serd. Gevraagd een Bediende in eene Tabak- en Siga ren-affaire to Utrecht, vlug en goed moreel, op voordeeli- ge conditiën. (HB. 5573). In Amsterdam is Jozef en zij ne Broeders vertoond. (Id.) To Hoorn is een Varken te zien van ruim 800 pond en 9 voet lang. De Kerkelijke Staat wordt door Rooverbenden onveilig gemaakt. De heer van Hbëvell heeft hel lidmaatschap der Tweede Kamer aan genomen. De Duilsche vloot bestaat uit 1 zeilfregat, 3 sloomfregalten5 sloomkorvetten en 27 kanonneerbooten. 10,000 Venelianen habben hunne stad verlaten; de in- togt der Oostenrijkers had onder de diepste stilte plaats. Men heeft bewezen dat de turf in hooge mate eene zuive rende en besmotlingwerende kracht bezit. Volgens bere keningen van deskundigen moeten de revolulien in 1848 aan Europa een verlies van ƒ30,000,000,000 verooorzaakt hebbenzoowel ten opzigle van de vermindering der waarde van eigendommen als van do stagnatie des koophandels en do toegenomen armoede. Z,. M. heeft nieuwe ordonnans officieren benoemd die eene lichlblaauwe uniform met zil ver en sabels zullen dragen. Men telt tegenwoordig in ons Vaderland 30,000 jeneverpaleizen, dat is 1 op de 100 zielen. In den Haag woont eene Koopmansvrouw, die in 4 jaren 5 maal bevallen is, en daaronder 4 keer van 2Iin- gen. Te Midwolde (Groningen) is een appelboom van 75 jaren onder de zwaarte zijner vruchten bezweken. Een barbier te Winschoten heelt een boerenknecht, die een bij hem verteerden borrel niet wilde betalen, met het scheermes, waarmede hij hem geschoren had, den mond opengesneden. llVtrEZOSfltE NI". De vraag over het wenschelijke eener keuze van den Schout bij nacht van sten Bosch tot minister van marine zal door de meeste Zee-officieren die bekend zijn met de groole diensten der zeemagt in O. I. door dien vlag officier bewezen, toestemmend worden beantwoord. Toen de S. b. N. van den Bosch het commandement in 1045 van den vice Admiraal Machielsen over nam vond hij de scheapsmagt in eene voor ziening behoevende staat. De maritime Etablissementen waren verwaarloosd, en het had altoos aan voldoende middelen ontbroken om schepen onder water te repareren.Daar door heeft Nederland, behalve verscheidene Koloniale vaartuigen, da na volgende schepen verloren: de Kuiter, Wilhelmina, van der "Werf, Venus Ajax, Molampus, Dageraad, Lynx, Arend, PanserTriton, "Vliegende Visch, welke bij het bezit van een droog dok meerendeels hadden kun nen worden gerepareerd. De S. b. N. v.d. Bosch heefteen aanvang laten maken, tot het houwen van een drijvend dok te Sourabaija, en met het aanleggen van een droog dok op het Eilandje Onrust. De inrigting te Sourabaija om kleine reparaties aan schepen te bewerk stelligen was allerondoelmaligst ingerigt. De magazijnen, waarin men bij het kielen de scheepsbehoeften bergen moest, bevonden zich, een groot half uur van de kielliglers, door deze schikking kostten de reparaties der schepen veel tijd en dus ook veel geld. De inriglingen welke de Heer v.d. Bosch is beginnen te stichten zullen die nadeelen niet meer bezitten en wanneer ie geheel lot stand zijn gebragt, dan zal de koopvaardij en militaire-marine beide, daarvan zooveel nut trekken dat de stichter zoolang er zeevaart in O. Indien zal zijn, in de dankbare_ herinnering hij de zee varenden zal blijven leven. Het Eilandje Onrust op de reede van Batavia had ook een Etablissement in vervallen staal, de S. b. N. heeft dadelijk de kielkade laten herstellen, en nu de koopvaaidij-vloot weet, dat men daar goed en spoedig geholpen wordt, is ër buiten de militaire-marine zooveel te arbeiden, dat de in rigting voor een groot gedeelte van particulier geld ondeihouden zal zijn. Gedurende den tijd, dot een schip gekield wordt, moet de bemanning aan den wal logeren. Tot dat einde had men te Onrust eenige bamboezen loo'sen opgesla gen, waarin het volk en de officieren werden gehuisveat, armoediger dan de ellendigste inlander. De nalatigheid was zoo ver gedreven, dat er zelfs voor de officieren niet een badkamertje op het Eiland aanwezig wat, zoodat zij zich reinigen moesten bij dezelfde put, waar het werkvolk (zijn de veroordeelde misdadigers en arma Chinezen) zich waschten. Het slech te logis voor officieren en equipage, bevorderde zoozeer de ongezondheid en kostte zooveel menschenlevens, dat het eilandje de bijnaam verkreeg: »Hct Zeimans Graf." De S. b. N. hoeft goede kazernes laten bouwen en tot zijne groote vol doening heeft aa dien tijd geen ziekte op het eiland meer geheerscht. Wat de