met vijf mogelijk heden Nu heeft dan de herfst zijn intrede gedaan en zijn de da gen korter, en wat voor ons van grocter belang is, koeler geworden. Onze lichte gekleurde jur ken, die we den geheelen zo mer met zooveel genoegen gedragen hebben, zijn opge borgen, en we zullen nu onze warme japonnen, die we nog van verleden jaar hebben, aan een onderzoek dienen te onderwerpen. Wat zal nog bruikbaar zijn, wat is versleten en wat moet veranderd worden? Juist in dezen tijd, nu we zoo moeten woekeren met de textielkaarten en we zuinig op alles moet zijn, wat we nog bezitten, kunnen we geen enkel kleedingstuk, dat ;al wat versleten is, als on bruikbaar, weg doen. Het is van het grootste be lang, om alles, waar we nog iets aan zouden kunnen heb ben, zoo goed mogelijk tot een nieuw geheel om te wer ken, om het althans op te frisschen. Gelukkig is de mode ge heel hierop ingesteld en kun nen we op ons gemak uit zoeken, wat we in ons geval het best zouden kunnen ge bruiken. Het meest practische zou zijn, om een japon van ver leden jaar zoo eenvoudig mogelijk te ver maken, opdat we, met behulp van enkele verschillende versieringen, er telkens een ander cachet aan kunnen geven. Mocht de mogelijkheid bestaan een nieuwe japon aan te schaffen, dan kun nen we van hetzelfde principe uitgaan, n.L om een japon door kleine veranderin gen aan verschillende doeleinden te laten beantwoorden. Bijgaande teekening geeft ons een idee, hoe we ons deze veranderingen indenken. Het middelste figuurtje geeft het een voudige model te zien. Die japon eigent zich het meest voor huisjurk, of als de draagster een werkkring buitenshuis heeft, als kantoorjurk of iets dergelijks. Links boven is met behulp van een losse |lp^:É i g m ivjyis^ .- 11 -zjt vlotte shawl een geheel ander aspect ver kregen. De slippen van de das verbergen de knoopsluiting geheel en vormen een strookje, dat onder de ceintuur uitkomt. Rechts boven geeft op een geheel ande re wijze weer een aardig idee, Een los schootje van dezelfde stof als de japon is aan de ceitnuur bevestigd. Een fantasie-afwerking aan de hals voltooit het geheel. Een losse kraag en manchetten van wit piqué of gekleurde zijde bieden weer een andere mogelijkheid, terwijl een gekleurde shawl als ceintuur dienst doet. Het laatste model is wel het meest ge kleed. Op de eenvoudige jurk wordt een dubbele snoer gekleurde kralen gedragen, terwijl twee geborduurde zakjes aan de ceintuur bevestigd worden en aan het ge heel een apart cachet verleenen. Hoe. ltve o-n^e Olaetnen Als we onze bloemenkinderen op de vensterbank geplaatst hebben, zal de ka mer er gezellig uitzien. We moeten echter wel zorgen, dat de planten plaats genoeg hebben, anders worden ze gauw leelijk. Iets bij elkander schuiven, hindert natuur lijk niet, vooral nu niet, in dit jaarge tijde.* Zelfs een kwartiertje koude lucht kan hen ziek doen worden. Denk ook aan de reten van het raam, aan den tocht, die dag en nacht door dc-n onderkant van het raam tegen den pot en daardoor tegen de wortels van de plan ten stroomt. Bedek die reten mei krantenpapier, waardoor we het zelf ook warmer hebben in onze kamer. Wasdoekresten, practisch benut De beleidvolle huisvrouw weet elk ding steeds nog practisch te gebruiken. Zoo is het ook met oud wasdoek, dat misschien als tafelkleed, als bedekking voor de kast planken of als bescherming van den muur achter de waterleiding enz. reeds goede diensten gedaan heeft. Knippen we hiervan nog de goedgeble- ven deelen eruit, dan kunnen we er altijd nog wat aardigs en practisch van maken. Zoo worden bijvoorbeeld uit een oud was doektafellaken kleine kleedjes geknipt voor de plaats aan tafel van onze kinde ren. Ze behoeven er dan niet zoo op te letten, dat ze geen vlekken maken. En nu moeten we eens opletten! In den laten herfst kan het voorkomen, dat