10.
h a is w s 9<i m !D ii m e n sr»
tuig de dienst met een ander waar te nemen, mits daarvan vooraf
aan de gemeente-besturen kennis gevende.
8.
Een afschrift der verklaring, bedoeld in art. 2, zal op eene zigt-
bare plaats in de verblijven der passagiers moeten opgehangen zijn.
9.
Indien het gemeente-bestuur van oordeel is. dat de plaats bij let
ter c, in art. 2 genoemd, aan het vaartuig niet kan worden toe
gestaan, zal het binnen 14 dagen eene gemotiveerde weigering aan
den ondernemer doen toekomen.
Deze kan hiervan komen in hooger beroep, bij Gedeputeerde Sta
ten die op geene andere gronden zullen mogen achtslaandan die
bij de weigering aan den ondernemer zijn kenbaar gemaakt.
De 'plaats door eenen ondernemer ingenomen kan niet door een
ander worden bezet, ten zij de uren, dat de schepen in lading lig
gen, zoodanig uit een loopen, dat zij nimmer ter zelfden tijde in
lading liggen of lossen.
Indien een ondernemer de dienst verlangt te staken, zal hij daar
van drie maanden te voren aan de gemeente-besturen kennis ge
ven, en drie maal van maand tot maand, bij advertentie in een
dagblad der gemeenten, en in een ander van de provincie kennis
geven. Indien in de gemeenten geen dagblad wordt uitgegeven,
zal de advertentie in twee dagbladen der provincie geplaatst moe
ten worden.
11.
Elke verandering in de tarieven of in de uren van afvaart, zal
minstens 14 dagen te voren in de dagbladen bij art. 10 genoemd,
aan het publiek en schriftelijk aan de gemeente-besturen worden
bekend gemaakt.
Eene breede toelichting zal onnoodig zijn. Art. I. vestigt ons
beginsel van vrijheid der nijverheid ook in de beurtschepen, gelijk
in elk ander beroep.
Art. II. De kennisgeving aan de gemeente-besturen moet strek
ken, om het tocvoorzigt te kunnen uitoefenen.
Door de bepaling van art. 2a en art. 3, wordt de bedenking af
gesneden, alsof door de opheffing van het monopolie het publiek
gevaar zou loopen van in bouwvallige vaartuigen aan verdrinken te
worden blootgesteld.
De voorschriften van art. 2e en art. 4567leveren dezelf
de waarborgen, als thans bij bet monopolie-stelsel op, dat het pu
bliek niet op den bepaalden tijd, van het middel van vervoer ver
stoken zal zijn.
Art. 2f. en art. 8, waarborgen den passagier en inlader, dat
men van zijne onkunde, of tijdelijke verlegenheid geen misbruik
maakt, om hem meer dan de gewone vracht te doen betalen. De
goncurrentie zal uit den aard der zaak, die prijzen tot het laagste
peil doen dalenterwijl zij nu door geijkte tarieven van de gemeen
te-besturen, waarschijnlijk te hoog zijn. Even als alle andere ar
beid en elke andere waar, zijn de kosten van vervoer aan rijzing
en daling onderhevig -en zonder onbillijkheid jegens den schipper
of jegens het publiek kunnen zij niet eens voor altijd worden ge
fixeerd.
Bij art. 2e. en art. 9, hebben wij getracht, het belang van den
schipper en van bet gemeente-bestuur omtrent de plaats, waar hij
in lading zal liggen, te vereenigen. Aan de eene zijde is het wen-
schelijk, dat de schipper de plaats bepale, waar zijn vaartuig in
lading zal liggen. Uit den aard der zaak brengt zijn belang me
de dat die plaats het meeste gemak aan het publiek aanbicdcmaar
aan den anderen kant, behoort men te zorgen, dat niet op eene
bepaalde plaats de verschillende vaartuigen elkander verdringen.
Eene liaven-policie is volstrekt noodig.
