!3bvevt«ntiên. STOOMT zegepralen. De vrijheid Tan geweten was reeds in de catholijke staten gevestigd en door de openb ire meening en door de kerk erkend toen deze vrijheid in Engeland nog door het protestantisme aan banden lag. Op het oogenblik toen op het eind der vorige eeuw in Frankrijk en in Ame rika, een krachtig streven naar de emancipatie zich openbaarde, liet het verontrustte Engeland de teugels, waarmede liet Ierland in bedwang hield, een weinig slapper hangen. Het stond aan 't Iersche volk het regt toe, om in de geregtshoven te pleiten. Dit was schijnbaar zeer weinig; maar uit deze geringe toegeeilijkheid moest eene beviijd.ng geboren worden. Aan Ierland was het woord gegeven, en het woord is de vrijheid; elke onderdrukking, elke dienstbaarheid moet wijken voor liet woord. Dat woord van Ierland was Daniël 0' Gonnel. Gedurende dertig jaren worstelde 0' Connel om de vrijheid van geweten te verwerven. Onder de pogingen van dtzen colossuswerd eindelijk de onderdrukking over wonnen; de emancipatie der catholijkenwerd door het parlement van Engeland toegestaan. Roem, eer, lof en eeuwige dankbaarheid aan die staatsmannen van Engeland, aan die protestanten, die de vrijheid van geweten verkondigden! O1 Connel had gezegevierd. Na zoo veel strijds scheen hij in zijn zegepraal rust te mogen zoeken. Reeds was hij vier-en-vijftig jaren oud. Op dien leeftijd zoekt men rust en gerustheid. De magt verworven heb bende, sluimert men hij de magt in; men veiheeldt zich, dat men op tweederlei wijze de menschheid van dienst kan zijn. Neen, 0'C o n n e 1 was niet een dier menschen die hun leven als in twee deelcn scheiden, en hij wie liet tweede eene heleediging is voor het eerste. Op vier-en- vijfiig jaren had 0'Connel nog altijd het tuur en de opregtheid die de hoedanigheden der jtugd zijn; hij wilde geen rust nemen, want er bleef nog iets te doen over. Iïet eerste deel zijner zending was alleen r,omaar vervuld. Na de viijheid van geweten te hebben bemagligd niet alleen voor de zeven millloen zielen van Ierland, maar voor de hon derd n.illioenenwaarover Engeland heerscht; maar voor de gansche menschheid, in wier boezem de onverdraagzaamheid niet weder kan wor tel schieten; na de vrijheid van geweten te hebben bemagtigd, wilde hij ook de burgerlijke en staalkundige vrijheid verwerven. Na voor God te hebben gestreden wilde hij ook strijden voor de menschheid. Iïet is een gevolg van ijdele dwalingen, dat men getracht heeftGod van de mensch heid te scheiden de kerk en de maatschappij te verdeelen. Zegt het Evangelie het ons niet, dat de liefde jegens God en de liefde jegens zijne medemensclien in één en hetzelfde gebod zijn begrepen? 0'Connel, strijdende voor de staatkundige emancipatie van Ierland, maakte van deze zaak, de zaak van alle volkeren, en van alle menschen. Tot regel in dezen stiijd, nam hij die beginsels aan, die overeenkomen met de Goddeiijke reglvaardigheid en die de overwinning verzekeren. 0'Connel was tegenover de wereld, de verdediger der vrijheid. Maar er zijn wel zeer verschillende wijzen van opvatting, wat men onder vrijheid verstaat, ên hoe menigwerf is de vrijheid niet onderdrukt in naam der vrijheid. De bevrijder van Ierland, nam voor den grondslag der vi ij— heid het regt aan; het regt, in de ruimste beteekenis van het woord. Dat men er zich niet in bediiege, liet regt is in gevaar, als men slechts het regt verdedigt, van ééne partij, van ééne castevan één volk, De vrijheid van allen, de vrijheid van een iegelijk moet verzekerd zijn, en een ieder moet tot aan het geringste haar zijn regt en zijne viij heid hebben. Dan eerst zal voor de menschheid het regt verkregen zijn en zoo is hetdat 0' C o n n e 1 de vrijheid begrepen heeft. Het tweede beginsel van G'Connel 's handeling was de volharding. Om de vrijheid te verwerven, moet men altijd strijden, altijdzonder ooit op het pad te blijven stil staan. Eindelijk het was de roem van 0' C o n n e 1 altijd cn overal den eeihied voor de wet, den eerbied voor het gezag te verkondigen. De vrijheid en het gezag zijn door wezenlijke banden aan elkander verknocht. Min vergeet te dikwijls, dat men door het gezag te vernietigen, dikwijls de vrijheid zelve op het spel zet. 0; Connel doorliep zijne halve eeuw van worsteling