er geen enkel blaadje afvalt of ver droogt en ook geen enkel knopje meer groei gaat vertoonen. Ook blijft de aarde in den pot nat. Dat wijst erop, dat de plant in haar rustperiode is, die ongeveer drie weken duurt. Gewoonlijk begint die rusttijd reeds November. Daarna begin nen dan plotseling de blaadjes af te vallen, ook begint er zich hier en daar, heel schuchter, een klein knopje te openen. Aan de winterbloeiende cactus vertoon- nen zich kleine roseroode puntjes, die la ter knoppen en ongeveer tegen Kerstmis bloemen worden. Ook de aarde in den pot begint zoo langzamerhand te drogen. Nu moeten we oppassen! We moeten de planten, die 's winters bloeien, altijd met water op kamertemperatuur begieten. De cactussen geven we zelfs lauwwarm wa ter. Planten, die in een koude kamer staan, degenen, die 's winters rusten moeten, zooals b.v. de fuchsia, moeten we met koud water begieten, in geen geval met .water, dat een hoogere temperatuur heeft dan de kamer, waarin ze slaan. En voor alle bloemen geldt dit: „vooral geen tocht". "Ms er gelucht moet worden, zetten we Jien opzij of we beschermen hen met een vstuk bordpapier of met een kachelscherm. Ook leenen zich de kinderslabbetjes er goed toe om uit een stuk aardig gebloemd wasdoek gemaakt te worden. Den rand omboorden we met gekleurd linnenband. Voor de school wordt uit dit practisch afwaschbaar materiaal een etui gemaakt. Men knipt het uit één stuk en maakt den bodem stijf met een stuk bordpapier. De drukknoopen laat men er bij den zadel maker indrukken. Een heel klein stukje wasdoek levert ons materiaal voor een buideltje, waarin we plukjes watten bewaren. We hangen het boven onze toilettafel en hebben op zoo'n manier altijd de watten voor ge zichtsreiniging bij de hand. Ül&pp&tl, i het oudste speelgoed De oermensch moét reeds vele eeuwen geleden op de gedachte gekomen zijn om met behulp van vuursteenmessen voor zijn kinderen poppen te snijden uit hout, of ze te modelleeren uit klei of leem. Poppen zullen dan ook wel tot het oud ste speelgoed gerekend kunnen worden, dat zoowel bij Assyriërs en Babyloniërs als bij Perzen en Egyptenaren bekend was; zelfs poppen met beweegbare ledematen kende men eertijds reeds. Natuurvolken hadden poppen, die bij magische handelin gen onmisbaar waren, want zonder deze natuurgetrouwe menschelijke imitaties zouden de toovenarijen geen uitwerking hebben! Opgravingen uit vroegere tijdper ken hebben allerlei poppen aan den dag gebracht zelfs miniatuur bronzen meubels in primitieve vormen. Neurenberg, het centrum van speelgoed industrie heeft een groote beteekenis voor de wereld van het kind en vele Liesjes, Lotjes en hoe de poppekinderen ook ver der mogen heeten hebben aan deze stad hun ontstaan te danken. In de oudheid was het Sardes, in Klein- Azië, waar men kunstig gemodelleerde en beschilderde poppen fabriceerde, die een afzetgebied vonden in verschillende oude cultuurlanden. Sedert wanneer bestaan de „sprekende poppen"? Reeds in de middeleeuwen was er wel licht geen meisje, dat niet in het bezit van minstens één pop was. Een tijd lang hcerschte er evenwel een groote luxe on der de rijke lieden ten aanzien van poppen en men betaalde er buitensporige prijzen voor. Niet zelden waren zij gekleed in kostbare gewaden, met echt kant gegar neerd. De poppenkamers waren dikwerf meer pronkstukken dan wel geschikt om mee te spelen. Zij bevatten miniatuur schilderijen, gedraaide meubels o.a. spinnewielen, tin nen serviesjes en met linnengoed gevulde kasten. De kinderen uit de volksklasse mcesten zich vergenoegen met lappenpop pen, doch de liefde van menig poppenmoe- dertje voor haar poppenkind was er niet minder om. Lappenpoppen met houten hoofd en ge schilderde haardos, opgevuld met zaagsel wie heeft ze oog in later jaren niet gekend? Smakelooze nietszeggende