10. h a is w s 9<i m !D ii m e n sr» tuig de dienst met een ander waar te nemen, mits daarvan vooraf aan de gemeente-besturen kennis gevende. 8. Een afschrift der verklaring, bedoeld in art. 2, zal op eene zigt- bare plaats in de verblijven der passagiers moeten opgehangen zijn. 9. Indien het gemeente-bestuur van oordeel is. dat de plaats bij let ter c, in art. 2 genoemd, aan het vaartuig niet kan worden toe gestaan, zal het binnen 14 dagen eene gemotiveerde weigering aan den ondernemer doen toekomen. Deze kan hiervan komen in hooger beroep, bij Gedeputeerde Sta ten die op geene andere gronden zullen mogen achtslaandan die bij de weigering aan den ondernemer zijn kenbaar gemaakt. De 'plaats door eenen ondernemer ingenomen kan niet door een ander worden bezet, ten zij de uren, dat de schepen in lading lig gen, zoodanig uit een loopen, dat zij nimmer ter zelfden tijde in lading liggen of lossen. Indien een ondernemer de dienst verlangt te staken, zal hij daar van drie maanden te voren aan de gemeente-besturen kennis ge ven, en drie maal van maand tot maand, bij advertentie in een dagblad der gemeenten, en in een ander van de provincie kennis geven. Indien in de gemeenten geen dagblad wordt uitgegeven, zal de advertentie in twee dagbladen der provincie geplaatst moe ten worden. 11. Elke verandering in de tarieven of in de uren van afvaart, zal minstens 14 dagen te voren in de dagbladen bij art. 10 genoemd, aan het publiek en schriftelijk aan de gemeente-besturen worden bekend gemaakt. Eene breede toelichting zal onnoodig zijn. Art. I. vestigt ons beginsel van vrijheid der nijverheid ook in de beurtschepen, gelijk in elk ander beroep. Art. II. De kennisgeving aan de gemeente-besturen moet strek ken, om het tocvoorzigt te kunnen uitoefenen. Door de bepaling van art. 2a en art. 3, wordt de bedenking af gesneden, alsof door de opheffing van het monopolie het publiek gevaar zou loopen van in bouwvallige vaartuigen aan verdrinken te worden blootgesteld. De voorschriften van art. 2e en art. 4567leveren dezelf de waarborgen, als thans bij bet monopolie-stelsel op, dat het pu bliek niet op den bepaalden tijd, van het middel van vervoer ver stoken zal zijn. Art. 2f. en art. 8, waarborgen den passagier en inlader, dat men van zijne onkunde, of tijdelijke verlegenheid geen misbruik maakt, om hem meer dan de gewone vracht te doen betalen. De goncurrentie zal uit den aard der zaak, die prijzen tot het laagste peil doen dalenterwijl zij nu door geijkte tarieven van de gemeen te-besturen, waarschijnlijk te hoog zijn. Even als alle andere ar beid en elke andere waar, zijn de kosten van vervoer aan rijzing en daling onderhevig -en zonder onbillijkheid jegens den schipper of jegens het publiek kunnen zij niet eens voor altijd worden ge fixeerd. Bij art. 2e. en art. 9, hebben wij getracht, het belang van den schipper en van bet gemeente-bestuur omtrent de plaats, waar hij in lading zal liggen, te vereenigen. Aan de eene zijde is het wen- schelijk, dat de schipper de plaats bepale, waar zijn vaartuig in lading zal liggen. Uit den aard der zaak brengt zijn belang me de dat die plaats het meeste gemak aan het publiek aanbicdcmaar aan den anderen kant, behoort men te zorgen, dat niet op eene bepaalde plaats de verschillende vaartuigen elkander verdringen. Eene liaven-policie is volstrekt noodig. Indien men altijd een onzijdig cn onpartijdig havenmeester mogt veronderstellen, die zich nimmer door persoonlijke vooringenomen heid liet leiden, indien men bij de