zonder huilende grenzen der wettigheid te treden zonder een eindvonnis te ondergaan. Zijn zegepraal heeft geen droppel bloeds gekost! Zonder twijfel, er zijn landen, bijvoorbeeld, het Egypte der Pharao's, (het behaagt mij mij- ne voorheelden uit de oudheid te nemen) waar die bevrijding, langs wettelijke wegen, niet mogelijk was/ maar in vrije, in christen-1 anden zijn vijf werktuigen, vijf waarborgen, die aan de burgers behooren het woord, de drukpers, liet regt van petitie, de vereeniging en de verkie zing. Met deze vijf staatkundige reglen, behoeft men nimmer de toe- vlugt te nemen tot het geweld. De vooruitgang ontwikkelt zich vreedzaam. Het licht verspreidt zich uit zicbzclve. 0' Connel maakte van deze reg len in hunne volheid gebruik. Edel heeft hij zijne zending vervuldzon der ooit tot liet geweld zijne toevlugt te nemen zonder ooit zijn pligl jegens de wet uit het oog te verliezen. Op twee-en-zeventig-jarigen ouderdom in eene beroemde vergadering, waar men rriogt veronderstel len dat de Engelsche regering zelve getracht hadhet Iersche Tölfc ftf? buitensporigheden aan te zetten, om des te beter 's volks regt te onder drukken, sloot 0'Connel waardiglijk zijn loopbaan door Ierland biu- nen de grenzen der wettigheid te houden. Maar Van dien dag af gevoel- de G'Connel dat zijne zending geëindigd was. Tol van onzekerheid en smarten, wendde hij zijne blikken naar dien anderen man der Toorrie- nigheiddie zich aan de wereld begon kenbaar te maken. De groote bevrijder gevoelde dat hij slechts de voorlooper geweest was. Hij ver- tiok om zijne hulde te gaan brengen aan hem, dien God bestemt tot de vervuiling der taak. llij is niet tol Rome gekomen maar zijn hart werd overgebragt in de pausselijke stad, en Pius IX dit kostbaar pand aannemende, noemde den held van Ierland, den held der Christenheid. Het leven van 0'Connel is dus toegewijd geweest aan het volkaan de kerk, aan de menschheid, aan God! G'Connel heeft de groote rol van vredestichter vervuld. Die vei broederingdoor hem beproefd, zal vervuld worden; niets verhindert de eindelijke overeenstemming van de nieuwere maatschappij en van de kerk. In naam der kerk, ooodig ik u allen, die mij hooien, jongelieden en mannen van deze eeuw, uit, tot dit groote werk dat ons allen is toevertrouwd aan dat heilige werk van verbroedering." De Demociatie Pacifiqne eindigt zijn verslag met deze woorden: »Geen' staatkundige partij, geen volkshoofd, geen hoofd van regering ontboezemt thans zulke verhevene en zoo volkomen vrijzinnige denkbeel den;op die oproeping, ons door den uitstekenden catholijken prediker gedaan, antwoorden wij met vuur: ja, indien dit voortaan het woord der kerk is, dan kunnen wij met opregtheid zeggen, dat wij met de kerk zijn. De verbroedering zal vervuld worden en overal zullen wij met geest- diift don Heiligen Vader volgen indien hij ons dus geleidt tot de over winning van godsdienstige burgerlijke en staatkundige vrijheden tot do overwinning van het regt in zijne volkomenheid." Op aanstaanden Dingsdag den 14 Maart, zal de verkooping tan Bustischc Pelterijen len htnze van yt. F. Hencke, plaats hebben; van 's morgens 10 lot 12 uur te bezigligen, en van 12 lot 4 uur zullen alle Pelterijen worden verkocht; afkomstig van PJacoboicicz bontwerker uit Amsterdam. Voor de echtheid en deugdzaam heid van deze Pelterijen wordt gewaarborgd. Do welbeken de uitmuntende quaiilcit van deze Pellerijen maakt allo aan prijzing overbodig; bel extra lijno bont, als: Steenmarder, MarderbrolijChinchillaPetityrisenz., zullen met hun ne namen bestempeld worden; voor de Dames is een bijzon der proper vertrek gereed, om de edele Dames op ecno gemakkelijke wijze te kunnen ontvangen, en voor het go- eerde publiek zal de groote kofiijkamer gereed zijn, ieder lot zijn voordeel. Dienst tussclien ALKMAAR en AMSTERDAMS dagelijks, uitgezonderd Donderdags. Van Alkmaar 's morgens 5§ uur. Amsterdam Alkmaar 's middags 1| Amsterdam 3 Den 27sien Maart e. k. zal aliecu het uur van vertrek van Amsterdam, 's middags 3 uur op 5 uur worden veranderd. Uitgegeven bij C. BAKKER Er. te Nieuwedicp. Gedrukt bij 5. GILTJES G. KOOTER, te Helder.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Weekblad van Den Helder en het Nieuwediep | 1848 | | pagina 4