!3bvevt«ntiên.
STOOMT
zegepralen. De vrijheid Tan geweten was reeds in de catholijke staten
gevestigd en door de openb ire meening en door de kerk erkend toen deze
vrijheid in Engeland nog door het protestantisme aan banden lag. Op
het oogenblik toen op het eind der vorige eeuw in Frankrijk en in Ame
rika, een krachtig streven naar de emancipatie zich openbaarde, liet het
verontrustte Engeland de teugels, waarmede liet Ierland in bedwang hield,
een weinig slapper hangen. Het stond aan 't Iersche volk het regt toe,
om in de geregtshoven te pleiten. Dit was schijnbaar zeer weinig; maar
uit deze geringe toegeeilijkheid moest eene beviijd.ng geboren worden.
Aan Ierland was het woord gegeven, en het woord is de vrijheid; elke
onderdrukking, elke dienstbaarheid moet wijken voor liet woord. Dat
woord van Ierland was Daniël 0' Gonnel. Gedurende dertig jaren
worstelde 0' Connel om de vrijheid van geweten te verwerven. Onder
de pogingen van dtzen colossuswerd eindelijk de onderdrukking over
wonnen; de emancipatie der catholijkenwerd door het parlement van
Engeland toegestaan. Roem, eer, lof en eeuwige dankbaarheid aan die
staatsmannen van Engeland, aan die protestanten, die de vrijheid van
geweten verkondigden!
O1 Connel had gezegevierd. Na zoo veel strijds scheen hij in zijn
zegepraal rust te mogen zoeken. Reeds was hij vier-en-vijftig jaren oud.
Op dien leeftijd zoekt men rust en gerustheid. De magt verworven heb
bende, sluimert men hij de magt in; men veiheeldt zich, dat men op
tweederlei wijze de menschheid van dienst kan zijn. Neen, 0'C o n n e 1
was niet een dier menschen die hun leven als in twee deelcn scheiden,
en hij wie liet tweede eene heleediging is voor het eerste. Op vier-en-
vijfiig jaren had 0'Connel nog altijd het tuur en de opregtheid die
de hoedanigheden der jtugd zijn; hij wilde geen rust nemen, want er
bleef nog iets te doen over. Iïet eerste deel zijner zending was alleen
r,omaar vervuld. Na de viijheid van geweten te hebben bemagligd
niet alleen voor de zeven millloen zielen van Ierland, maar voor de hon
derd n.illioenenwaarover Engeland heerscht; maar voor de gansche
menschheid, in wier boezem de onverdraagzaamheid niet weder kan wor
tel schieten; na de vrijheid van geweten te hebben bemagtigd, wilde hij
ook de burgerlijke en staalkundige vrijheid verwerven. Na voor God te
hebben gestreden wilde hij ook strijden voor de menschheid. Iïet is een
gevolg van ijdele dwalingen, dat men getracht heeftGod van de mensch
heid te scheiden de kerk en de maatschappij te verdeelen. Zegt het
Evangelie het ons niet, dat de liefde jegens God en de liefde jegens zijne
medemensclien in één en hetzelfde gebod zijn begrepen?
0'Connel, strijdende voor de staatkundige emancipatie van Ierland,
maakte van deze zaak, de zaak van alle volkeren, en van alle menschen.
Tot regel in dezen stiijd, nam hij die beginsels aan, die overeenkomen
met de Goddeiijke reglvaardigheid en die de overwinning verzekeren.
0'Connel was tegenover de wereld, de verdediger der vrijheid.
Maar er zijn wel zeer verschillende wijzen van opvatting, wat men onder
vrijheid verstaat, ên hoe menigwerf is de vrijheid niet onderdrukt in naam
der vrijheid. De bevrijder van Ierland, nam voor den grondslag der vi ij—
heid het regt aan; het regt, in de ruimste beteekenis van het woord.
Dat men er zich niet in bediiege, liet regt is in gevaar, als men slechts
het regt verdedigt, van ééne partij, van ééne castevan één volk,
De vrijheid van allen, de vrijheid van een iegelijk moet verzekerd zijn,
en een ieder moet tot aan het geringste haar zijn regt en zijne viij
heid hebben. Dan eerst zal voor de menschheid het regt verkregen
zijn en zoo is hetdat 0' C o n n e 1 de vrijheid begrepen heeft.
Het tweede beginsel van G'Connel 's handeling was de volharding.
Om de vrijheid te verwerven, moet men altijd strijden, altijdzonder
ooit op het pad te blijven stil staan.
Eindelijk het was de roem van 0' C o n n e 1 altijd cn overal den eeihied
voor de wet, den eerbied voor het gezag te verkondigen. De vrijheid
en het gezag zijn door wezenlijke banden aan elkander verknocht. Min
vergeet te dikwijls, dat men door het gezag te vernietigen, dikwijls de
vrijheid zelve op het spel zet.
0; Connel doorliep zijne halve eeuw van worsteling zonder huilende
grenzen der wettigheid te treden zonder een eindvonnis te ondergaan.
