WEEKBLAD VAN DBS HELDER es bet MIMIEK 7 0 W°. 47. 1850. Bctirl- en Veerschepen. ACMWE JAARGANG Dit Weekblad wordt eiken Maandag-morgen uitgegeven bij C. LAKKER Lz te Nieuwe Diep De Prijs is 80 Cis. in de drie maanden en voor de buitensteden franco jier post 90 cents. Men abonneert zich bij de Boekhandelaren en Postkan- aren zijner woonplaats. Xll AXD AG 0lG" - ADVERTENTIEN gelieve men ongeiegeld aao den Uilgever in te zenden, uiterlijk Zaturdagsdes middags ten 12 urede prijs van 1 tol 4 regels is 60 centen voor eiken regel meer 15 centoo behalve 35 centen zegelregt voor elke plaatsing. 13 N V E BI ES SS R. STAATKUNDIGE BESCHOUWINGEN, VERTOOGEN enz. De bedenkingen, die wij tegen onze beschouwingen omtrent het monopolie der beurtschepen hoorden, rigten zich tegen eencn toe stand, die wij evenmin verlangen, als onze tegenstanders. Men zegt te vreezea, dat in de ééne maand tien gelegenheden tot ver voer van personen en goederen zich zullen aanbieden, terwijl in eene volgende maand te vergeefs naar een vaartuig ter vervoer zal worden omgezien. Wij achten die vrees geheel ongegrond. Is liet waar, dat het publiek bij eene geregelde vaart groot belang heeft, het belang van den schipper, om op geregelde tijden te varen, is niet geringer. Een schipperdie naar de ingeving van zijne luim nu eens gaat va ren, dan eens geruimen tijd blijft stil liggen, zal gewis niet het vertrouwen en de kalandisie van het publiek verwervenen waar het belang aan weerszijde even groot is, behoeft de Regering niet als een voogd tusschen beide te treden, om voor den minderjarige te zorgen. Wij achten het niet alleen mogelijk, maar zelfs waarschijn lijk dat er meer variatie in de uren van vertrek zal komen, dan thans; maar die variatie zal zich regelen naar de eeuwigdurende wisseling van het publiek belang. Een beurtschip, dat thans jaar in jaar uit, om negen uur blijft varen, omdat de schipper tegen al de moeiten opziet, om de ge meente-besturen te beduiden, dat een uur vroeger of later meer wenschelijk is, zal dan naar mate van den wenscli van het publiek zijne uren van afvaart wijzigen; en daar weer zijn belang vordert, dat het publiek niet komt op uren, waarop hij niet in lading ligt, zal hij wel voor eene tijdige bekendmaking van elke wijziging zor gen. Maar bovendien de afschaffing van het monopolie sluit daarom de regeling van het bourtveerwezen niet uit. Men kan algemeene regelen stellen, waaraan ieder zich moet onderwerpen, die beurt schipper wil worden, zonder daarom van dc beurtvaart eea soort van begeef baar ambt te maken. Ten einde ons beter te doen begrijpen, hebben wij het gewaagd, een schets van ecu reglement te ontwerpen, op welks volledigheid wij niet zullen roemen, maar dat voldoende zal zijn, om een overzigt van ons stelsel te geven. ONTWERP van een reglement op de Beürt- oe Veerschepen. 1. Ieder is bevoegd een regelmatig veer van trek- zeil- of stoom schepen tusschen een of meer plaatsen op te rigten. 2. De ondernemer zal verpligt zijn eene maand te voren aan de besturen der gemeenten, waar hij in lading zal liggen en per sonen of goederen zal afzetten, eene schriftelijke verklaring afteleg gen houdende vermelding: a. Van de soort en de grootte van het vaartuig, of de vaar tuigen waarmede de dienst zal worden verrigt; b. van de gemeenten, waar hij in lading zal liggen; e. van de dagen en uren, waarop hij zal vertrekken; d. van den tijddien hij op de tusschen gelegen plaatsen zal vertoeven e. van de plaats, waar hij in iedere gemeente in lading zal liggen f. van het tarief van de vracht voor personen en goederen. 3. De vaartuigen tot de dienst gebezigd, zullen ten allen tijde on derworpen zijn aan een onderzoek van wege de besturen der ge meentenwaaronder zij in lading liggen, die bevoegd zullen zijn, om indien zij door slechten bouw, of verzuim van reparatie, ge vaarlijk voor het vervoer van personen of goederen bevonden wor den, het gebruik dier vaartuigen, te verbieden. 4. Indien liet beurtschip nist op den bepaalden tijd vertrektzal dé ondernemer verbeuren eene boete van ƒ3. Wanneer het in het geheel niet vertrekt, zal de ondernemer ge straft worden met eene boete van ƒ50-#; onverminderd het regt tot vergoeding van de schade, daardoor aan passagiers ofafzanders van goederen toegebragt. Indien het vaartuig binnen een lialf uur na den bepaalden tijd niet is vertrokken, wordt het geacht in het geheel niet te vertrek ken. 5. De ia liet vorig artikel vermelde boeten en schadevergoedingen vervallen, indien buitengewone omstandigheden, of onverwachte ram pen, het vertrek vertragen of onmogelijk maken. 6. Indien dringende reparatien van het vaartuig, of andere omstan digheden het noodig maken, dat de dienst voor eenigen tijd wordt gestaakt, zal de ondernemer verpligt zijn, daarvan bij tijds schrif telijk aan de gemeente-besturen en bij advertentie in de dagbladen aan liet publiek kennis te geven, bij verzj»frf_waafPSo(, liij, bij sta king der dienst, zal vervallen in de bonté i»ij jajet. 4 bepaald. 7. Het staat den ondernemer vrij, óm bij reparatie vau zijn vaar- '■teA.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Weekblad van Den Helder en het Nieuwediep | 1850 | | pagina 1