WEEKBLAD van des
HELDER es iiet N1EUWEDIEP.
N°. 7.
1848.
THEORIE VAN EENIGE BESTAAN-
DE INSTELLINGEN.
STAATKUNDIGE BESCHOUWINGEN, VERTOGEN ENZ.
ZESDE JAARGANG.
Uil Weekblad wordt elkea Maandag-morgen
uitgegeven bij C. BAKKER Bz te Nieuwe Diep.
fl« Prijs is 80 Cts. in de drie maanden en voor
de buitensteden franco per post 90 cents. Men
abonneert zich bij de Boekhandelaren en Postkan
teren zijuer woonplaats.
M A A X D A G
1G E N H y
ADYERTENTIEN gelieve men ongezegeld aea
den Uitgever in te zenden, uiterlijk Zaturdagsde*
middags ten 12 urede prijs van 1 tot 4 regels
is (50 centen voor eiken regel meer 15 ceDten
behalve 35 centen zegelregt voor elke plaatsing.
14 FEBRVARIJ.
Het is bekenddat aan de voorstanders van regtslreeksche
verkiezingen, meestal door de inannen des behonds wordt ver
weten, dat hunne redeneringen niets zijn, dan holle Iheoriën;
wy mogen dus vertrouwen, dat hel bestaande op eene stevige
welgevulde theorie berust, en wij achleu het daarom wel de
moeite waard eene poging aan le wenden, om die theorie te
léeren kennen,
Het was blijkbaar de theorie der grondwet, om de beslnren
ten platte lande en in de steden naar plaatselijke omstandig
heden in te rigteu, daar zij de zameiistclling liet afhangen van
reglemculeu, door de bestaande regeringen, of bijzondere cotn-
«lissiënin de sleden, en door of van wege de provinciale sta
ten voor bet platte land le ontwerpen. Dit moet wel eene zeer
holle theorie zijn geweest, die voor den geest van den tijd, die
eenvormigheid wil, bezwijkende nimmer gewerkt h eeftdaar al
le reglementen, met zeer geringe uitzonderingen, van denzelfdcn
inhoud zijn geworden.
Het bestuur ten platte lande is zamengesteld uit een' Burge
meester, twee Assessoren eu een' Gemeente-raad, te zanten ze
ven of negen personen.
He Burgemeester wordt benoemd door den Koning, en is als
ïoodanig ook lid van den gemeente-raad. Do Assessoren wor
den van wege den Koning door den Gouverneur uit de leden
van den raad benoemd. De leden van den gemeente-raad wor
den benoemd door de staten, na het plaatselijk bestuur gehoord
te hebben.
Op welke theorie zouden deze bepalingen wel steunen? Het
ligt in den aard der zaak dat men Itemvan vvien de benoe
ming afhangt, het eeist uaar de oogen ziet, dat men zich on
willekeurig geroepen acht clicns belangen het eerst in aanmer
king te nemen. Men mag dus veronderstellendat men zich
als doel heelt gesteld niet om het belang der gemeente in het
bestuur te doen veitegenwoordigcn, maar om do gemeente
geheet afhankelijk le stellen van het hooger gezag. Ou
der den schijn van aan de gemeenten ceuige zelfstandigheid te
geven heeft men door de iiirig'ing van het bestuur, haar alle
zelfstandigheid ontnomen; onder deii schijn van eene represen
tatie der ingezetenen heeft men hun allen invloed op het be
stuur onmogelijk gemaakt-
De Burgemeester, van reglswege lid van den raad kan als hij
ijslt met gedeputeerde staten wal kan verstaan ,(ca deze hebben
veel over vooreen' Burgemeester, die blindelings hunne beveleu
opvolgt;) uit de leden van den raad tot Assessoren benoe
men, wie hem hot aaugenaamst ziju; eu men begrijpt dal do
invloed van dese drie, vooral in die gemeenten, waar de ge
meenteraad uit zeveu leden beslaat, reeds zeer groot moet zijn.
Maar om de mogelijkheid van het gevaar te voorkomen, dat de
overige vier leden alle zich wal onafhankelijk moglen betoonen
worden de leden van den raad door de staten gekozen, na het
plaatselijk bestuur gehoord te hebben. Zoo is er geene vrees,
dat een enkel lastig mensch zitting krijge in den gemeente-raad
Eu inogt door eene wonderbare verblinding zulk een vrezen in
den raad geraakt zijn wees gerust! na zes jaren treden zij
af. Men zal een' ander benoemen!
Elke aftreding is eene dwaasheid, zoo zij niet daartoe dienen
moet, om hem, die de benoeming deed, in de gelegenheid te
stellen, eene andere keuze le doen, indien hij zich in den ge
kozene bedrogeu vindt. Het is dus volkomen rationeel om een
persoon, die de stalen, of de Burgemeester tegenspreekt, niet
weer te verkiezen.
Yoeg hier nu uog bij, dat al de handelingen van liet bestnnr
in het geheim worden gehouden, dat is te zeggengeheim Tooi
de gemeente,want het spreekt wel van zelf dat de staten
allijd kunnen weten, wie zich als zoete kinderen in den raail
gedragen, en wie er aanmerkingen maakt dan geloof ik voor
al niet te veel tc zeggen, als ik stel: dat de invloed der inge
zetenen op het gemeenlo-besUiur en de waarborg voor eeae rig-
tige administratie in het belang der gemeente volkomen gelijk
is aan NUL.
liet schijnt dus, dal de theorie van het besthande op dit punt
medebrengt, dat het tot heil van de gemeen le meest uultig is,
dat de ingezetenen niet» van de gemeenle-belangeii vernemen,
daarop niels geen' invloed kuuneti uitoefenen dat de gemeenten
geheel naar den wil en het goedvinden van hoogere besturen
worden geregeerd; gecue zelfstandige ligchameu, niaar slechls
afdeelingen van het provinciaal bestuur zijn. Iii één woord,
dat de ingezetenen ten platte lande tiiet meer zijn, dan een
hoop domme boeren, te weinig ontwikkeld, te barbaasrehdan
dal men hen zelfs zou kunnen vertrouwen, otn hunne eigene
raadslieden te kiezen een hoop schapen, die le vrede moeten
zijn, als men hen niet al te ongenadig scheert.
Is iuderdaad de trap v,ui beschaving, waarop de ingezetenen
ten platte lande staan, nog zoo laag? Zoo neen dan is «taAlre--
orie van het beslaande, eene holle theoriedie gèeuen of eeo^opt«l^<^
schen grondslag heeft, die op eene veronderstelling van onbe»
kwaamheid der ingezetenen berust', die niet beslaat. Nog vreemder
verschijnselen merken wij op hij de gemeenten, welke Heeiv
lijkheden zijn; daar wordt dc Burgemeester benoemd, op voor--
f -'v.-.. St Pi
iV hf