Qlbvcvtcntiën.
de oroote webbedie de plaats van vleugels inneemt. Zij be
staat uil een sterk en ligt lijstwerk van bamboes net welk met
zijde ot' linnen is overtrokken. Hare grootte is 150 voet in
leuate en 30 roet in breedte. Zij beeft geeue leden en dus
ook°niet de eigenaardige bewerktuiging van vleugelen maar
is van hel eene lot liet andere einde geheel stijf' Hare lange
voorzijde staat een weinig in de hoogte en aan de achterzijde
is de 50 voet lange staart vast die als een waaijer open en
diut »eslagen versmald of vei breed kan worden en onder
welke zich een roer bovindt. Eene kleine regt opstaande web-
be in het midden der vleugels dwars over dezelve geplaatst,
dient om do zijwaartsche trilliug tegen te gaan. He staart en
het roer worden door middel van koorden uit den wagen be
wogen. Al de deelen zijn berekend om de noodige sterkte
met buitengewone ligtheid Ie vereenigen. Daartoe dienen ook
de regt op en neder staande palen, met wier boven- en on
dereinden verschillende punten der vleugels door metallieke
koorden verbonden zijn. Het geheel strekt om met den minst
mogelijkcn tegenstand de luclit te kunnen doorklieven.
De wagen en hierna te vermelden sloom-machine hangen
onder aan het middelste gedeelte der vleugelweb. De stoom
machine brengt twee raderen in werking, die 20 voet in door
snede hebben en zes kleine raderendie aan de achterste
zijde der vleugelweb zoo digt bij elkander geplaatst zijn als
het gewricht der staart toelaat.
De zwaarte van het geheele werktuig wanneer het geladen
en tot zijne vlugt gereed is, wordt op 3.000 Eugelscheponden
geschaten het vlak der vleugels is 4,500 vierkante voeten.
Men heeft dus voor elke twee derde pond ecuen vierkanten
voet hetwelk meer is dan bij vele vogelen.
Deze uitvinding onderscheidt zich van allen die haar ziju
voorafgegaan door de wijze van afvaart. Eene tot hiertoe
onoverkomelijk geachte zwarigheid wordt er niet alleen door
vermeden maar de goede uitslag krijgt er eene waarschijnlijk
heid door, die de zekerheid nabij komt. De wagen rolt, na
melijk bij zijn vertrek, over een hellend vlak naar beneden,
eu krijgt in die afdaling zulk eene mate van snelheid, dat de
tegenwerking der lucht zelve die door den opgeheven stand
van de voorste zijde der vleugels, .altijd onder de vleugels
werktgenoegzaam is om hem in de hoogte ie honden Ter
wijl echter die tegenwerking het nederdalen beletwerkt zij
ook de voorwaartsche beweging tegen en zou spoedig indien
zij niet door iets anders werd opgewogen dermate de snelheid
doen verminde.ten dat deze Ie gering weid, om den wagen
in de hoogte te doen blijven. De sloom-machine is, uit dien
hoofde, bestemd om, door middel van de raderen, de snel
heid van den gang te onderhouden.
l)ic groote zwarigheid welke de nieuwe uitvinding uit den
Weg ruimt is deze: geenerlei tot hiertoe bekende oorzaak van
kracht kon den toestel opheffen en zwevende honden die lot
daarstelling en toepassing van die kracht vereischt wordt.
Alle tot heden bestaande toestellen waren te zwaar in even
redigheid van dei zilver uitwerking. Dit is de reden der mis
lukking van alle vroegere uitvindingen. Maar het is een ge
noegzaam bewezen stelregel dat een eenmaal in beweging
gebragt ligchaam zich altijd zal blijven voort bewegen indien
dc zich daartegen aankantende krachten worden weggeruimd
of overwonnen. Nu brengt de maker Henson zijn werktuig
lil beweging door de afdaling van het hellend vlak zoodat de
stoom-mackine niet meer bestemd is om het werk op te hef
fen maar uitsluitend om den tegenstand die het werktuig
bij zijne voorwaartsche beweging ondervindt, te overwinnen.
