WEEKBLAD van bi HELDER es het MEIWEDIEP. nö. 10. 1844. ///-: TW1EDI JMBfiAire. Dit Weekblad wordt eiken Maandag-morgen uitgegeven bij C. BAKKER Bz.te Nieuwe Diep. De prijs is 80 Cts. in de drie maanden en voor de buitensteden franco per post 90 cents. Men abonneert zich bij de Boekhandelaren en Postkan toren sijner woonplaats. MAANDAG H!r C(> ADVERTENTIES gelieve men ongezegeld a»n den Uitgever in te zendenuiterlijk Zaturdags des middags ten 12 ure de prijs van 1 tot 4 rege's is GO centen voor eiken regel meer 15 eenten behalve 35 centen zegelregt voor elke plaatsing. 4 MAART. Of dc EED uit onze Wetboeken en Belastings wetten behoort geschrapt te worden. Bij de behandeling der groote wet zeide de heer Bruce ï)Wil men hier den eed niet aannemendan moest men dien uit alle onze wetboeken uit alle onze belastings wetten schrappen. Wij gelooven, dat daarmede aan de zedelijkheid der natie geene ondienst ware bewezen. Immers zoo als de zaken nu staan, heeft de eed weinig of liever in't geheel geene kracht, deels, omdat hij niet meer op zijnen juistcn prijs wordt ge schat, deels, omdat de regering ten naauwste genomen min bevoegd schijnt te zijn om hem af te nemen. De eed is eenemet uitdrukkelijke beroeping op God den alwetenden en regtvaardigengegevene verzekering van de waarheid eene gegeven zaak waarbij men eenen werk- dadigen God zich voorstelt als getuige niet alleenmaar ook als handhaver der afgelegde verklaring. De eed is ten allen tijde geweest eene solemnele hande ling die alleen hij zaken van groot gewigt te pas kwam en wat is hij nu? een alledaagsch werk. Hel is niet genoeg dat de ambtenaar hij hel aanvaarden zijner betrekking den eed aflegt van alle deelen zijner dienst getrouwelijk te zul len waarnemenmaar voor alle bagatellen soms voor twee drie op eenen dag moet hij een hijzonderen eed afleggen. Wat is daarvan het gevolg? dat men den eed als bloote formaliteit beschouwt. Dat dit Maar isblijkt daaruit ge noegzaam dat men het noemtik ga eens vloeken. Ik heb dit zelf meer dan eens alzoo hooren uitdrukken. Dit is af te keuren maai' het bestaat daarom even goed en de overtuiging dat de eed niets meer is grijpt in op de publieke opinie. Wij vragen nu welke dienst de staat kan hebben van eene handeling, die men als niets beteekenend beschouwt? Wat mag men dan verwachten van eenen eed door dwang af geperst. De bewaring van geheimen het behoud van ver mogen staat tegen over eenen eed, dio door 's Rijks ambte naren voor eene ijdele formaliteit wordt gehouden. Men noeme het slechtzedeloosen het is niet andersmaar duizenden zullen aan den eed de beteekenis geven waar mede hij reeds geijkt is enmen verlage den eed niet nog dieper, maar schaffe dien liever af, te meer daar onze regering als men het ten naauwste neemtmin be voegd schijnt te zijnom den eed af te nemen. De eed kan niemand aan den staat verbinden m ant hij is eene godsdienstige handelingen de staat als zoodanig is niet godsdienstig. Hij beschermt wel alle bestaande eere diensten maar heeft er zelf geen. De regering is huiten o o do godsdienst maar daar niet in. De regering kan de be scherming voor zich niet inroepen van ietsdat zij bui ten haren kring gesloten heeft. Het is niet eens vereischte dat een ambtenaar Tan den staateen lid der kamers een minister of zelfs de koning lot eene der bestaande godsdiensten behoort. Men kan hoog of laag ambtenaar, lid van een der kamers, ja zelfs koning zijn, en niet gelooven dat er een God bestaat, of ten minste dat er eene voorziening werkt. Ja maar zegt men de re gering geeft geen rekenschap van haar geloof, maar vordert het slechts van den eedpligtigen zoo gebiedt het dan eene verklaring die zij zelve voor nul en geener waarde kan houden. Maar zie eens wat de eed beteekenen moetaf gelegd door mannen die aan geenen werkdadigen God ge looven. Stel eensdat wij eenen koning kregen die met dit schrikkelijk ongeloof is besmetzal hij den heiligen eed op de grombvet afgelegd voor meer dan een pompeuse formaliteit houden, en kan hij wel anders? zonder dien eed evenwel wordt hij niet gehuldigd. Waarlijk dat is paarlen voor zwijnen ofschoon dan ook in hermelijn gedoschtge worpen en dit moest toch de regering niet doendaarvoor kost ze te veel geld. De geloovige christen en jooden ook de gemoedelijke naturalist zal op ja en neen geloof ver dienen maar de zedelooze lacht met den eed en als men dien tot een bagatel of lot een dwangformule verlaagt, zal, het is schrikkelijk maar toch waarde geheele natie aan denzelven m'aarde en kracht ontzeggen meineed zal voor eljj'jR&ibrengen en A» half gemoedelijke zal zijn veroijfosP vrede sLnleii

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Weekblad van Den Helder en het Nieuwediep | 1844 | | pagina 1