WEEKBLAD vandes
IIELIIEli es het NIEUWE».
Be Eerste Kamer der Staten-Geae-
YEGM9E JA.1RÜMU.
N°. 4.
Dit Weekblad wordt eiken Maandag-morgen
uitgegeven bij C. BAKKER Bz te Nieuwe Diep.
De Prijs is 80 Cts. in de drie maanden en voor
de buitensteden franco per post 90 cents. Men
abonneert zich bij de Boekhandelaren en Postkan
soren zijner woonplaats.
I A A S B A C
ttV5V»lGE|L "*T O
185!.
ADVERTENTIES gelieve men ongezegeld aan
den Uitgever in te zenden, uiterlijk Zaturdagsdaa
middags ten 12 ure; de prijs van 1 tot 4 regels
is 60 centen voor eiken regel meer 15 centen
behalve 35 centen zegelregt voor eike plaatsing.
2© J A X r A IS SJ.
STAATKUNDIGE BESCHOUWINGENVERTOOGEN jïnz.
raal.
Toen wij, in 1848 onze beschouwingen over de hoofdpunten van
het werk der commissie tot herziening der grondwet en later de
voorstellen tot wijziging mededeeldenverklaarden wij ons tegen de
instelling eener Eerste Kamer. In ons nummer van den 15den
Mei 1848, zeiden wij:
n Waarom men eene Eerste Kamer heeft behouden, is moeije'
lijk te zeggen. De groote kapitalen bezitten reeds zoo veel in-
n vloed in den tegenwoordigen toestand der maatschappijdat
«■wij niet noodig achten den rijkdom nog eens afzonderlijk te
o laten vertegenwoordigen. Als er strijd is tusschen de beide Ka-
n mers, wie zal dan den geest der Natie vertegenwoordigen? In-
v dien de Kamers altijd eenstemmig zijn, is de een nutteloos; in-
dien er strijd is, dan maakt men de veronderstelling, dat heide
r de Natie vertegenwoordigen, te schande. Beschouwt men ze als
e een bolwerk voor den troonals cene machineom de llcge-
ring de onaangenaamheid der weigering van een verlangen der
v Tweede Kamer te besparen, dan verliest zij weldra haren zede-
lijken invloed en zij is minstens overtollig, zoo niet schadelijk."
En in ons nummer van den 10 Julij:
De Regering zegtdat gecne Regering denkbaar is tegenover
eene eenige, door het volk gekozene, in het openbaar beraad-
v slagende, Kamer. Dit is zoo lang men het niet aantoontniets
dan cene magtspreuk. Die de memorie wil inzien, zal bespeu-
v rendat de Eerste Kamer een blok is, dat aan het been der
Natie wordt gebondenopdat toch vooral de Regering niet voor-
bij worde geloopen."
Zoo lang de Eerste Kamer bestaat, behoort men haar te eerbie
digen maar vooral voor hendie haar beschouwenals het vijfde
rad aan den wagen, is het wel do moeite waard van tijd tot tijd
eens te onderzoeken, waartoe dat rad mag dienen, wat nut het
sticht. Er komt een tijd, hoo ver thans ook wclligt verwijderd ge
acht, dat onze grondwettelijke instellingen herziening zullen vorde
ren en de publieke opinie behoort dan voorgelicht te zijndoor
voor- en tegenstanders, om een besluit te kunnen nemen, of de
vijf-en-dertig-duizend gulden, die voor reis.- en verblijfkosten der
leden op het budget zijn uitgetrokken, nuttig zijn besteed, dan of
zij eene nuttelooze uitgave isten behoeve van de keur der rijksten
in den lande. Met voorbeelden van andere landen kan het geschil
niet beslist worden.
Engeland heeft een Kamer der Lords en een Kamer der Gemeen
ten. Maar wat in Engeland uit den loop der tijden is ontwikkeld,
mag tijdelijk en bij de heerschende openbare opinie het best zijn
en niet plotseling zonder de hevigste schokken kuunen worden ver
anderd,het is daarom niet in abstracto en voor elk volk het best.
Oorspronkelijk was daar de magt der vorsten slechts door de magt
zijner liooge baronnen, leenmannen des rijks, beperkt: langzamer
hand ontwikkelde zich de magt der gemeenten, vooral door de be
hoeften van den vorst, om geld van de gemeenten te vragen. Do
magt der gemeenten neemt meer en meer toe en verdringt de magt
van de Kamer der Lords, dat overblijfsel van het oude leenstelsel,
dat zich in Engeland nog in zoo vele instellingen doet gevoelen.
Op nFrankrijk kan men zich nog minder beroepen. Dat ongeluk
kig land, waar de herhaalde revolutien alle geloof aan en eerbied
voor de wet hebben ondermijnd, heeft alle mogelijke regeringsvor
men beproefd en ze achtorvolgens allen door ruw geweld omver
geworpen, en hoe lang Frankrijk het nu met zijn onafzetbaren Pre
sident tegenover zijne onontbindbare Kamer laverende zal houden
mag de tijd leeren.
Mogten de Dresdener conferentien eene zekere éénheid in het
Duitsche statenverbond weten te brengen en daarbij aan de volken
zekere medewerking afstaan, het ligt in den aard der zaak, dat er
een ligchaam moet zijn, waar de vorsten hunne regten zullen kun
nen handhaven, een ligchaam waar de volken de hunne kunnen
doen gelden.
Maar bij ons, waar geen hooge erfelijke baronnen, door majo
raten gesteund, de oude overblijfsels van het leenstelsel hebben te
verdedigennoch vereenigde vorsten tegenover vereenigde volken
staan: wat doen wij met eene Eerste Kamer? Hebben de hoogst
aangeslagenen eenige regten te verdedigen tegenover licn die min
der in personeel, patent of in grondlasten betalen? De verkies
baarheid en de wijze van verkiezing steunen beide bij ons op geen
enkel organisme, dat in den staat voorhanden is, zij vinden alleen
haren grondslag in willekeur.
De Eerste Kamer vertegenwoordigt dezelfde beginselen, dezelfde
belangen, in één woord, zij is hetzelfde, als de Tweede Kamer;
slechts wordt zij anders gekozen; en dewijl slechts ééne wijze van
verkiezing de beste kan zijn in het zelfde landvoor dezelfde zaai
en op hetzelfde oogenblik, deugt of de verkiezing voor de Eerste
Kamer niet, of die voor de Tweede moet verworpen worden, maar
beiden te gelijk zijn zij voor de rede en logica onbestaanbaar. Scfa
Wat wij niet a priori door redenering
de ondervinding ons kunnen leeren,
handelingen onzer Eerste Kanier je®
\mt