serd. Gevraagd een Bediende in eene Tabak- en Siga
ren-affaire to Utrecht, vlug en goed moreel, op voordeeli-
ge conditiën. (HB. 5573). In Amsterdam is Jozef en zij
ne Broeders vertoond. (Id.) To Hoorn is een Varken te
zien van ruim 800 pond en 9 voet lang. De Kerkelijke
Staat wordt door Rooverbenden onveilig gemaakt. De heer
van Hbëvell heeft hel lidmaatschap der Tweede Kamer aan
genomen. De Duilsche vloot bestaat uit 1 zeilfregat, 3
sloomfregalten5 sloomkorvetten en 27 kanonneerbooten.
10,000 Venelianen habben hunne stad verlaten; de in-
togt der Oostenrijkers had onder de diepste stilte plaats.
Men heeft bewezen dat de turf in hooge mate eene zuive
rende en besmotlingwerende kracht bezit. Volgens bere
keningen van deskundigen moeten de revolulien in 1848
aan Europa een verlies van ƒ30,000,000,000 verooorzaakt
hebbenzoowel ten opzigle van de vermindering der waarde
van eigendommen als van do stagnatie des koophandels en
do toegenomen armoede. Z,. M. heeft nieuwe ordonnans
officieren benoemd die eene lichlblaauwe uniform met zil
ver en sabels zullen dragen. Men telt tegenwoordig in
ons Vaderland 30,000 jeneverpaleizen, dat is 1 op de 100
zielen. In den Haag woont eene Koopmansvrouw, die in
4 jaren 5 maal bevallen is, en daaronder 4 keer van 2Iin-
gen. Te Midwolde (Groningen) is een appelboom van
75 jaren onder de zwaarte zijner vruchten bezweken.
Een barbier te Winschoten heelt een boerenknecht, die een
bij hem verteerden borrel niet wilde betalen, met het
scheermes, waarmede hij hem geschoren had, den mond
opengesneden.
llVtrEZOSfltE NI".
De vraag over het wenschelijke eener keuze van den Schout bij nacht
van sten Bosch tot minister van marine zal door de meeste Zee-officieren
die bekend zijn met de groole diensten der zeemagt in O. I. door dien vlag
officier bewezen, toestemmend worden beantwoord.
Toen de S. b. N. van den Bosch het commandement in 1045 van den
vice Admiraal Machielsen over nam vond hij de scheapsmagt in eene voor
ziening behoevende staat.
De maritime Etablissementen waren verwaarloosd, en het had altoos aan
voldoende middelen ontbroken om schepen onder water te repareren.Daar
door heeft Nederland, behalve verscheidene Koloniale vaartuigen, da na
volgende schepen verloren: de Kuiter, Wilhelmina, van der "Werf, Venus
Ajax, Molampus, Dageraad, Lynx, Arend, PanserTriton, "Vliegende
Visch, welke bij het bezit van een droog dok meerendeels hadden kun
nen worden gerepareerd.
De S. b. N. v.d. Bosch heefteen aanvang laten maken, tot het houwen
van een drijvend dok te Sourabaija, en met het aanleggen van een droog
dok op het Eilandje Onrust.
De inrigting te Sourabaija om kleine reparaties aan schepen te bewerk
stelligen was allerondoelmaligst ingerigt. De magazijnen, waarin men bij
het kielen de scheepsbehoeften bergen moest, bevonden zich, een groot
half uur van de kielliglers, door deze schikking kostten de reparaties der
schepen veel tijd en dus ook veel geld. De inriglingen welke de Heer
v.d. Bosch is beginnen te stichten zullen die nadeelen niet meer bezitten
en wanneer ie geheel lot stand zijn gebragt, dan zal de koopvaardij en
militaire-marine beide, daarvan zooveel nut trekken dat de stichter zoolang
er zeevaart in O. Indien zal zijn, in de dankbare_ herinnering hij de zee
varenden zal blijven leven.
Het Eilandje Onrust op de reede van Batavia had ook een Etablissement
in vervallen staal, de S. b. N. heeft dadelijk de kielkade laten herstellen,
en nu de koopvaaidij-vloot weet, dat men daar goed en spoedig geholpen
wordt, is ër buiten de militaire-marine zooveel te arbeiden, dat de in
rigting voor een groot gedeelte van particulier geld ondeihouden zal zijn.
Gedurende den tijd, dot een schip gekield wordt, moet de bemanning
aan den wal logeren.
Tot dat einde had men te Onrust eenige bamboezen loo'sen opgesla
gen, waarin het volk en de officieren werden gehuisveat, armoediger dan
de ellendigste inlander. De nalatigheid was zoo ver gedreven, dat er
zelfs voor de officieren niet een badkamertje op het Eiland aanwezig wat,
zoodat zij zich reinigen moesten bij dezelfde put, waar het werkvolk (zijn
de veroordeelde misdadigers en arma Chinezen) zich waschten. Het slech
te logis voor officieren en equipage, bevorderde zoozeer de ongezondheid
en kostte zooveel menschenlevens, dat het eilandje de bijnaam verkreeg:
»Hct Zeimans Graf."
De S. b. N. hoeft goede kazernes laten bouwen en tot zijne groote vol
doening heeft aa dien tijd geen ziekte op het eiland meer geheerscht.
