Na. 15.
iM
1849.
ES BET i'
DEKKING TAN MET TE-KORT.
SftVEKDE J/LilUüAA'O,
I/Ff?
«.«vBlG1w a
Dit Weekblad wordt eiken Maandag-morgen
uitgegeven bij C. RAKKER Bz te Nieuwe Diep
De Drijs is 80 Cts. in de drie maanden en voor
de buitensteden franco per post 90 cents. Men
abonneert zich bij de Boekhandelaren en Postkan
toren zijner woonplaats.
M A A N D.AG
ADVERTENTIES gelieve men ongezegeld aan
de i Uitgever in tc zenden uiterlijk Zaiurdags de»
middags ten 12 ure; dc prijs van 1 tot 4 regel»
is GO centen voor eiken regel meer 15 centen,
behalve 35 centen zegelregt voor elke plaatsing.
APRIL
STAATKUNDIGE BESCHOUWINGENVERTOGEN e*z.
De buitengewone heffing, tot dekking van het te-kort, is bij de
Tweede Kamer niet minder ongunstig ontvangendan bij de or
ganen der publieke opinie, en men mag reeds als boven allen twij
fel stellen, dat hot daartoe strekkend wets-ontwerp, indien het niet
door de ministers wordt terug genomen, bij de Tweede Kamer
verworpen wordt.
Inderdaad, zoo daarvoor al geene andere gewigtige redenen be
stonden, deze ééne zou daartoe voldoende zijn, dat het zeer on
staatkundig zijn zou, om door den druk' dier belasting, de geheeie
grondwets-herziening, die door den grooten hoop daarmede in ver
band zou worden gebragt, en van welke men verligting, niet
verzwaring van lasten verwachtte, impopulair te maken.
Intnsschen, het te-kort bestaat, en tussehen de regeringdie het
op 15 miilioen begroot en de Tweede Kamer, die het op 10 mil-
lioen reduceert, moge over het juiste cijfer verschil bestaan er
is een aanzienlijk te-kort, dat gedekt moet- worden.
De Heer Sloet tot Oldlnds heeft eeae belangrijke memorie in
geleverd, ten betooge, dat dit uit den verkoop van landerijen op
Java, gemakkelijk gevonden kon worden. Deze memorie, die groo
ten indruk schijnt gemaakt te hebben, is dadelijk met kracht dooi
den minister van Koloniën, die verklaarde, van zoodanigen maat
regel de verantwoordelijkheid niet op zich te willen nemen, be
streden.
Wij durven in dit geschil geen oordeel vellen, want staat aan
dc eene zijde een minister, wien groote kennis van.de Oost-Indi
sche aangelegenheden wordt toegeschreven, aan den anderen kant is
het niet minder waar, dat vele kundige Oost-Indische ambtenaren
zoodanigen verkoop aanbevelen en de vree» voor de gevolgen door
den minister afgeschilderd, als een vooroordeel beschouwen, aan
gekweekt door residenten, of andere ambtenaren, die in het volle
genot hunner willekeur, zeer ongaarne groote Europische landeige
naars tc sügt in hunne nabijheid zouden zien.
Had men in de Oost-Indien meer vrijheid verleend, om plannen
en beschouwingen openbaar te maken, er zou welligt thans geen
geschil hierover bestaan, men was voldoende ingelicht geworden.
Nu is men genoodzaakt de beweringen van den minister te gelöo-
ven, of zich te laten leiden door. beoordeelingen van dezen of genen,
in wien men genoegzame kennis van de Oost-Indische huishouding
ver onderstelt, om tegen het gezag der ministers op te wegen.
Een ander plan tot dekking bestaat in de uitgifte van renteloos
muntpapier.
Het schijnt ons toedat dit plan noch onvoorwaardelijk goed
noch af te keuren is. Het hangt geheel af van de omstandighe
den waaronder het papier wordt uitgegeven.
Een der gewigtigste bezwaren tegen de uitgifte van muntpapier,
bestaat hierin, dat men vreest voor de verleiding, die het gemak
geeft, om steeds grooter hoeveelheden uittegeven tot dat het munt
papier in meer of mindere mate het lot der Fransche assignatiën
treft. Wij meersen dat dit bezwaar geen invloed op de overweging
hebben mag. Indien men alles, waarvan door overdrijving mis
bruik kan worden gemaaktmoet ongebruikt latenwat zal dan
nog nuttig en bruikbaar blijven?
Dit bezwaar vervalt buitendien grootendeelsindien eerstelijk de
noodige waarborgen, die gemakkelijk re vinden zijn, worden ge
nomen, om alle geheime uitgifte boven de bepaalde som te voor
komen, en ten andere, wanneer ceu bepaald getal jaren wordt
vastgesteldbinnen welke zij zullen zijn ingewisselden eindelijk
de middelen worden aangewezen, waaruit die inwisseling kan ge
vonden worden. Dit hangt zamen met ons budget. Zoolang onze
uitgaven en inkomsten in Nederland niet sluiten, zijn Wij op
den weg des verderfs. Heffingen, lecningen, muntpapier, verkoop
van landen op Java, of wat ander middel men ook zal willen be
zigenzij zullen niets baten, want de oorzaak van dc kwaal blijft,
bestaan. Wat men ook zegge, het credict van den Staat is niet
anders, dan dat van de particulieren, alleen is het grooter, mag-
tiger. De Staat hoeft bij tijdelijke rampen 'octcr gelegenheid, om
door zijn crediet in buitengewone behoeften te voorzienmaar wan
neer de Staat jaarlijks meer verteert, dan zijn inkomen bedraagt,
dan moet hij eindelijk te gronde gaan.
Wanneer ons budget sluit, dan leveren dc baten van de Oost-
Indien jaarlijks genoeg opom in de trapsgewijze inwisseling der
muntbilletten te voorzien.
De ministers schijnen den verkeerden weg in te slaan, als zij
eerst zoeken het te-kort te dekken en intnsschen op het oude bud
get voortteren. Herziening van bezuiniging op het budget,—
daarmede moest begonnen wordenwant daardoor alleen kan de
regering liet vertrouwen verdienen, dat z,:j behoort te hebben, voor
zij geholpen wordt in de dekking van het te-kort. Wat zal do
regering bezuinigen op 18-19 Niets of niets-nocmenswaardig?
Dan is zij het ook niet, die met de dekking van het te-kort belast
moet worden. Het moet dan aan andere mannen in handen wor
den gegeven, die krachtiger durven doortasten.
Wij willen dus niet onvoorwaardelijk cie u
lettenmaar wij willen ze in verband met
"c vufftsmuuntbi 1
»ui iijffj n gs-inhii l reg
-v.* -- ,-X