HELDER es in NIEUWE».
1843.
ADYERTENTIEN gelieTe men ongezegeld aar
den Uitgever in te zenden, uiterlijk Zalurdagsdes
middags ten 12 ure de prijs jan 1 tot 4 regels
is GO centen voor eiken regel meer 15 centen
behalve 35 centen zegelregt -voor elke plaatsing.
ËEISSÏE JAAKC5A1V4S.
N«. 32.
nlO ïN E 2' r
\l Mn
VAN DE
Dit Weekblad wordt elkea Maandag-morgen
uitgegeven bij C. BAKKER Bz.te Nieuwe Diep.
De prijs is 80 Cts. in de drie maanden en voor
de buitensleden franco per post 90 cents. Men
abonneert zich bij de Boekhandelaren en Postkan
toren zijner woonplaats.
I A A IV D A G
BINNENLAND.
HELDER en NIEUWE DIEP 4 November.
In den nacht van den 30 en 31 October jl.was de
postillon Gerrit Mar eet- gaande van Haarlem naar de Hel
der ter hoogte van het dorp Koedijk bij Alkmaar gekomen,
toen het paard schichtig geworden op zijde sprong en met
de postkar in het groot Noord-Hollands Kanaal geraakte.
Op het geroep van den postillon snelde de kapitein van een
aldaar liggend schip te hulp en had het geluk een met
den postillon reizend passagier uit het water te redden
deze beide vereenigden nu hunne pogingen om ook den
postillon Marees te helpenen werkelijk had men reeds
zijn mantel gevateen geluk dat echter juist zijn noodlot
tig einde veroorzaakte dewijl door het trekken de mantel
uitging en daardoor de reeds bewustelooze postillon on-
middelijk in de diepte nederzonk. Alle pogingen werden
in het werk gesteld om den gezonkenen te redden doch
hadden slechts het gevolgdut men tegen den morgen het
lijk van Marees als ook het omgekomen paard opvischte.
Ook zijn de paketten en brievendoor de zorg van den
waarnemenden Burgemeester der Gemeente Koedijk, ofschoon
eenige uren later dan gewoonlijk zonder dat er iets werd
vermistonbeschadigd doch nat ter plaatse hunner bestem
ming aangekomen.
Alhoewel genoemde postillon geen vrouw of kinderen na
laat is echter zijn dood te betreuren daar hij sedert on
geveer 2 jaren met voorbeeldeloozen ijver en onbesproken
gedragin deze zijne betrekking was werkzaam geweest.
[Vervolg van ons vorig No.)
Nu echter staat Willemsoord in deszelfs volle pracht
daarhet bezit een droog dokmastkrauen en kielkade
een gebouw voor de beambtendat niet ten onregte een
paleis genoemd word magazijnen natte dokken sluizen
kazerne voor de marinierseen pas daargesteld hospitaal
en alles wat men bij een maritiem etablissement wenschen
kanuitgenomen constructie-hellingenomdat het alleen
een etablissement van reparatie en uitrusting, niet van aan-
6 Nf 0¥£1B 83'K.
bouw isnoch wezen moet. Millioenen selials zijn lol de
daarstelling aangewend en zal men het nu verlatenwan
neer het met geringe kosten te onderhouden isen de mou
vementen der oorlogs-mat'iue met Amsterdam deelt De
werven van Amsterdam en Willemsoord moeten dus beide
blijven bestaan want zij vormen te zarnen een geheelde
eerste voor den aanbouw, de laatste voor de uitrusting, het
dokken en de reparatie der schepen.
Zoo veel voor het noordelijk gedeelte van het rijk. Men
zal op dezelfde wijze gewagen van de meer zuidelijk gele
gene etablissementen.
In Rotterdamof de vorige admiraliteit van de Maas
was alles wel op kleiner leest geschoeid dan te Amsterdam
doch de admiraliteit van de Maas wedijverde daarom niet
minder met die van de Zuider-zeevergrootte zich meer
en meer en bouwde vele en groote schependoch dezelfde
oorzaken, die voor Amsterdam het Nieuwe Werk noodzake
lijk maakten dwongen zelfs vroeger dan zulks te Amster
dam had plaats gehad, ook Rotterdam, tot liet kiezen tan
eene meer aan zee gelegen haven van uitrustiug namelijk
Hellevoetsluis.
Intussclien heeft de ophooging der droogten in de Oude
Maas in de laatste tijden het houwen van linieschepen in
Rotterdam moeten doen stakenwant ook de haven van
Hellevoetsluis kan ter naauwernood meer fregatten opnemen
en het zeegat is zoodanig in diepte afgenomendat alleen
korvetten hetzelve nog ten allen tijde kunnen bevaren en
dat zelfs vele onzer grootste Oost-Indievaardersdiep gela
den terugkomendehet Brouwershavensche zeegat of de
Ooster Schelde de voorkeur gevenom van daar na ge
deeltelijke lossing der lading de reis binnen door naar Rot
terdam te vervolgen.
Na dit vlugtig overzigtzal het van zelf in het oog val-
O O O O
len dat Rotterdamen vooral Hellevoetsluis, als oorlogs-haveps
van minder belang zijn, dtm^An_.Uütlam en het Nieuwe Digpu-,
doch de etablissementen heeft er groqte. soróv!
men aan te koste gelet opd~lïey t&sViur van PietctV^aulus
is het prachtig aan dejlMfu&kafit,