WEEKBLAD HELDER u het NIEUWEDIEP. N°. 52. 1846. TIER9E JAARGMO. c0, Dit Weekblad wordt eiken Maandag-morgen uitgegeven bij C. BAKKEtt Bz te ]\icuwe Diep. Xte 1'rijs is 80 Cts. in de drie maanden en voor de buitensteden franco per post 90 cents. Men abonneert zich bij de Boekhandelaren cn Postkan toren zijner woonplaats. S IJ B A G ADVERTENTIEN gelieve men ongezegeid aan den Uitgever in te zenden uiterlijk Zaturdag3 middags ten 12 ure de prijs van 1 tot 4 regel» is 60 centen voor eiken regel meer 15 ceotea behalve 35 centen zegelregt voor elke plaatsing. 25 I5ECEMBEI&. BUITENLANDS CIIE BERIGTEN. D ITI T S C II L A N D. FRANKFORT, 20 Dcc. Do graaf F red. Gonfaloniere eens het hoofd der Carbonari in Lombardije en hekend we gens zijne gevangenschap op den Spicgelberg is dezer dagen in Zwitserland overleden. Onlangs was hij uil Noord-Ame- rika waar hij in de laatste jaren zijn verblijf heeft gehou den in Europa teruggekomen. ENGELAND. LONDEN, 10 Dcc. Men leest in de Manchester Coun'cr, dien wij dan ook voor de juistheid van hel berigt verant woordelijk laten. »Nu omstreeks eene week geleden heeft eene jonge dame zich uit hoofde van haren taille en gezelheid genoodzaakt gezienaan den spoorweg een rijtuig voor zich alleen te nemen. Die dame Elisaheth Armitage genaamd is 29 jaren oudzij bevindt zich tegenwoordig te Manchester waar zij langs den spoorweg van Liverpool is aangekomen. Bij de onmogelijkheid om haar in een der passagiersrijluigen in te werkenheeft men haar moeten opnemen in eenen der tol het vervoer van paarden bestemde wagensdien men voor haar heeft ingerigt. Zij weegt meer dan 400 ponden, is 5 voel 4 duim lang hare buste heeft eenen omirek van 66 hare taille van 43 en haar enkel van 10 duimen. De waleren van den Griekschcn Archipel zien van lijd tot tijd zeerooverijen uitvoeren die bijzonder begunsligd worden door de eigenaardige vaart in die waleren waar de schepen ieder oogenblik genoodzaakt worden hij de kusten te ankeren. Nog onlangs is een Engelsch vaartuig daarvan het slagtoffer geworden. De omslandigheden worden vol- genderwijze verhaald in het rapportdal de kapitein van dit vaarluig aan de Engelschen consul te Konslantinopel heeft doen toekomen. Dc Janes lnnes was den 9 September met eeno lading ijzer van CardifF naar Galalz vertrokken. Na de straat van Gibraltar te zijn doorgezeild had het schip te kampen te gen eene woedende zeewaardoor het veel avans ontving. Den 10 October wierp het de ankers uit in hel gezigt van Tenedoswaar het tot den volgenden morgen voor anker bleef liggen. Den 11 des avonds ten acht ure, ging de kapitein la bed na de wacht overgegeven te hebben aan de stuurmans maat PVilliam Forhy ook de overige ekwipaadje ging la lied. Ten tien ure werd de kapitein wakker gemaakt door een sterk gedruisch op het dekonmiddelijk stond hij op en riep den stuurmanmaar op zijn eerste geluid traden drie mannen met messen pistolen cn dolken gewapend en die hij hem het mes op de horst zettebeduidde hij hem door teekenen dat hij het geld eischte. De kapiteiu gaf hem te kennen dal hij dit niet bezat en werd daarop in het aangezigt getroffen en terwijl een dier schurken hem op hel bed hield uitgestrektbegonnen de beiden anderen de kasten te doorzoeken en de koffers open te breken waaruit zij eene beurs met eeni kleederen haalden. Maartamelijk le onvrede over den uitslag hunner na sporingen kwamen zij hij den kapitein terugaan wieix zij hunne eischen herhaalden onder bedreiging van hem hij weigeringde hersens in le slaan. De ongelukkige her haalde zijne betuigingen maar de zeeroovers sloegen aan dezelve geen geloof en maakten zich hij ontstentenis van kostbaarder voorwerpen meester van chronometersleles- kopen messen vorken kortom van alw at. hun toescheen eenige waarde te bezitten. Na aldus de kajuit geplunderd le hebbenhonden zij den kapitein cn den stuurman de handen op den rug legden ieder le bed en begaven zicli weder naar het dek met de provisiën na de voorzorg ge bruikt te hebben van de deur der kajuit met kabels vast te sjorren. Terwijl dit tooneel voorviel hielden anderen zich bezig met de luiken in het vooronder digt te spijkeren, ten eindo de bemanning te beletten daaruit te komen. De matrozen waren inderdaad ontwaakt hij de eersten noodkreet pitcinsmaar een hunner, die op het dek wille klimmen,*-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Weekblad van Den Helder en het Nieuwediep | 1846 | | pagina 1