S. b. N. al verder heeft verrigt voor de uitbreiding derstoom- marine in de O. Indien, is te lezen in de verhandelingen en beriglen, betrekkelijk het zeewezen vaa G. A. Tindal en G. Swart. De zeeofficieren werden ook, behalve voor deza verbeterde inriglingen, aan den S. b. N. verpligt door zijn onvermoeide en aanhoudende pogin gen, tot het uit den weg ruimen van onbillijkhedtn, die de O. I. admi nistratie den zeeofficieren aandoet. De verpleging in een militair-hospitaal kostte aan een zeeofficier drie maal meer, dan aan een offioier der O. I. armee van denzelfden rang. Deze onbillijkheid heeft de S. b. N. na veel moeite doen ophouden. De S. b. N. heeft te vergeefs getracht om de zeeofficieren, die sinds de achteruitgang der zeemagt eigentlijk bijna uilsluitend voor Koloniale diensten gebruikt worden, eene belooning te verzekeren in overeenstem ming met die welke andere dienaren aldaar genieten. De Zee-officieren hadden zich waarschijnlijk in het bezit van dien Chef langer kunnen verheugen, indien ze in tijdschriften en nieuwsbladen te gen-stellingen hadden gemaakt tusschen dezen bevelhebber en zijne voor gangers; dan had men hem niet too spoedig laten vervangen, vooral niet door eenen afgeleeiden grijsaard. De marine in O. I. verloor in hem een bekwaam bestuurder, toegerust met veelzijdige kennis, bezield met voortdurende ijver; de Zee-officieren die hij tegen de onbillijkheden van een jaloersch Gouvernement verdedigde een beminnend Chef, de Gouverneur Generaal een belangeloos raadgever welke dezen de eerste Balie-expeditie heeft doen helpen gelukken en de tweede heeft afgeraden, en daarvoor kreeg de Zeemagt, een Chef, die in zfln vorig bestuur de schepen en Etablissementen had verwaarloosd enwieni bekrompen geest zoo zeer in zijne vormen aan den dag gebragthem het voorwerp eens algemeenen afkeers bij zijne officieren maakt. De oorzaak dat de S. b. N. zoo kort het kommandement in 0. I. mogt vervullen, moet den minister Baud geweten worden die het den S. b. N. niet vergeven kon dat hij het gouvernement oplettend gemaakt had op het gemis van édn enkele versterkte Zeehaven of Reede aan de kust vau Java, waar de Koopvaardij vloot in onverhoopte zee oorlog een schuilplaats zou kunnen vinden. Om op dit schandlijk verzuim oplettend te worden gemaakt, als men zélf jaren aan liet hoofd van Koloniale aangelegenheden heeft gestaan is natuurlijk niet aangenaam, inlusschen heeft men eeu aanvang gemaakt, om de plannen, die de S. b. N. v. d. Bosch omtrent die aangelegenheid heeft aangegeven te onderzoeken. "Wordt de S. b. N. t'. d. Bosch minister van marine, dan is het mo gelijk dat hij genoegzamen invloed verkrijgtom onze maritime krach ten in de O. I. aan eenig gesteld doel Ie laten beantwoorden. Tot dus verte is de scheepsmagt in de O. I. te gering, om de koop vaardij vloot in een zee-oorlog tegen eene Europeesche natie te bescher men terwijl ze te ondoelmatig is ingerigt, om de zee-rooverij uitteroeijen. De administratie onzer marine hier te lande vereischl ook zeer groote verbeteringen. W as de S. b. N. v. d. Bosch in de O. I. genoodzaakt om uiltebreiden hier Ie lande zou hij gedeeltelijk eene andere rigting moeten volgen. In de Ü.I. kon hij ijverige en bekwame menschen betrekkingen geven, hier zullen betrekkingen gesupprimeerd moeten worden. Indien men in aanmerking neemtdat het laatste half jaar onze activa zeemagt in ons land beslaan heeft in eeu Schoener, een Brik, een Korvet een Stoomschip, zoodat een Deensch Fregat straffeloos weken lang een on zer zeegaten zou kunnen geblokkeerd hebben dan zal men inderdaad wel toegeven, dat er werven moeten gesupprimeerd worden, opdat er meer geld aan de aclive zeemagt kan besteed worden. Het beheer der marine is ook zeer onordelijk, de matrozen worden soms tegen hunne wil drie jaren over hun diensttijd in de 0. I. gehouden en weigeren sommige dier matrozen gehoorzaamheid redenerende dat de diensttijd verstreken zijede zij ei genlijk geen matrozen meer zijn dan moet men hen op eene gevoelige wijze onder de subordinatie terug brengen. Om eerlijk en in het belang der zaak de marine te besturen, behoort nqg meer moed dan bekwaamheid. Ik geloof dot de laatste kwaliteit den S. b. N. door al degenen die hem kennen wordt toegezegd. De moed te bezitten om alle gebreken en verkeerdheden, waarvan enkele personen profiteren, op te ruimen, is zeldzaam.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Weekblad van Den Helder en het Nieuwediep | 1849 | | pagina 3