Tórgersen alle 3 van Drammen.
Uitgez. van der Sluis naar Londen. De wind n. w.
3 Sept.binnenlekBoontjes, Londen; Cooper, SeahamMills, Sun-
derland SchooifNewcastle en Sunderland Ilvistendahl en J. Loreulien
beide van Nerva1'. Lorentzen Laurvig; Diiristopiiersen MöUer en
Svendsen alle 3 van Drammen. Niets uitgezeild. De wind w. z. w.
4 Sept., binnengek. Fawcett, StandardBarbados, met de lading
van het aldaar afgekeurde schip Maria Fredcrikade WeerdSuriuam;
1 rav en de Jong, beide van Londen; Koning, Huil; Pringle en NVat-
son beide yan Sunderland; Plenzinga Newcastle; Borrcsen Drammen.
Niets uitgez., gisteren nog Cummings naar Londen. De windn.w. eun.
5 Sept. niets binnengek. gisteren nog Pronk van Pillau. Niets uit
gezeild. De wind n. w.
6 Sept., binnengek. J. Visser, Londen; SclireuderHuil; Kolk,
Newcastle; Bradhering, Archangel; Kraan, Arendahl en Knudsen, Dramm.
Uitgez. Boontjes naar Londen. De wind n. n. w.
7 Sept. binnengek. Z. M. stoomschip cerberus luit. May van Hel
voetdoch is dadelijk derwaarts teruggekeerd, Edwards Angeliquc
Newjork Tippema Londen; ScottNewcastle en Tellefsen Bergen.
Uitgez. 1. M. oorlogs korvet castor kapt. luit. van der Hart, naar de
Middelandsche zeeArriandiaga Joven Fictoriana Havana Doana
Abeona Curacao; White Virginia Newburryport; Ugen, Port a Port;
Potjer la Roebelle; Disney, Botson Bakker en Smith alle 4 naar
Londen; Visser en Teune beide naar Huil. De wind n. n. w.
(ingezonden.)
H. M. de koningin van Engeland is regt hartelijk tegen
Espartero geweest. Z. M. de graaf van Nassau heeft 10,000
toegezegd voor de ophouw van eene 11. C. kerk te Apel
doorn. Te Amsterdam ziet het licht de intrigant een tafereel
uit de tegenwoordige tijd. Op het kasteel Eu zijn 150 bed
den in gereedheid gebragtom de koning van Engeland te
ontvangen. Bij het feest dat aan H. M. des nachts zal wor
den gegeven zullen 55,000 waskaarsen en 25,000 lamppit-
ten noodig zijn. Te Leijden beroepen Do. C. Krabbe van
Zutphen. Het gerucht bevestigd zich dat de belasting op
de inkomsten ingetrokken is. Rolt. Cour. De laatste pleg-
tigheidwelke aan het athenaeum te Franeker een einde
zou maken heeft 30 Aug. plaats gehad. De wanorde in de
Pausselijken staten duren voort. Te Arnhem worden nieuwe
dameskleederen door zeer voordeelige in koopen uitverkocht.
Een kostschoolhouderes verlangt een zoontje van haar toe te
vertrouwen, voor het dochtertje van een schoolhouder. Meer
derjarig verklaard Gerrit de Langenvan beroep grutters-
knecht. Eene burger jufvrouw wenscht met eenige kleine
hulp als dienstbode alleen geplaatst te worden. Te Deventer
is de longziekte onder het rundvee ontdekt. Gedurende de
wintermaanden kan men schuldenaren gijzelen a 80 cents
per dag des zomers is het 10 cents minder. Agenten ge
vraagd in de voornaamste steden tot den verkoop van zeer
Courante artikelen. Handelsh. van 7 Sept. Volgens het jour
naal du Limbourg is er geen regering zoo beklagenswaardig
dan die onder welke wij de eer hebben te leven. Z. M.
onze geëerbiedigde koning heeft de doodstraf waartoe J. M.
Vidon veroordeeld was, veranderd in 20jarige tuchthuisstraf,
enz. Over zes jaar zal het gouden jubelfeest gevierd wor
den door de leden der gewapende Burgermagt in 1799 naar
Noord-Holland uitgetrokken onder bevel van den kapitein H.
Scholtens. Uit de hand te koop op zeer aannemelijke voor
waarden eene welbeklante vleesch en spekslagerij. Haarl. C.
7 Sept. Dc koningin van Engeland zal in Frankrijk getrac-
teerd worden op Engelsche kaas en porter. In Spanje vlie
gen zeven muggen om ecu kaars.
*11 JE X G E Ij W E Jl li.