Daar de machine niets anders te doen heeft, en daar de te.
genstaud voorwaarts veel geringer is dan de tegenstand op
waarts zoo volgt hieruitdat dc machine minder kracht
heeft uit te oefenen en dus ook veel ligter kan ziju, dan
van alle vroegere uitvindingen van dezen aard. Aldus blijft
de slinger eener klok in beweging door de krachtdie hem
uit zjju regten stand heeft gesloten en wordt de trapsgewijze
vermindering dier kracht door de zachte drukking vau net
gewigt verhinderd, liet gewigt, dat veel te gering is, om
den slinger in beweging te brengen, is volkomen in staat,
om hem daarin in honden
Opmerkelijk is de overeenkomst van deze werking met die
welke men waarneemt bj het vliegen der vogelen. Als een
vogel, bij het beginnen van zjue vlugt niet rail eene hoogte
kan nederstrijken maar zich van den grond moet opheffen
ziju zyne eerste vleugelslagen veel ineuigvuldiger en geweldi
ger dan de latere. Met die eerste slagen moei hij zich opwer
ken tot de hoogte vau waar hij de vereischte snelheid kan
aannemen. Dit gedaan zijnde worden de vleugelslagen lang
zaam en gemakkelijk en hebben dikwijls niet anders dan
na lange lusschenpoozen plaats
Do overeenkomst van dit werktuig van den heer Henson
met de zigtbare verordeningen der natuur eu met de eischeu
der wetenschap, schijut geen twijfel, ten aanzien van den
goeden uitslag, over te laten; indien, namelijk de stoom-ma-
chine werkelijk voldoende is, om den tegenstand voorwaarts
te overwinnen. De sloom-machine is van 20 paarden kracht.
Zij vereischt slechis 20 gallons (omstreeks 100 Ned. kannen)
water; wordende de sloom dadelijk gecondenceerd eu als water
naar den ketel teruggevoerd. Met den ketel weegt de machina
slechts 600 pond.
Naar alle waarschijnlijkheid is deze wagen voor de luchtvaart
geen ander zamenstci dan dal, hetwelk door den Am
sterdammer Hendrik Jacobs is uitgevonden, en hier te Laude
reeds twee jaren geleden onder den naam Inchl-schip is aan
gekondigd Men herinnert zich dat hij aan de Tweede Kamer
der Stalen-Geueraal meermalen heelt verzocht, zijne uitvinding
te koopen welke tot eene citadel-atmosphériqiie kon dieneii
iu tijd van oorlog en waarmede uien binnen 14 dagen vau
hier naar Java zou kunnen s'eveneu In zijne adressen be
tuigde hij den voorkeur te willen geven aan ziju vaderland
doch met buitenlanders reeds aan het onderhandelen te zijn.
Het is dus te vermoeden dat de heer Jacobs omtrent den prijs
voor zijne uitvinding, met den heer Henson en andere onder
nemende geldbezitters ia Engeland zal ziju eens geworden.
Zoo dc luchtvaart tot stand komt is het niet onverschillig
voor den Natioiialen roem, dat dit punt onderzochten wereld
kundig gemaakt worde, wie op de eer der uitvinding regt ueeil.
HET ONDERSCHEID TUSSCKEN PAULUS EN STRAÜSS.
Pavlus. De laatste vijand, die te niei gedaan wordt, is
de dood."
Slrauss. De laatste vijand welke de speculativc kritiek
le bestrijden en indien mogelijk te overwinnen heeft, is het
geioof aan een toekomstig leven."
De moordenaar vau het geloof wil de doodgraver worden van
hel menschelijk geslacht.
(Jorregpoudentie.
Het stukje getiteld Wijsbegeerte ken niet geplaatst worden om dat
de naam van den steller bij de Redactie onbekend is.
KERKVOOGDEN der Hervormde Kerk te Willemsoord,
aan het Nieuwediep Gemeente Helderzijn voornemens
(onder nadere goedkeuring) op Maandag den 22 Mei 1843,
des namiddags ten 2 ure in het Heeren Logement aldaar,
aan te bestedenhet bouwen eener TOREN op dezelve