WEEKBLAD VAN DBS
HELDER es bet MIMIEK
7
0
W°. 47.
1850.
Bctirl- en Veerschepen.
ACMWE JAARGANG
Dit Weekblad wordt eiken Maandag-morgen
uitgegeven bij C. LAKKER Lz te Nieuwe Diep
De Prijs is 80 Cis. in de drie maanden en voor
de buitensteden franco jier post 90 cents. Men
abonneert zich bij de Boekhandelaren en Postkan-
aren zijner woonplaats.
Xll AXD AG
0lG"
-
ADVERTENTIEN gelieve men ongeiegeld aao
den Uilgever in te zenden, uiterlijk Zaturdagsdes
middags ten 12 urede prijs van 1 tol 4 regels
is 60 centen voor eiken regel meer 15 centoo
behalve 35 centen zegelregt voor elke plaatsing.
13 N V E BI ES SS R.
STAATKUNDIGE BESCHOUWINGEN, VERTOOGEN enz.
De bedenkingen, die wij tegen onze beschouwingen omtrent het
monopolie der beurtschepen hoorden, rigten zich tegen eencn toe
stand, die wij evenmin verlangen, als onze tegenstanders. Men
zegt te vreezea, dat in de ééne maand tien gelegenheden tot ver
voer van personen en goederen zich zullen aanbieden, terwijl in
eene volgende maand te vergeefs naar een vaartuig ter vervoer zal
worden omgezien.
Wij achten die vrees geheel ongegrond. Is liet waar, dat het
publiek bij eene geregelde vaart groot belang heeft, het belang van
den schipper, om op geregelde tijden te varen, is niet geringer.
Een schipperdie naar de ingeving van zijne luim nu eens gaat va
ren, dan eens geruimen tijd blijft stil liggen, zal gewis niet het
vertrouwen en de kalandisie van het publiek verwervenen waar het
belang aan weerszijde even groot is, behoeft de Regering niet als
een voogd tusschen beide te treden, om voor den minderjarige te
zorgen. Wij achten het niet alleen mogelijk, maar zelfs waarschijn
lijk dat er meer variatie in de uren van vertrek zal komen, dan
thans; maar die variatie zal zich regelen naar de eeuwigdurende
wisseling van het publiek belang.
Een beurtschip, dat thans jaar in jaar uit, om negen uur blijft
varen, omdat de schipper tegen al de moeiten opziet, om de ge
meente-besturen te beduiden, dat een uur vroeger of later meer
wenschelijk is, zal dan naar mate van den wenscli van het publiek
zijne uren van afvaart wijzigen; en daar weer zijn belang vordert,
dat het publiek niet komt op uren, waarop hij niet in lading ligt,
zal hij wel voor eene tijdige bekendmaking van elke wijziging zor
gen. Maar bovendien de afschaffing van het monopolie sluit daarom
de regeling van het bourtveerwezen niet uit. Men kan algemeene
regelen stellen, waaraan ieder zich moet onderwerpen, die beurt
schipper wil worden, zonder daarom van dc beurtvaart eea soort
van begeef baar ambt te maken.
Ten einde ons beter te doen begrijpen, hebben wij het gewaagd, een
schets van ecu reglement te ontwerpen, op welks volledigheid wij
niet zullen roemen, maar dat voldoende zal zijn, om een overzigt
van ons stelsel te geven.
ONTWERP van een reglement op de Beürt-
oe Veerschepen.
1.
Ieder is bevoegd een regelmatig veer van trek- zeil- of stoom
schepen tusschen een of meer plaatsen op te rigten.
2.
De ondernemer zal verpligt zijn eene maand te voren aan
de besturen der gemeenten, waar hij in lading zal liggen en per
sonen of goederen zal afzetten, eene schriftelijke verklaring afteleg
gen houdende vermelding:
a. Van de soort en de grootte van het vaartuig, of de vaar
tuigen waarmede de dienst zal worden verrigt;
b. van de gemeenten, waar hij in lading zal liggen;
e. van de dagen en uren, waarop hij zal vertrekken;
d. van den tijddien hij op de tusschen gelegen plaatsen zal
vertoeven
e. van de plaats, waar hij in iedere gemeente in lading zal
liggen
f. van het tarief van de vracht voor personen en goederen.
3.
De vaartuigen tot de dienst gebezigd, zullen ten allen tijde on
derworpen zijn aan een onderzoek van wege de besturen der ge
meentenwaaronder zij in lading liggen, die bevoegd zullen zijn,
om indien zij door slechten bouw, of verzuim van reparatie, ge
vaarlijk voor het vervoer van personen of goederen bevonden wor
den, het gebruik dier vaartuigen, te verbieden.
4.
Indien liet beurtschip nist op den bepaalden tijd vertrektzal dé
ondernemer verbeuren eene boete van ƒ3.
Wanneer het in het geheel niet vertrekt, zal de ondernemer ge
straft worden met eene boete van ƒ50-#; onverminderd het regt
tot vergoeding van de schade, daardoor aan passagiers ofafzanders
van goederen toegebragt.
Indien het vaartuig binnen een lialf uur na den bepaalden tijd
niet is vertrokken, wordt het geacht in het geheel niet te vertrek
ken.
5.
De ia liet vorig artikel vermelde boeten en schadevergoedingen
vervallen, indien buitengewone omstandigheden, of onverwachte ram
pen, het vertrek vertragen of onmogelijk maken.
6.
Indien dringende reparatien van het vaartuig, of andere omstan
digheden het noodig maken, dat de dienst voor eenigen tijd wordt
gestaakt, zal de ondernemer verpligt zijn, daarvan bij tijds schrif
telijk aan de gemeente-besturen en bij advertentie in de dagbladen
aan liet publiek kennis te geven, bij verzj»frf_waafPSo(, liij, bij sta
king der dienst, zal vervallen in de bonté i»ij jajet. 4 bepaald.
7.
Het staat den ondernemer vrij, óm bij reparatie vau zijn vaar-
'■teA.