gezichten, alle vervaardigd volgens één model! Toch heeft de techniek reeds vele tics tallen jaren geleden de werkplaatsen dfi* speelgoedfabrikanten veroverd. Reeds in het begin van de 19de eeuw vervaardigde men poppen met buigzame ledematen en later verschenen ook de schoone slaapsters, ter- wel ruim honderd jaar geleden de eerste poppen in den handel kwamen, die met een piepstemmetje „papa" en „mama" zei den. Zelfs al is de uitrusting ditmaal meer verscheiden dan toch zullen de vacantie- genoegens er niet minder om zijn. Zon. licht en lucht zijn evenals voorheen de bronnen, waaruit nieuwe kracht geput wordt, om na afloop der zorgelooze vacan- tieweken de dagtaak met frisschen moed te hervatten. Ongeveer te zelf der tijd „leerden" de poppen ook loopen, zij het dan ook op iet wat stijve onderdanen. Een pop is altijd welkom. Zooals alles in de wereld is ook speel goed aan mode onderhevig en aan den steeds wisselenden smaak der tijden onder worpen. Een geschenk is echter steeds welkom gebleven voor onze dochters, n.1. de pop, onverschillig of het de eenvoudig ste wollen pop is, die het langen tijd uit houdt dan wel de nieuwste creatie, gekleed in een even moderne jurk als de kleine eigenares zelf draagt. Steeds heeft de pop eerlijke bewonde raarsters gevonden, zoover de cultuurge schiedenis reikt. Hoeveel tranen zijn niet gestort die slechts de poppendokter ver mocht te stillen, wanneer de arme pop een arm of een been had gebroken of erger nog haar gezichtje gekneusd had bij een val.' De bekende Duitsche kunstenares. Kale Kruse heeft ongeveer vijf en twintig jaar geleden een geheel ander type poppen ont worpen, die stormenderhand de geheele wereld veroverden. Vroeger waren vele poppen zich van haar waardigheid bewust, droegen echte damesjaponnen en keurige kapsels. Menigmaal droegen zij sleepjaponnen en soortgelijken opschik doch thans domineert het kinderlijke element, Kate Kruse schiep de karakterpop. Kate Kruse, zelf moeder van een aantal kinderen, heeft aangevoeld welke poppen het meest de moederlijke gevoelens van een meisje opwekken. Haar ontwerpen zijn geen luxueus opgetuigde voorwerpen, doch karakterpoppen, ieder type weer met een andere uitdrukking op het gelaat, poppen die inderdaad voor de jeugdige bezitsters leven en geen dood materiaal zijn. De fabrikanten zijn voortgegaan in deze richting en brengen thans ook goedkoopere poppen in den handel, waaruit veel meer persoonlijkheid spreekt dan vroeger het geval was. Dit valt zeer toe te juichen, te meer daar de Kate Kruse-poppen door haar hoogen prijs niet binnen ieders bereik vallen. Alles kan evenwel overdreven worden, zelfs op het gebied van poppen. Zoo zal men zich herinneren, dat aan het Engelsche koningspaar bij zijn bezoek aan de Frar- sche hoofdstad een poppen paar voor de prinsessen werd aangeboden, dat. behalve een uitzet met japonnen voor alle moge lijke gelegenheden, ook „poppen"-parfums meekreeg in niet minder dan twintig ver schillende soorten. Om de liefde van een kind te winner be hoeft een pop niet duur te zijn, want men moet niet vergeten, dat het een voorwerp blijft om mee te spelen en niet om het slechts op een afstand te bewonderen. Zoo dra volwassenen voortdurend tot voorzich tigheid moeten aanmanen, waar het speel goed betreft, gaat het genoegen er van grootendeels verloren. Poppen die spoedig stuk gaan, zijn niet geschikt voor kinderhanden en daarom is het eenvoudigste exemplaar verre te ver kiezen boven luxe uitvoering. Van het bezit van poppon kan thans een opvoedkundige waarde uitgaan, omdat ze bij het meisje reeds vroeg die eigenschap pen tot ontwikkeling brengen, die later de ware moeders kenmerken. HET SNELLE TEMPO VAN DEN TIJD Eigenlijk heeft ieder mensch het tegen woordig druk en ontbreekt hem de tijd om zich aan rustige overpeinzing