimlachen als wij
het gaan van al die verschillende men
schen bespieden en dan wordt het ons dui
delijk, dat dit haastige voortgaan niets an
ders is dan een gevolg van het tempo van
onzen tijd, dat sneller is dan ooit. Hebben
de meesten onzer niet den ganschen dag
haast? Vele menschen hebben naast hun
dagtaak, onverschillig of die in- of bui
tenshuis gezocht moet worden, nog zoo
veel meer te doen. Huisvrouwen, die met
minder hulp moeten volstaan dan vroeger,
hebben ook nog de zorg om datgene te
krijgen, wat op de bons in een bepaald
tijdperk te krijgen is. Zelfs al zullen we
gaarne volmondig bekennen dat het distri
butieapparaat uitstekend werkt, dan toch
kan het voorkomen, dat in bepaalde win
kels een artikel tijdelijk uitverkocht is, en
moet men elders het geluk beproeven.
Ieder heeft het op zijn haar manier
druk, doch ook dit heeft zijn goeden kant,
want een welbesteede dag geeft ons een
voldaan gevoel. Hoofdzaak is evenwel, dat
men het goede tempo weet te vinden om
datgene te doen, wat te wachten staat,
hetgeen meer waarborgen voor welslagen
biedt.
KNIP-PATRONEN
succespatroon.
a. 794.
Prijs 0.40.
VerKrijgbaar in de maten: 4244 en 46.
Zeer eenvoudige japon van effen stof,
die door de garnëering een apart cachet
verkrijgt. Deze garneering is gemaakt van
galon, dat men per meter koopt of dat
men zelf borduurt in kruissteek of platte
steel steek.
De japon sluit links voor met druk
knoopjes onder het galon.
De rok bestaat uit een voor- en een ach
terbaan.
De mouwen zijn gerimpeld en met een
manchetje afgewerkt, dat versierd is met
aetzelfde galon. «3
succespatroon.
Prijs 0.40.
Verkrijgbaar in de maten: 46—48—50.
Japon met geplooiden schouderpas van
dezelfde stof of kant.
De blouse bestaat uit twee helften, die
met punten over elkaar heen sluiten, Op
deze punten zijn knoopen gezet.
De rek heeft twee voorbanen en een in
gezet stuk van platte plooien.
De mouwen zijn aan den onderkant heel
wijd en aan een smal manchetje gerim
peld.
Ben. stof 4.50 a 90 breed.
kpatronen van deze modellen
zijn tegen aangegeven prijs verkrijgbaar
bij het practisch modeblad, postbus 36 Den
Haag. Betaling steeds vooruit per giro
(postrekening 203203), per postwissel ot
in postzegels, mits deze een v aarde heb-