Qlbvcvtcntiën. de oroote webbedie de plaats van vleugels inneemt. Zij be staat uil een sterk en ligt lijstwerk van bamboes net welk met zijde ot' linnen is overtrokken. Hare grootte is 150 voet in leuate en 30 roet in breedte. Zij beeft geeue leden en dus ook°niet de eigenaardige bewerktuiging van vleugelen maar is van hel eene lot liet andere einde geheel stijf' Hare lange voorzijde staat een weinig in de hoogte en aan de achterzijde is de 50 voet lange staart vast die als een waaijer open en diut »eslagen versmald of vei breed kan worden en onder welke zich een roer bovindt. Eene kleine regt opstaande web- be in het midden der vleugels dwars over dezelve geplaatst, dient om do zijwaartsche trilliug tegen te gaan. He staart en het roer worden door middel van koorden uit den wagen be wogen. Al de deelen zijn berekend om de noodige sterkte met buitengewone ligtheid Ie vereenigen. Daartoe dienen ook de regt op en neder staande palen, met wier boven- en on dereinden verschillende punten der vleugels door metallieke koorden verbonden zijn. Het geheel strekt om met den minst mogelijkcn tegenstand de luclit te kunnen doorklieven. De wagen en hierna te vermelden sloom-machine hangen onder aan het middelste gedeelte der vleugelweb. De stoom machine brengt twee raderen in werking, die 20 voet in door snede hebben en zes kleine raderendie aan de achterste zijde der vleugelweb zoo digt bij elkander geplaatst zijn als het gewricht der staart toelaat. De zwaarte van het geheele werktuig wanneer het geladen en tot zijne vlugt gereed is, wordt op 3.000 Eugelscheponden geschaten het vlak der vleugels is 4,500 vierkante voeten. Men heeft dus voor elke twee derde pond ecuen vierkanten voet hetwelk meer is dan bij vele vogelen. Deze uitvinding onderscheidt zich van allen die haar ziju voorafgegaan door de wijze van afvaart. Eene tot hiertoe onoverkomelijk geachte zwarigheid wordt er niet alleen door vermeden maar de goede uitslag krijgt er eene waarschijnlijk heid door, die de zekerheid nabij komt. De wagen rolt, na melijk bij zijn vertrek, over een hellend vlak naar beneden, eu krijgt in die afdaling zulk eene mate van snelheid, dat de tegenwerking der lucht zelve die door den opgeheven stand van de voorste zijde der vleugels, .altijd onder de vleugels werktgenoegzaam is om hem in de hoogte ie honden Ter wijl echter die tegenwerking het nederdalen beletwerkt zij ook de voorwaartsche beweging tegen en zou spoedig indien zij niet door iets anders werd opgewogen dermate de snelheid doen verminde.ten dat deze Ie gering weid, om den wagen in de hoogte te doen blijven. De sloom-machine is, uit dien hoofde, bestemd om, door middel van de raderen, de snel heid van den gang te onderhouden. l)ic groote zwarigheid welke de nieuwe uitvinding uit den Weg ruimt is deze: geenerlei tot hiertoe bekende oorzaak van kracht kon den toestel opheffen en zwevende honden die lot daarstelling en toepassing van die kracht vereischt wordt. Alle tot heden bestaande toestellen waren te zwaar in even redigheid van dei zilver uitwerking. Dit is de reden der mis lukking van alle vroegere uitvindingen. Maar het is een ge noegzaam bewezen stelregel dat een eenmaal in beweging gebragt ligchaam zich altijd zal blijven voort bewegen indien dc zich daartegen aankantende krachten worden weggeruimd of overwonnen. Nu brengt de maker Henson zijn werktuig lil beweging door de afdaling van het hellend vlak zoodat de stoom-mackine niet meer bestemd is om het werk op te hef fen maar uitsluitend om den tegenstand die het werktuig bij zijne voorwaartsche beweging ondervindt, te