Wat de S. b. N. al verder heeft verrigt voor de uitbreiding derstoom-
marine in de O. Indien, is te lezen in de verhandelingen en beriglen,
betrekkelijk het zeewezen vaa G. A. Tindal en G. Swart.
De zeeofficieren werden ook, behalve voor deza verbeterde inriglingen,
aan den S. b. N. verpligt door zijn onvermoeide en aanhoudende pogin
gen, tot het uit den weg ruimen van onbillijkhedtn, die de O. I. admi
nistratie den zeeofficieren aandoet.
De verpleging in een militair-hospitaal kostte aan een zeeofficier drie
maal meer, dan aan een offioier der O. I. armee van denzelfden rang.
Deze onbillijkheid heeft de S. b. N. na veel moeite doen ophouden.
De S. b. N. heeft te vergeefs getracht om de zeeofficieren, die sinds
de achteruitgang der zeemagt eigentlijk bijna uilsluitend voor Koloniale
diensten gebruikt worden, eene belooning te verzekeren in overeenstem
ming met die welke andere dienaren aldaar genieten.
De Zee-officieren hadden zich waarschijnlijk in het bezit van dien Chef
langer kunnen verheugen, indien ze in tijdschriften en nieuwsbladen te
gen-stellingen hadden gemaakt tusschen dezen bevelhebber en zijne voor
gangers; dan had men hem niet too spoedig laten vervangen, vooral niet
door eenen afgeleeiden grijsaard.
De marine in O. I. verloor in hem een bekwaam bestuurder, toegerust
met veelzijdige kennis, bezield met voortdurende ijver; de Zee-officieren
die hij tegen de onbillijkheden van een jaloersch Gouvernement verdedigde
een beminnend Chef, de Gouverneur Generaal een belangeloos raadgever
welke dezen de eerste Balie-expeditie heeft doen helpen gelukken en de
tweede heeft afgeraden, en daarvoor kreeg de Zeemagt, een Chef, die in
zfln vorig bestuur de schepen en Etablissementen had verwaarloosd enwieni
bekrompen geest zoo zeer in zijne vormen aan den dag gebragthem het
voorwerp eens algemeenen afkeers bij zijne officieren maakt.
De oorzaak dat de S. b. N. zoo kort het kommandement in 0. I. mogt
vervullen, moet den minister Baud geweten worden die het den S. b. N.
niet vergeven kon dat hij het gouvernement oplettend gemaakt had op
het gemis van édn enkele versterkte Zeehaven of Reede aan de kust vau
Java, waar de Koopvaardij vloot in onverhoopte zee oorlog een schuilplaats
zou kunnen vinden.
Om op dit schandlijk verzuim oplettend te worden gemaakt, als men
zélf jaren aan liet hoofd van Koloniale aangelegenheden heeft gestaan is
natuurlijk niet aangenaam, inlusschen heeft men eeu aanvang gemaakt,
om de plannen, die de S. b. N. v. d. Bosch omtrent die aangelegenheid
heeft aangegeven te onderzoeken.
"Wordt de S. b. N. t'. d. Bosch minister van marine, dan is het mo
gelijk dat hij genoegzamen invloed verkrijgtom onze maritime krach
ten in de O. I. aan eenig gesteld doel Ie laten beantwoorden.
Tot dus verte is de scheepsmagt in de O. I. te gering, om de koop
vaardij vloot in een zee-oorlog tegen eene Europeesche natie te bescher
men terwijl ze te ondoelmatig is ingerigt, om de zee-rooverij uitteroeijen.
De administratie onzer marine hier te lande vereischl ook zeer groote
verbeteringen.
W as de S. b. N. v. d. Bosch in de O. I. genoodzaakt om uiltebreiden
hier Ie lande zou hij gedeeltelijk eene andere rigting moeten volgen.
In de Ü.I. kon hij ijverige en bekwame menschen betrekkingen geven,
hier zullen betrekkingen gesupprimeerd moeten worden.
Indien men in aanmerking neemtdat het laatste half jaar onze activa
zeemagt in ons land beslaan heeft in eeu Schoener, een Brik, een Korvet
een Stoomschip, zoodat een Deensch Fregat straffeloos weken lang een on
zer zeegaten zou kunnen geblokkeerd hebben dan zal men inderdaad wel
toegeven, dat er werven moeten gesupprimeerd worden, opdat er meer geld
aan de aclive zeemagt kan besteed worden. Het beheer der marine is ook
zeer onordelijk, de matrozen worden soms tegen hunne wil drie jaren over
hun diensttijd in de 0. I. gehouden en weigeren sommige dier matrozen
gehoorzaamheid redenerende dat de diensttijd verstreken zijede zij ei
genlijk geen matrozen meer zijn dan moet men hen op eene gevoelige
wijze onder de subordinatie terug brengen.
Om eerlijk en in het belang der zaak de marine te besturen, behoort
nqg meer moed dan bekwaamheid. Ik geloof dot de laatste kwaliteit den
S. b. N. door al degenen die hem kennen wordt toegezegd. De moed te
bezitten om alle gebreken en verkeerdheden, waarvan enkele personen
profiteren, op te ruimen, is zeldzaam.