over te geven, om hetgeen men des daags beleefd heeft te kunnen verwerken. Wanneer wij den tijd nemen om eens rustj^; te wande len of om na volbrachte-dagtaak naar huis te loopen, in plaats van met de tram te gaan, dan komt ons dit thans vreemd voor. Wij hebben het gevoel alsof dit langzame tempo niet in overeenstemming is met on zen overvulden werkdag, met de vele vraagstukken, die hoofd en hart vervul len. Reeds 's morgens hebben we haast, de huisvrouw zoowel als degenen, die zich fietsende of met vluggen pas, geladen met veel energie, naar hun werk begeven, hoofd- zoowel als handwerkers. Er "zijn Randjes voor stofversiering Kinderjurkjes, schortjes, slabbetjes e.d. vragen slechts eenvoudige motieven als versiering. Op onze schets geven wij een drietal ste ken weer: le. kettingsteek; 2e. lakjessteek; 3e. flanelsteek. Men kan deze steken in sterk con- trasteerende kleuren b.v. zijde, borduur- katoen of paarlltatoen werken, afhankelijk van het te versieren materiaal. soms menschen, die zich zoo aan een le ven in snel tempo hebben aangepast, dat zij het zich niet meer kunnen afwennen. Men zou ze willen dringen tot rustiger werken, doch het lukt niet. Hun vaste, snelle pas zegt als het ware: „Mij kan niemand inhalen". Anderen weer, die ach ter ons aankomen, hooren vrij met vaste schreden doelbewust naderen en ook hen zien wij met groote passen ons voorbij gaan. Soldaten met hun geoefende pas ha len burgers vrijwel altijd in. Onwillekeu rig zullen wij moeten glimlachen als wij het gaan van al die verschillende men schen bespieden en dan wordt het ons dui delijk, dat dit haastige voortgaan niets an ders is dan een gevolg van het tempo van onzen tijd, dat sneller is dan ooit. Hebben de meesten onzer niet den ganschen dag haast? Vele menschen hebben naast hun dagtaak, onverschillig of die in- of bui tenshuis gezocht moet worden, nog zoo veel meer te doen. Huisvrouwen, die met minder hulp moeten volstaan dan vroeger, hebben ook nog de zorg om datgene te krijgen, wat op de bons in een bepaald tijdperk te krijgen is. Zelfs al zullen we gaarne volmondig bekennen dat het distri butieapparaat uitstekend werkt, dan toch kan het voorkomen, dat in bepaalde win kels een artikel tijdelijk uitverkocht is, en moet men elders het geluk beproeven. Ieder heeft het op zijn haar manier druk, doch ook dit heeft zijn goeden kant, want een welbesteede dag geeft ons een voldaan gevoel. Hoofdzaak is evenwel, dat men het goede tempo weet te vinden om datgene te doen, wat te wachten staat, hetgeen meer waarborgen voor welslagen biedt. KNIP-PATRONEN succespatroon. a. 794. Prijs 0.40. VerKrijgbaar in de maten: 4244 en 46. Zeer eenvoudige japon van effen stof, die door de garnëering een apart cachet verkrijgt. Deze garneering is gemaakt van galon, dat men per meter koopt of dat men zelf borduurt in kruissteek of platte steel steek. De japon sluit links voor met druk knoopjes onder het galon. De rok bestaat uit een voor- en een ach terbaan. De mouwen zijn gerimpeld en met een manchetje afgewerkt, dat versierd is met aetzelfde galon. «3 succespatroon. Prijs 0.40. Verkrijgbaar in de maten: 46—48—50. Japon met geplooiden schouderpas van dezelfde stof of kant. De blouse bestaat uit twee helften, die met punten over elkaar heen sluiten, Op deze punten zijn knoopen gezet. De rek heeft twee voorbanen en een in gezet stuk van platte plooien. De mouwen zijn aan den onderkant heel wijd en aan een smal manchetje gerim peld. Ben. stof 4.50 a 90 breed. kpatronen van deze modellen zijn tegen aangegeven prijs verkrijgbaar bij het practisch modeblad, postbus 36 Den Haag. Betaling steeds vooruit per giro (postrekening 203203), per postwissel ot in postzegels, mits deze een v aarde heb-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Wieringer courant | 1941 | | pagina 4