Indien men altijd een onzijdig cn onpartijdig havenmeester mogt
veronderstellen, die zich nimmer door persoonlijke vooringenomen
heid liet leiden, indien men bij de gemeente-besturen altijd het be
ginsel mogt veronderstellendat men zonder onderscheid aan eiken
schipper het meeste gemak behoorde te geven, deze gehcele re
geling zou misschien aan gemeente-bestuur en havenmeester kunnen
worden overgelaten; maar wie mag die veronderstelling aanne
men F "VVij stellen dus in beginsel, dat de schipper de vrije keus
kau hebben, maar dat het gemeente-bestuur kan weigeren, hetzij
in belang van de passage voor andere schepen, het zij in
belang van andere schippers door wie de plaats reeds is ingenomen.
Het tiende art. waarborgt, dat niet eensklaps een bestaand mid
del van vervoer opboude, en zoo het publiek de behoefte daarnaar
blijft gevoeleneen andere ondernemer de openkomende plaats kun
ne innemen.
Onder al dezo voorzorgen eindelijkzal men ook niet behoeven
te vreczen, dat ieder roekelooze ondernemer ten koste van bestaan
de vecren en ten eigen nadeele eene beurtvaart zonder vooruitzigt
op slagen, zal beproeven.
In dit stelsel en dat van het monopoliebestaat slechts dit on
derscheid, dat in het onze het getal beurtschepen en de prijs der
vrachten zich zullen regelen naar de bestaande behoeften en de
eischen van het publiek; terwijl in bet monopolie-stelsel zekere be
voegde authoriteit als eene godspraak zal beslissen, welke de be
staande behoeften zijn eu wat het publiek verlangt.
Tusschen deze beiden schijnt ons dc keuze gemakkelijk, omdat
wij elke regering evenzeer onbevoegd, als onbekwaam achten, om
ooit te bepalen, wat het publiek behoeft.
HELDER en NIEUWEDIEP, 16 November 1850.
jl. Maandag, reeds zeer vroeg in den morgen en gedu
rende den ganschen dag, hecrschle hier, langs het strand
en op de zee, eeno sombere en akelige bedrijvigheid, uit
hooide het visschcn naar wrakhout, door een groot getal
boots- cn sloeplieden. Eene Spaansche en eene Engelsche
brik, do eerste beladen met sigaren, tabak en suiker, de
andere met steenkolen, waren den vorigen avond op do
Haaks, benoorden het Westergat, geloopen en ten gevolge
daarvan reddeloos vergaan. Omstreeks twee uren des nachts
bemerkte men nog op een der schepen een noodvuur, het
welk spoedig daarna verdween. Bij hel aankomen van den
dag beproefde men met een sloep do wrakken Ie naderen
hetgeen echter bij de woedende branding en het gevaarlijke
der plaats onmogelijk bleek te zijn; het gelukte evenwel
o;n twee zwemmende matrozen op te nemen, terwijl een
derdo, loen men hem wilde grijpen, onder de sloep ver
dween. Beide schipbreukelingen, Spanjaarden naar hunne
taal, zijn in het hospitaal opgenomen en men twijfelt niet
aan hun behouden. De zee was gedurende den ganschen
dag als bezaaid met wrakhout, kisten met sigaren, balen
tabak enz. Een opgovischl naambord droeg den naam van
Guadeloupe en een opgevischto sloep \oerdo den naam van
Ilenry Symons, the Golden Eagle. Het naambord ver
moedelijk afkomstig van het Spaansche brikschip Guadeloupe
kapt. D. Panteleo Arenagekomen van do Havana, be
stemming onbekend, en de sloep waarschijnlijk toebehoord
hebbende aan het schip Golden Eagle, kapt. Symons,
vaa Bahia naar Hamburg bestemd geweest.
De gift van honderd guldendezer dagen door de
Besluarderessen der moederlijke weldadigheid alhier ontvan
gen, is een geschenk van II. M. de Koningin- Moeder
en niet van H. M. de Koningin.
Z,. M. stoomschip Cycloop is jl. Woensdag alhier
binnengekomenkomende van Hellcvoetsluis.
Men heeft in Frankrijk dikwijls gesproken van het af-