In liet oulangs te Leipzich uitgekomen JFandcrbuch van
een DuilsciierFr. Dingelstcdt leest men berigten over ons
land, in den gewonen Duitschen trant, onder anderen: Een
Hollandsche spoorweg, Jfollandscli en spoorweg! liet zijn oit-
vereenigbare begrippen even als schilpad en galop. Evenmin
als de vvecke sponsachtige bodem van dat land ijzer voort
brengt, is ook zijne oppervlakte geschikt voor de wonderwegen
van den nieuwen tijd. Daar zijn dammen te leggen poelen
te dempen bruggen te bouwen eer er plaats is voor het
ijzerspoor. In een bergachtig terrein vindt men geen grooter
welligt geringer bezwaren. Dat land heeft veel beter vervoer
wezen in zijne alomtegenwoordige kanalen daarenboven do
afstanden zijn zoo gering, het biniienlandsch verkeer en dat
inet het buitenland zijn van dien aard dat liet op groolcu
spoed niet aan komt. Maar wat maakt dat alles uit Mijn
heer wil nu eens zijn spoorweg hebben: Mijnheer is eigen
zinnig. Heel de wereld legt ijzersporeiivooral de nieuwe
buur de steeds met nijdige oogen aangezien wordende Belgi
sche neef. Nu moet Mijnheer ook zijn spoorweg hebben
netjes in het klein meer als zeldzaamheid dan als noodwen
digheid. Ik beleef nog, dat hij zicii kunstig in de aarde woelt,
alleen ten einde gelegenheid te hebben oin een tunneltje of
bellend vlak zoo als bij Luik aantebreiigen en een onder-
aardsch ridjo te maken. Holland vindt niets uit maar het
moet van elke vreemde uitvinding gebruik maken. Holland
drijft niets in het groot dan de kaasfabriek Kaas in het
grosmaar moet alles in miniatuur bezitten. Gelukkig
Holland In Leiden begon het lijden. De weg van den Haag
daarheen is zelfs ceiiigzins romanesk en schilderachtig. Leiden
is met zijne hooge bruggen zijne hooge sluizeu bijzonder be
vallig. De studenten zwierven door de stad daar het zondag
was de meisjes achterna in plaats van de professoren. Ik
had lust om te blijven maar de spoorweg lokte ons uit
wonderen werden daarvan verhaald. Wij namen plaats naar
Amsterdam. Met ijsselijke haast sloot men ons in den wagen.
Het sloeg 7 uur, liet uur van vertrek. De stoom en de cou-
ducteur iloten om strijd; geen rad bewoog zich. Wij wachtten
5 minuten, 10 minuten 15 minuten, 20 minuten. De wagen
was tot bersten gevuld. Tweede klasse stond er op. Eene
menigte dames zat daar bevende. Maar de heeren rookten
als moesten zij met hunne pijpjes den trein vlot maken. Ein
delijk een ruk, een schok, een gil. Wij waren in bewe
ging. Gansch Leiden deed ons uitgeleide zeer op zijn gemak.
De Hollanders hadden moeite zoo langzamen pas te houden
dat zij de locomotive niet vooruitkwamen. Mijn reisgezel, een
schilder, lachte, dat hem de tranen over de wangen liepen.
Oogen vol toorn fonkelden ons tegen. Ik wilde het weer goed
maken en sprak een heer nevens mij aan vleijenderwijze in.
liet Hollandsch. Ik zocht al hel plalduitsch bijeen dat mij
nit mijne jeugd bijgebleven was en vroeg zooveel doenlijk
met keel- en sisgeluid Nit war mijn Jleer de Spoorweg is
noch en nieuwes Institutie? God weet of het Hollandsch is:
ik deed, bij mijne ziel, mijn allerbest, en was niet weinig
trolsch toen ik liet uitgebragt liad. De heer wendde grom
mend zich om, en een spottend gelach zonder einde klonk dooi
den wagen. Ongastvrije natie barbarenvolk dat gij zijt Ik
waag mij niet weer in het moeras uwer taal daar de eerste
geniale proef zoo weinig op prijs gesteld wordt. Dc schilder
stiet mij hartelijk in de zijde. Wij lachten zamen eu dachten
aan den Taunus-spoorvvcgaan de Belgische ou Engelsche
spoorwegen. De Regeringen moeien alle ongeduldige, ontevre
dene niet te voldoene lieden van den vooruitgang op den Hol-
landschen spoorweg laten reizen: probatum est. Bijwijlen
raakten wij in een hondendraf, eenmaal zelfs, nabij cciie der
vele stationsin een stootenden ezelsgalop. Toen gilde het
gezamentlijk publiek; de vrouwen drukten de oogen toe. hoe
wel hel stikdonker was de conducteurs sprongen van hunne
zitplaatsen en lichtten met de lantaarn op de sporen of er
ook ecu ongeluk gebeurd was. Alle mogelijke schrikgeschie»