ben meer stukken te teekenen dan Griekenland ruiterij in dienst heeft. M t: v a i: u e it i£. Over SCMEEPVAA31T en OOREOGEN onder de ZEE. Men heeft reeds dikwerf met goed gevolg kleine schepen on der water gebruikt om gewoue vaartuigen te verwoesten zouder door dezelve bemerkt te worden. De scheepvaart onder water is reeds van oudcu oorsprong doch heelt in de laatste tijden beduidende vorderingen gemaakt. Vreeselijk moeteu op zee vaartuigen werken die onder het water drijvende en met een stuk grof geschut aan boord, de kiel van een linieschip verbrijzelen en door een schot eenige honderde menscheu aan den dood prijs geven. In oude tijden reeds in de middeleeuwen gebruikte men duikers om kostbare voorwerpen van den bodem der zee te halen, de ankertouwen der vijandelijke schepen te kappen, de kiel door te boren en berigten in belegerde plaatsen te brengen. De uitvinding der duikerwerktuigen is insgelijks zeer oud. Aristoteles spreekt reeds van duikerkoppen en duikerklokken als bekende zaken. Schrijvers uit de dertiende eeuw beweren dat Alexander de Groote zich van onder water varende sche pen bediend heeft. Op hel einde der zestiende eeuw gebruikten de inwoners der Ukraine groote schuiten met welke zij on derdoken om aan de vervolgende galeijcn des Sultans te ont komen. Jntusschen is Pater Mersenne de eerste die met oor deel en kunde daarover heeft geschreven: zijn werk verscheen in 1644. Twintig jaren vroeger had een Nederlander Kornelis Drebbel van Alkmaar te Londen een schip gebouwd dat twaalf roeijers bevatte. In 1653 vertoonde een Franschman te Rotterdam een schip van deze soortdat 71 voet lang was en waarmede hij voor gaf de talrijkste vloten te kunnen verwoesten en de langste togten met snelheid te kunnen uitvoeren. David Bnshnell te Conneclicut in Noord-Amerika bouwde in 1776 een klein vaartuig, waarmede hij een springbus onder de kiel van een schip van vijftig kanonnen wilde aanschroe ven. Het vaartuig voer met gemakkelijkheid boven en onder water het dook onder wanneer men water in eencn bak in het scheepsruim inliet en liet rees weder wanneer men het water uitpompte. Hulton bouwde in 1801 te llavre en te Brest een dergelijk vaartuig dat hij Nautilus noemde. Het kon vier man bevat ten en had zeilen die men bij het onderduiken, op het dek kon nederlalen. Een koperen ketel bevatte zaamgeperste lucht tot verbetering en vergoeding van de dampkringslucht. Met behulp van dit vaartuig schroefde Multon onder de kiel van verscheidene vaartuigen eenige springbussen waardoor hij dezelve in de lucht deed springen. Op Napoleons bevel werd in 1809 door de gebroeders Cons- sin te Havre een vaartuig gebouwd dat insgelijks den naam van Nautilus voerde. De equipagie bestond uit 9 man, en het was bestemd om des nachts gezwavelde lappen aan den spiegel der schepen vast te inaken. Multon stierf in 1815 als hij juist aan een nieuw vaartuig van dezen aard werkte. Shouldham een uitmuntend Engelsch zeeofficier heeft voor eenige jaren Ie Portsmoulh zulk een vaartuig op eigen kosten laten bouwen, waarmede hij zich dertig voet ouder water begaf. Een zekere Johnson volgens sommigen kapitein van een koopvaardijschip volgens anderen een sluiker kwam op het denkbeeld om Napoleon van St. Helena te ontvoeren. Het vaartuig daartoe bestemd was honderd voet lang. Johnson wilde tegen den avond het eiland gaan herkennen en dan onder het wator de kust naderen. Ontzaggelijke sommen wa ren hem na de gélukkige ontvoering beloofd maar op den dag dat meu de kiel koperde vernam men den dood des groo- ten gevangene. Johnson die de grootste bewijzen vau moed gegeven heeft voer korten tijd daarna met verscheindene menscheu ouder den Theems en bleef tien lot twaalf uren onder water. Tan grooter gewigt voor dc scheepvaart onder water zijn de zoogenaamde Columbiaden die door den generaal Masson in Columbia werden uitgevonden gedurende de laatste oorlog der Engelschen met de vereenigde staten van Noord-Amerika liet zijn kanonnen in den vorm van eenen geknotten kegel zij worden in het onderste scheepsruim geplaatstop affuiten die in voegen loopen welke slechts eene voor en rugwaartsche bewegiug mogelijk maken. Voor de Columbiade is een ge schutspoort naauwkeurig door eene klep gesloten die het indringen des waters belet. Vijftien of twintig schreden van het voorworp dat aangetast moet worden wordt de klep open gemaakt en gevnurd. Tegelijk mei het schol en het terug deinzen van liet vaartuig, rolt de klep weder toe en het in gedrongen water wordt met geringe moeite weder uitgepompt Het door Montgerij voorgeslagen model lot een onzigtbaar schip was 68 voel lang 23 voet breed en 14 diep. In hel algemeen is ijzer beter tot het bouwen van onderduikende vaartuigen, dan hout; wijl het dek van dit metaal gemaakt zijnde meer ondoordringbaar voor het water is en van binnen meer ruimte wint. Tusscliendeks heeft men linsvormige gla zen aangebragt om aldaar licht te hebben. De masten en de gelieele takclaadje worden bij het onderduiken midden op het dek neergelaten. Het binnenste van het vaartuig is door eenen horizontalen bodem in twee deeleu gescheiden het bo venste gedeelte heet tusscliendeks en het onderste het ruim. Het laatste heeft weder verscheidene onderafdeelingen waar van de eene dient tot bewaring van amuiiitie de andere om het noodige water Ier onderduiking iu Ie laten dit geschiedt door middel van koperen kranen; is het vaartuig genoegzaam onder water zoo sluit men do kranen en om op te rijzen pompt men het water met perspompen er uit. Oudere en nieuwere proeven hebben dus genoegzaam bewe zen dat onder de zee gevaren gemanoeuvreert en een vijan delijk schip kan vernield worden. Schrijver dezes stelt zich ook wel voor dat men in deze eeuw van nieuwe uitvindingen, dit veruielingsmiddel ook wel meer in praktijk zal brengen. Qlbtucrtcntien. Heden beviel zeer voorspoedig van een welgeschapen ZOON en DOCHTER, Vrouwe SIETSRE HINLOPEN geboren de VRIES. Willemsoord aan het Nieuwediep9 Augustus 1843. Krachtens bevelschrift van den Edel Achtbaren Heer Reg- ter Commissaris in het Faillissement van GERRIT ROEM Koopman en Winkelieraan het NieuwediepGemeente Helderroept de ondergeteekende Curator in voornoemd Faillissement bij deze opalle bekende en onbekende schuld- eischers van gezegden G. ROEMom te verschijnenop de eerste bijeenkomst tot verificatie hunner schuldvorderin gen welke zal plaats hebben Woensdag den 23 Augustus aanstaande des voormiddags ten 10 ure in een der Lo kalen van de Arrondissements Regtbank te Alkmaar. Nieuwediep den 10 Augustus 1843. De Curator voornoen\d P. A. BEETS. Uitgegeven bij C. BAKKER Bz. te NieuwcDüp. Gedrukt bij G. GILTJES te Helder.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Weekblad van Den Helder en het Nieuwediep | 1843 | | pagina 4