HELDER ES hetMEUWEDIEP. N°. 33. m DES 1847. HÊT~PLACET. STAATKUNDIGE BESCHOUWINGEN, VERTOGEN, enz. VIJFiJE .1AARCLVG. V1 i Dit Weekblad wordt eiken Maandag-morgen uitgegeven bij C. BAKKER Bz te Nieuwe Diep De Prijs is 80 Cts. in de drie maanden en voor de buitensteden franco per post 90 cents. Men abonneert zich bij de Boekhandelaren en Pcstkan- oren zijner woonplaats. MAAKDACi ADYERTENTIEN gelieve men ongezegeld aan den Uitgever in te zenden, uiterlijk Zaturdagsdea middags ten 12 urede prijs van 1 tot 4 regels is 60 centen voor eiken regel meer 15 centen behalve 35 ceuten zegelregt voor elke plaatsing. 16 AUGUSTUS. De beraadslaging der tweede kamer van de Staten-Generaalover het tweede boek van het wetboek van strafregthebben wij eensklaps zien afbreken op den verklaarden wil der meerderheid ora bij gemis van hand having van het regt van Placet alle schets van dat boek te verwerpen. Men wil dus dat geene afkondiging van bullen of bevelschriften afkoms tig van een vreemd of builenlandsch gezog, zal geschiedendan nadat daar toe verlof van de regering zal zijn gegeven en onverbloemd erkent men dat deze maatregel in bet bijzonder tegen de Hoomsch katholijke kerk ge- rigt is. Wij meenen dat de regering volkomen gelijk had toen zij van dit regt afzag en geene strafbepaling voorstelde, om dat regt of onregt te hand haven. Indien wij toch vragen of dat regt bestaanbaar is met de grond wetof het noodzakelijk is, wij zullen dit ontkennend moeten beantwoor den en geven wij acht op de gevolgen wij zullen dat zoogenaamde regt als gevaarlijk voor de rust van den Staat moeten verwerpen. Bij de R. C. kerk zijn gelijk de Heer Storm bij de beraadslaging her innerde geloofsleer, kerktucht en bestuur onafscheidelijke zaken, zij er kent daarbij slechts één opperhoofd, die te Rome is. Kerkelijke uitspra ken en onderrigtingen de geloofsleer betreffendemoeten dus ongehin derd van daar kunnen worden ontvangen; een voorloopige censuur van wege den staat strijdt tegen het wezen dier kerk en daardoor legen de grondwet van zoodanigen staat die haar erkent, die haar bescherming toe zegt. Is die voorloopige censuur noodzakelijk Wij kunnen begrijpendat autocraten, die alle vrije uiting van gevoelens schuwen die niets open baar willen gemaakt hebben, dan wat hun aangenaam is en in hunne oo- ren wel luidt, daarop toestemmend antwoorden, terwijl zij ook de druk pers aan banden liggen en door de censuur waken, dat slechts loftuitin gen door het land verspreid worden. Men wil de pauselijke breven en bullen aan een Staats-censuur onder werpen omdat daarmede onrust in den staat zou kunnen worden gesticht. Gaat deze redenering op, zij geldt evenzeer tegen de drukpers ja zij lijdt tot de bespottelijke consequentie, dat men ieder individu zou moeten ver bieden een mes te koopen of in zijn huis te hebben, zonder speciaal verlof der regering; omdat men met een mes een moord kan hegain dat geen leerrede door een predikaDt zou mogen gehouden worden als zij niet eerst door de regering onderzocht en goedgekeurd wasomdat men door een preek ook onrust kan stichten. Laat ieder vrij, maar straf ieder, die van de vrijheid misbruik maakt. Stel straffen tegen ieder, die onrust in den staat tracht te verwekken; maak die straffen dubbel zwaar, als geestelijken in hunne ambtsbetrek king daartoe misbruik maken van hunuen invloed onverschilligof zij dit doen uit eigen beweging, of door het afkondigen eeDer pauselijke bul; tot verdediging van het regt van placet voert men aan dat het Hervorm de kerkgenootschap ook een krachtig toevoorzicht van staatswege duit; maar wat verpligling kan uit het gedrag van dit kerkgenootschap voor de II. C. kerk voortvloeijen Wij houden dat toevoorzicht voor even ongrond wettig/ maar indien de aard der Hervormde kcikgenootschappen den in vloed van den staat beter dulden kon en uit de gewoonte van vroegere dagen dulden wil dan kan dat der R. C. kerk geene regten ontnemen. Meg vraagt verder wat de 11. C. kerk toch tegen het regt van placet hebben kan indien zij niet voornemens is misbruik van eene oubeperkte vrijheid te maken? Hetzelfde, wat de drukpers heeft tegen de censuur, Omdat men geheel aan de willekeur wordt overgelatenomdat men de regering niet kan erkennen als de beoordeelaar van de voorschriften van het geestelijk opperhoofd. Zou er inderdaad wel gevaarzijn voorzoodanig misbruik? Wij willen vooreen oogenblik de «uïdaartoe veronderstellen; zou dan de paus zoo dom zijn om open lijk in zijne hullen dat te verkondigen. Dergeiijkepogingen zouden vooraliu een land, waar hetgetal protestanten nogdat der Roomsch Catholijken overtreft, niet dan tot schade der kerk kunnen uitloopen. En heeft dan de R. C. kerk geene andere middelen om de voorschriften van den paus ter kennisse der leeken te brengen? Ile correspondentie der geestelijken onderling, de omgang der geestelijken met hunne leeken, kan men toch niet ver bieden de verspreiding van de bullen door de drukpers kan men toch niet tegengaan, en gelooft rnen dan dat een niet geplacctcerde bul op die wijze verspreid minder ingang zal vinden? Hij de discussieii in de Stalen generaal heeft men als een voorbeeld aangehaald de bul tegen de vrijmetselarij wiens af kondiging in 1826 verboden werd. Wat heeft dat nu gehaat Gelooft men dat door die niet afkondiging de R. Catholijken daarvan geen kennis hebben bekomen? Dat zij nu minder le gen de Vrijmetselarij zijn ingenomen dan wanneer die bul openlijk in de kerken ware afgekondigd? Is dat voorbeeld niet juist een bewijs tot welk een willekeur het Placet leiden kan Het regt van Placet is dus niet alleen in sirijd inet de grond wet maar geheel doelloos. Wij willen nu nog aautooneu dat liet gevaarlijk is. Vooreerst: kan van het regt van Placet nooit gebruikt wor den gemaakt of ieder Catbolijk moet zich ergeren dat de koning zicil een regt boven den paus aanmatigtdat geen uiensch toekomt. Zal dildc band tusschen den koning en een zoo groot deel dezer natie versterken of lostornen Maar ten anderen het regt van Placet aannemende, is het gevolg, dat al wat geplaceteerd is door den staat wordt erkend imuiers dat do afkondiging daarvan als niet gevaarlijk voor de rust van den slaat erkend wordt; eu daar het geval niet ondenkbaar is, dat eenmaal een koning den troon beklimt, die zich geheel in de armen der R. C. geestelijkheid werpt zal alles verkondigd kunnen worden, wat men verlangt en dc arut der geregtigbeid zal. wat ook de bulle mogen behelzen verlamd zijn, daar zij op de koninklijke goedkeuring afsluit. In ecü-attder oogen blik vinden wij een vorst op den trg kerk ingenomen, het Placet ook bij i" voorschriften weigert en daardoor ce* die tegen, de R. C. iuschuldigsie kerkelijke jeweeucn ergernis eu /AA'

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Weekblad van Den Helder en het Nieuwediep | 1847 | | pagina 1