WEEKBLAD vandes IIELIIEli es het NIEUWE». Be Eerste Kamer der Staten-Geae- YEGM9E JA.1RÜMU. N°. 4. Dit Weekblad wordt eiken Maandag-morgen uitgegeven bij C. BAKKER Bz te Nieuwe Diep. De Prijs is 80 Cts. in de drie maanden en voor de buitensteden franco per post 90 cents. Men abonneert zich bij de Boekhandelaren en Postkan soren zijner woonplaats. I A A S B A C ttV5V»lGE|L "*T O 185!. ADVERTENTIES gelieve men ongezegeld aan den Uitgever in te zenden, uiterlijk Zaturdagsdaa middags ten 12 ure; de prijs van 1 tot 4 regels is 60 centen voor eiken regel meer 15 centen behalve 35 centen zegelregt voor eike plaatsing. 2© J A X r A IS SJ. STAATKUNDIGE BESCHOUWINGENVERTOOGEN jïnz. raal. Toen wij, in 1848 onze beschouwingen over de hoofdpunten van het werk der commissie tot herziening der grondwet en later de voorstellen tot wijziging mededeeldenverklaarden wij ons tegen de instelling eener Eerste Kamer. In ons nummer van den 15den Mei 1848, zeiden wij: n Waarom men eene Eerste Kamer heeft behouden, is moeije' lijk te zeggen. De groote kapitalen bezitten reeds zoo veel in- n vloed in den tegenwoordigen toestand der maatschappijdat «■wij niet noodig achten den rijkdom nog eens afzonderlijk te o laten vertegenwoordigen. Als er strijd is tusschen de beide Ka- n mers, wie zal dan den geest der Natie vertegenwoordigen? In- v dien de Kamers altijd eenstemmig zijn, is de een nutteloos; in- dien er strijd is, dan maakt men de veronderstelling, dat heide r de Natie vertegenwoordigen, te schande. Beschouwt men ze als e een bolwerk voor den troonals cene machineom de llcge- ring de onaangenaamheid der weigering van een verlangen der v Tweede Kamer te besparen, dan verliest zij weldra haren zede- lijken invloed en zij is minstens overtollig, zoo niet schadelijk." En in ons nummer van den 10 Julij: De Regering zegtdat gecne Regering denkbaar is tegenover eene eenige, door het volk gekozene, in het openbaar beraad- v slagende, Kamer. Dit is zoo lang men het niet aantoontniets dan cene magtspreuk. Die de memorie wil inzien, zal bespeu- v rendat de Eerste Kamer een blok is, dat aan het been der Natie wordt gebondenopdat toch vooral de Regering niet voor- bij worde geloopen." Zoo lang de Eerste Kamer bestaat, behoort men haar te eerbie digen maar vooral voor hendie haar beschouwenals het vijfde rad aan den wagen, is het wel do moeite waard van tijd tot tijd eens te onderzoeken, waartoe dat rad mag dienen, wat nut het sticht. Er komt een tijd, hoo ver thans ook wclligt verwijderd ge acht, dat onze grondwettelijke instellingen herziening zullen vorde ren en de publieke opinie behoort dan voorgelicht te zijndoor voor- en tegenstanders, om een besluit te kunnen nemen, of de vijf-en-dertig-duizend gulden, die voor reis.- en verblijfkosten der leden op het budget zijn uitgetrokken, nuttig zijn besteed, dan of zij eene nuttelooze uitgave isten behoeve van de keur der rijksten in den lande. Met voorbeelden van andere landen kan het geschil niet beslist worden. Engeland heeft een Kamer der Lords en een Kamer der Gemeen ten. Maar wat in Engeland uit den loop der tijden is ontwikkeld, mag tijdelijk en bij de heerschende openbare opinie het best zijn en niet plotseling zonder de hevigste schokken kuunen worden ver anderd,het is daarom niet in abstracto en voor elk volk het best. Oorspronkelijk was daar de magt der vorsten slechts door de magt zijner liooge baronnen, leenmannen des rijks, beperkt: langzamer hand ontwikkelde zich de magt der gemeenten, vooral door de be hoeften van den vorst, om geld van de gemeenten te vragen. Do magt der gemeenten neemt meer en meer toe en verdringt de magt van de Kamer der Lords, dat overblijfsel van het oude leenstelsel, dat zich in Engeland nog in zoo vele instellingen doet gevoelen. Op nFrankrijk kan men zich nog minder beroepen. Dat ongeluk kig land, waar de herhaalde revolutien alle geloof aan en eerbied voor de wet hebben ondermijnd, heeft alle mogelijke regeringsvor men beproefd en ze achtorvolgens allen door ruw geweld omver geworpen, en hoe lang Frankrijk het nu met zijn onafzetbaren Pre sident tegenover zijne onontbindbare Kamer laverende zal houden mag de tijd leeren. Mogten de Dresdener conferentien eene zekere éénheid in het Duitsche statenverbond weten te brengen en daarbij aan de volken zekere medewerking afstaan, het ligt in den aard der zaak, dat er een ligchaam moet zijn, waar de vorsten hunne regten zullen kun nen handhaven, een ligchaam waar de volken de hunne kunnen doen gelden. Maar bij ons, waar geen hooge erfelijke baronnen, door majo raten gesteund, de oude overblijfsels van het leenstelsel hebben te verdedigennoch vereenigde vorsten tegenover vereenigde volken staan: wat doen wij met eene Eerste Kamer? Hebben de hoogst aangeslagenen eenige regten te verdedigen tegenover licn die min der in personeel, patent of in grondlasten betalen? De verkies baarheid en de wijze van verkiezing steunen beide bij ons op geen enkel organisme, dat in den staat voorhanden is, zij vinden alleen haren grondslag in willekeur. De Eerste Kamer vertegenwoordigt dezelfde beginselen, dezelfde belangen, in één woord, zij is hetzelfde, als de Tweede Kamer; slechts wordt zij anders gekozen; en dewijl slechts ééne wijze van verkiezing de beste kan zijn in het zelfde landvoor dezelfde zaai en op hetzelfde oogenblik, deugt of de verkiezing voor de Eerste Kamer niet, of die voor de Tweede moet verworpen worden, maar beiden te gelijk zijn zij voor de rede en logica onbestaanbaar. Scfa Wat wij niet a priori door redenering de ondervinding ons kunnen leeren, handelingen onzer Eerste Kanier je® \mt

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Weekblad van Den Helder en het Nieuwediep | 1851 | | pagina 1