overwinnen. Daar de machine niets anders te doen heeft, en daar de te. genstaud voorwaarts veel geringer is dan de tegenstand op waarts zoo volgt hieruitdat dc machine minder kracht heeft uit te oefenen en dus ook veel ligter kan ziju, dan van alle vroegere uitvindingen van dezen aard. Aldus blijft de slinger eener klok in beweging door de krachtdie hem uit zjju regten stand heeft gesloten en wordt de trapsgewijze vermindering dier kracht door de zachte drukking vau net gewigt verhinderd, liet gewigt, dat veel te gering is, om den slinger in beweging te brengen, is volkomen in staat, om hem daarin in honden Opmerkelijk is de overeenkomst van deze werking met die welke men waarneemt bj het vliegen der vogelen. Als een vogel, bij het beginnen van zjue vlugt niet rail eene hoogte kan nederstrijken maar zich van den grond moet opheffen ziju zyne eerste vleugelslagen veel ineuigvuldiger en geweldi ger dan de latere. Met die eerste slagen moei hij zich opwer ken tot de hoogte vau waar hij de vereischte snelheid kan aannemen. Dit gedaan zijnde worden de vleugelslagen lang zaam en gemakkelijk en hebben dikwijls niet anders dan na lange lusschenpoozen plaats Do overeenkomst van dit werktuig van den heer Henson met de zigtbare verordeningen der natuur eu met de eischeu der wetenschap, schijut geen twijfel, ten aanzien van den goeden uitslag, over te laten; indien, namelijk de stoom-ma- chine werkelijk voldoende is, om den tegenstand voorwaarts te overwinnen. De sloom-machine is van 20 paarden kracht. Zij vereischt slechis 20 gallons (omstreeks 100 Ned. kannen) water; wordende de sloom dadelijk gecondenceerd eu als water naar den ketel teruggevoerd. Met den ketel weegt de machina slechts 600 pond. Naar alle waarschijnlijkheid is deze wagen voor de luchtvaart geen ander zamenstci dan dal, hetwelk door den Am sterdammer Hendrik Jacobs is uitgevonden, en hier te Laude reeds twee jaren geleden onder den naam Inchl-schip is aan gekondigd Men herinnert zich dat hij aan de Tweede Kamer der Stalen-Geueraal meermalen heelt verzocht, zijne uitvinding te koopen welke tot eene citadel-atmosphériqiie kon dieneii iu tijd van oorlog en waarmede uien binnen 14 dagen vau hier naar Java zou kunnen s'eveneu In zijne adressen be tuigde hij den voorkeur te willen geven aan ziju vaderland doch met buitenlanders reeds aan het onderhandelen te zijn. Het is dus te vermoeden dat de heer Jacobs omtrent den prijs voor zijne uitvinding, met den heer Henson en andere onder nemende geldbezitters ia Engeland zal ziju eens geworden. Zoo dc luchtvaart tot stand komt is het niet onverschillig voor den Natioiialen roem, dat dit punt onderzochten wereld kundig gemaakt worde, wie op de eer der uitvinding regt ueeil. HET ONDERSCHEID TUSSCKEN PAULUS EN STRAÜSS. Pavlus. De laatste vijand, die te niei gedaan wordt, is de dood." Slrauss. De laatste vijand welke de speculativc kritiek le bestrijden en indien mogelijk te overwinnen heeft, is het geioof aan een toekomstig leven." De moordenaar vau het geloof wil de doodgraver worden van hel menschelijk geslacht. (Jorregpoudentie. Het stukje getiteld Wijsbegeerte ken niet geplaatst worden om dat de naam van den steller bij de Redactie onbekend is. KERKVOOGDEN der Hervormde Kerk te Willemsoord, aan het Nieuwediep Gemeente Helderzijn voornemens (onder nadere goedkeuring) op Maandag den 22 Mei 1843, des namiddags ten 2 ure in het Heeren Logement aldaar, aan te bestedenhet bouwen eener TOREN op dezelve

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Weekblad van Den Helder en het Nieuwediep | 1843 | | pagina 3