Zijn zegepraal heeft geen droppel bloeds gekost! Zonder twijfel, er zijn
landen, bijvoorbeeld, het Egypte der Pharao's, (het behaagt mij mij-
ne voorheelden uit de oudheid te nemen) waar die bevrijding, langs
wettelijke wegen, niet mogelijk was/ maar in vrije, in christen-1 anden
zijn vijf werktuigen, vijf waarborgen, die aan de burgers behooren het
woord, de drukpers, liet regt van petitie, de vereeniging en de verkie
zing. Met deze vijf staatkundige reglen, behoeft men nimmer de toe-
vlugt te nemen tot het geweld. De vooruitgang ontwikkelt zich vreedzaam.
Het licht verspreidt zich uit zicbzclve. 0' Connel maakte van deze reg
len in hunne volheid gebruik. Edel heeft hij zijne zending vervuldzon
der ooit tot liet geweld zijne toevlugt te nemen zonder ooit zijn pligl
jegens de wet uit het oog te verliezen. Op twee-en-zeventig-jarigen
ouderdom in eene beroemde vergadering, waar men rriogt veronderstel
len dat de Engelsche regering zelve getracht hadhet Iersche Tölfc ftf?
buitensporigheden aan te zetten, om des te beter 's volks regt te onder
drukken, sloot 0'Connel waardiglijk zijn loopbaan door Ierland biu-
nen de grenzen der wettigheid te houden. Maar Van dien dag af gevoel-
de G'Connel dat zijne zending geëindigd was. Tol van onzekerheid
en smarten, wendde hij zijne blikken naar dien anderen man der Toorrie-
nigheiddie zich aan de wereld begon kenbaar te maken. De groote
bevrijder gevoelde dat hij slechts de voorlooper geweest was. Hij ver-
tiok om zijne hulde te gaan brengen aan hem, dien God bestemt tot
de vervuiling der taak. llij is niet tol Rome gekomen maar zijn hart
werd overgebragt in de pausselijke stad, en Pius IX dit kostbaar pand
aannemende, noemde den held van Ierland, den held der Christenheid.
Het leven van 0'Connel is dus toegewijd geweest aan het volkaan
de kerk, aan de menschheid, aan God! G'Connel heeft de groote
rol van vredestichter vervuld. Die vei broederingdoor hem beproefd,
zal vervuld worden; niets verhindert de eindelijke overeenstemming van
de nieuwere maatschappij en van de kerk. In naam der kerk, ooodig
ik u allen, die mij hooien, jongelieden en mannen van deze eeuw, uit,
tot dit groote werk dat ons allen is toevertrouwd aan dat heilige werk
van verbroedering."
De Demociatie Pacifiqne eindigt zijn verslag met deze woorden:
»Geen' staatkundige partij, geen volkshoofd, geen hoofd van regering
ontboezemt thans zulke verhevene en zoo volkomen vrijzinnige denkbeel
den;op die oproeping, ons door den uitstekenden catholijken prediker
gedaan, antwoorden wij met vuur: ja, indien dit voortaan het woord der
kerk is, dan kunnen wij met opregtheid zeggen, dat wij met de kerk
zijn. De verbroedering zal vervuld worden en overal zullen wij met geest-
diift don Heiligen Vader volgen indien hij ons dus geleidt tot de over
winning van godsdienstige burgerlijke en staatkundige vrijheden tot do
overwinning van het regt in zijne volkomenheid."
Op aanstaanden Dingsdag den 14 Maart,
zal de verkooping tan Bustischc Pelterijen len
htnze van yt. F. Hencke, plaats hebben; van 's morgens 10
lot 12 uur te bezigligen, en van 12 lot 4 uur zullen alle
Pelterijen worden verkocht; afkomstig van PJacoboicicz
bontwerker uit Amsterdam. Voor de echtheid en deugdzaam
heid van deze Pelterijen wordt gewaarborgd. Do welbeken
de uitmuntende quaiilcit van deze Pellerijen maakt allo aan
prijzing overbodig; bel extra lijno bont, als: Steenmarder,
MarderbrolijChinchillaPetityrisenz., zullen met hun
ne namen bestempeld worden; voor de Dames is een bijzon
der proper vertrek gereed, om de edele Dames op ecno
gemakkelijke wijze te kunnen ontvangen, en voor het go-
eerde publiek zal de groote kofiijkamer gereed zijn, ieder
lot zijn voordeel.
Dienst tussclien ALKMAAR en AMSTERDAMS
dagelijks, uitgezonderd Donderdags.
Van Alkmaar 's morgens 5§ uur.
Amsterdam
Alkmaar 's middags 1|
Amsterdam 3
Den 27sien Maart e. k. zal aliecu het uur van vertrek van
Amsterdam, 's middags 3 uur op 5 uur worden veranderd.
Uitgegeven bij C. BAKKER Er. te Nieuwedicp.
Gedrukt bij 5. GILTJES G. KOOTER, te Helder.