HELDER es «EI ïMEUWEDIEP.
WEEKBLAD vis des
D e Eerste Eaauer der Staten-Gene
raal.
KEGE1VOE JAAK6MG.
Dit Weekblad wordt eiken Maandag-morgen
uitgegeven bij C. BAKKER Bz te Nieuwe Diep.
De 1'rijs is 80 Cts. in de drie maanden en voor
de buitensteden franco per post 90 cents. Men
abonneert zich bij de Boekhandelaren en Postkan-*
toren zijner woonplaats.
HAAHi) AG
ADVEIITENTIEN gelieve men ongezegeld een
den Uitgever in te zenden uiterlijk Zaturdags des
middags ten 12 ure; de prijs van 1 tot 1 regelt
is GO centen voor eiken regel meer 15 centen
behalve 35 centen zegelregt voor elke plaatsing.
3 FEBRUARÏJ.
STAATKUNDIGE BESCHOUWINGEN, VEKTOOGEN enz.
In ons nummer van den 20 Januarij zeiden wij te zullen on
derzoeken, of de handelingen over de herziening der grondwet ons
eenig licht zouden kunnen verschaffenomtrent het nut en het doel
van ecne Eerste Kamer. Iu de memorie van toelichting der wets
ontwerpen tot herziening lezen wij dienaangaande:
Geene Regering is denkbaar tegenover eene eenigedoor
.liet volk gekozene, in het openbaar beraadslagende, vertegen-
woordiging.
#A1 ware het alleen, om overijling voor te komen, om tijd
van beraad, welke steeds tot bedaarde overweging leidt, te win-
o nenzoude eene Eerste Kamer noodzakelijk zijn.
.Indien eene Kamer, vertegenwoordigende het volk, onmid-
delijk met voorstellen tot den troon kan gaan, staat de Rege-
ring blootom in een oogenblik van opgewondenheidten on-
rcgte te worden omvergeworpen.'
De Eerste Kamer is daartegen een dam en zij kan tevens
nuttig werkzaam zijnom de wijzigingenwelke de Tweede Ka-
t mer in de voorstellen der Regering mogt hebben gebragt, zon-
der schokken door de afwijzing van het geheele ontwerp on-
schadelijk te maken."
De eerste periode is eene luid klinkende phrase, die niets be
wijst, en als bewezen aanneemt, wat juist bewezen moet worden.
Voor eene bedaarde overweging moet door het reglement van
orde gewaakt worden. Wanneer de onderwerpen eerst in de sectien
worden onderzocht en de Regering in de gelegenheid gesteld wordt
het algemeen verslag te weerleggen, voor dat het in openbare dis
cussie komt, wanneer daar ook weer de ministers en ieder lid der
Kamer die het met de Regering eens is, gelegenheid hebben do
dwalingen te bestrijden; wanneer er nog andere middelen dikwijls
ten dienste staanom de beraadslaging van het netelige onderwerp
te verschuiven, dan is er waarlijk genoeg gezorgd. Wij wensch-
ten, dat men ons eenen feitelijken toestand schilderde, waarin die
Eerste Kamer werken moest.
Daar twee personen, hoe groot hunne overeenstemming ook zij,
nooit over alle zaken eenstemmig zullen denken, zoo volgt daar
uit, dat er altijd tusschen een ministerie en eene vertegenwoordi
ging hier en daar verschil van zienswijze zal bestaan. Voor elk
diergelijk verschil kunnen de ministers niet aftreden en de verte
genwoordiging niet ontbonden worden, want dan kwam cr nooit
iets tot stand. De zaak vindt zich zeer gemakkelijkwant de min
derheid onderwerpt zich, als men van weerszijde alle argumenten
heeft uitgeput, aan de meerderheid.
Bij dezen gewonen loop van zaken schijnen de voorstanders ee-
ner Eerste Kamer haar nog niet noodig te achten. En zelfshun
ne gronden raadplegende, schijnt zij nog niet zeer noodig te zijn,
wanneer het verschil groote beginselen betreftindien er slechts be
daarde overweging plaats heeft en geene groote driften in het spel
komen. Bij den gewonen loop van zaken treedt het ministerie af,
of de Kamer wordt ontbonden.
Maar stellen wij nu eens het geval, dat alle driften bruisschen
en zieden en de Kamer, hevig ingenomen tegen de ministers, tot
een overijld besluit gedreven wordt, wat zal dan de Eerste Kamer?
Wij merken dan in de eerste plaats op, dat zij is onmagtig, om
te voorkomen, dat de Tweede Kamer alle wetten door de Minis
ters voorgedragen afstemt, en het regeren onmogelijk maakt.
Zij kan dan alleen werken, wanneer de Tweede Kamer een ei
gen voorstel doet in alle overijling der drift, bij hooge verbitte
ring tegen het Ministerie. Dit kan gebeuren in tweëerlei toestand:
of de Natie deelt die opgewondenheid der Kamer, of zij deelt die
niet. In het laatste geval heeft de regering het middel van ont
binding, van een beroep op het volk. In het andere geval zal de
Eerste Kamer, of deelen in de opgewondenheid, of omvergeloopen
worden, of, uit vrees daarvoor, medeloopen en dus onder elke
omstandigheid nuttelooos zijn.
Het is in ons oog inderdaad belagchelijk te veronderstellen,
dat eene Kamer, omdat zij op eene andere wijze, of uit zekere
bepaalde personen is gekozen, als verhevene geesten met kalmte
op de stormendie onder hunne voeten loeijenzouden neerzien
om als Neptunus met het Quosego de bulderende orkanen te reg-
ter tijd naar hunne schuilhoeken terug te drijven.
Dat zelfde denkbeeld drukte ook het verslag van de Kamer uit
toen het de woorden aanhaalde van dc stellers der grondwet van 1815
dat men verlangde eene krachtige Eerste Kamer, gestemd cn
.bij magte, om alle overijling in de raadpleging te voorkomen,
in moeijelijkc tijden aan de driften heilzame palen te stellen
n den troon te omringen door een bolwerkwaartegen alle par-
tijen afstuiten en aan de Natie eene volkomene zekerheid te
.waarborgen, tegen alle willekeurige uitbreiding van gezag."
Zulk eene Eerste Kamer is eene verrukkelijke instelling; maar,
hoe men zulk eene Kamer krijgt, dat Is de groot é~>*aag!
inziens zal dat wel onmogelijk blijven, zoe^itng^ich niftt eei
heiligen beschikbaar stellen en hunne heififelyid .algeiffimn cii
wordt. Maar is dat een resultaat van /jE^.yrjjZè 'van* "yerkier,
dan moest elke andore vorm van kiezoj'-v'gfwórpeil"Ijfïfcden
\t~ U'iTl-rd - r 1