gemeente-besturen altijd het be ginsel mogt veronderstellendat men zonder onderscheid aan eiken schipper het meeste gemak behoorde te geven, deze gehcele re geling zou misschien aan gemeente-bestuur en havenmeester kunnen worden overgelaten; maar wie mag die veronderstelling aanne men F "VVij stellen dus in beginsel, dat de schipper de vrije keus kau hebben, maar dat het gemeente-bestuur kan weigeren, hetzij in belang van de passage voor andere schepen, het zij in belang van andere schippers door wie de plaats reeds is ingenomen. Het tiende art. waarborgt, dat niet eensklaps een bestaand mid del van vervoer opboude, en zoo het publiek de behoefte daarnaar blijft gevoeleneen andere ondernemer de openkomende plaats kun ne innemen. Onder al dezo voorzorgen eindelijkzal men ook niet behoeven te vreczen, dat ieder roekelooze ondernemer ten koste van bestaan de vecren en ten eigen nadeele eene beurtvaart zonder vooruitzigt op slagen, zal beproeven. In dit stelsel en dat van het monopoliebestaat slechts dit on derscheid, dat in het onze het getal beurtschepen en de prijs der vrachten zich zullen regelen naar de bestaande behoeften en de eischen van het publiek; terwijl in bet monopolie-stelsel zekere be voegde authoriteit als eene godspraak zal beslissen, welke de be staande behoeften zijn eu wat het publiek verlangt. Tusschen deze beiden schijnt ons dc keuze gemakkelijk, omdat wij elke regering evenzeer onbevoegd, als onbekwaam achten, om ooit te bepalen, wat het publiek behoeft. HELDER en NIEUWEDIEP, 16 November 1850. jl. Maandag, reeds zeer vroeg in den morgen en gedu rende den ganschen dag, hecrschle hier, langs het strand en op de zee, eeno sombere en akelige bedrijvigheid, uit hooide het visschcn naar wrakhout, door een groot getal boots- cn sloeplieden. Eene Spaansche en eene Engelsche brik, do eerste beladen met sigaren, tabak en suiker, de andere met steenkolen, waren den vorigen avond op do Haaks, benoorden het Westergat, geloopen en ten gevolge daarvan reddeloos vergaan. Omstreeks twee uren des nachts bemerkte men nog op een der schepen een noodvuur, het welk spoedig daarna verdween. Bij hel aankomen van den dag beproefde men met een sloep do wrakken Ie naderen hetgeen echter bij de woedende branding en het gevaarlijke der plaats onmogelijk bleek te zijn; het gelukte evenwel o;n twee zwemmende matrozen op te nemen, terwijl een derdo, loen men hem wilde grijpen, onder de sloep ver dween. Beide schipbreukelingen, Spanjaarden naar hunne taal, zijn in het hospitaal opgenomen en men twijfelt niet aan hun behouden. De zee was gedurende den ganschen dag als bezaaid met wrakhout, kisten met sigaren, balen tabak enz. Een opgovischl naambord droeg den naam van Guadeloupe en een opgevischto sloep \oerdo den naam van Ilenry Symons, the Golden Eagle. Het naambord ver moedelijk afkomstig van het Spaansche brikschip Guadeloupe kapt. D. Panteleo Arenagekomen van do Havana, be stemming onbekend, en de sloep waarschijnlijk toebehoord hebbende aan het schip Golden Eagle, kapt. Symons, vaa Bahia naar Hamburg bestemd geweest. De gift van honderd guldendezer dagen door de Besluarderessen der moederlijke weldadigheid alhier ontvan gen, is een geschenk van II. M. de Koningin- Moeder en niet van H. M. de Koningin. Z,. M. stoomschip Cycloop is jl. Woensdag alhier binnengekomenkomende van Hellcvoetsluis. Men heeft in Frankrijk dikwijls gesproken van het af-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Weekblad van Den Helder en het Nieuwediep | 1850 | | pagina 2