ongehoorde pracht versierd; wie maar wil, kan een bad
nemen in eene kostbare marmeren badkamer. De keukens
zijn eene merkwaardigheideen waar wonder en om zich
een flaauw denkbeeld te vormen van de verbazende dimen-
sien van dit logement, zij het genoeg te zeggen, dal aldaar
150 mannelijke en vrouwelijke bedienden worden gebezigd,
ruimte voor 1000 gasten wordt gevonden en 12,000 buizen
door het geheele gebouw water rondvoeren.
Iemand heeft do moeite genomen om uit te rekenen
dal hij aldien de Ver. Stalen zoo dik bevolkt geraken als
Holland, dezelve acht honderd zcvcn-en-derlig miliocn vier
honderd drie-en-dertig duizend en negentien inwoners zullen
bevatten, d. i. bijna het tegenwoordig getal van hel men-
schelijk geslacht.
Burgerlijke S<an«l van 18 25 September
1852.
GEHUWD: P. Sentis en S. Kort. M. N. Fillerup en S.
Daalder. L. van den Brom en A. H. Winterberger.
BEVALLEN: M. van der Schans geb. "Visser, Z. J. Smit
geb. Mazereeuw, D. B. Kensma geb. Scliel. Z.
OVERLEDEN: K. Krul, 9 m. D. F. Halder de la Laine,
29 j. A. Snel, 23 j. J. M. Evers, 59 j. L. Dijkstra,
17 m.
AMBTSHALVE INGESCHREVEN: 1.
GEMENGDE BERIGTEN,
De hertog van Modena is bij den koning van Napels voor
4 weken in de volle kost. Te Marseilie zal een tweede
hulphaven worden aangelegd. De vlottende schuld van
het koningrijk Spanje beliep 1 Sept. 334,183,474 realen.
In de omstreken van Helmond is dezer dagen een zwar
te ooijevaar geschoten. De min. van justitie is onpasselyk.
Te Salford is oen soldaat overleden in den ouderdom
van 107 en te Creusol eene Frangaise van 104 j. Do
insurrectie in China breidt zich sterk uil. Prinses Mari-
anno is van Weenen naar Italië vertrokken. Aan het
strand te Egmond en Wijk aan Zee zijn eenigo vette scha
pen en varkens aangespoeld. In Zwitserland zijn al de
vloeden en beken huiten hunne oevers gelreden. In
's Hertogenbosch wordt een gevangenis gemaakt met 80
cellen. De Britten hebben bij do opgravingen van Ba
byion een gouden standbeeld gevonden van Nebukadnezar.
Te Dalen hebben twee broeders op den eersten jagtdag
14 hazen en 9 patrijzen geschoten. Hel pruisische le
ger zal 3 dagen rouwen over den hertog van Wellington.
De Russen hebben een nieuwe victorie op de bergvol
ken behaald. Do leeuwin van den plantentuin to Parijs
is van 2 welpen bovallen. Te Alexandrie is de lanzimal
met veel plegligheid afgekondigd. Do zangeres Sonlag
is te New-York aangekomen en met veel geestdrift ontvan
gen. Bij de goudmijnen in Californie zijn 27000 Chine
zen gearriveerdmen heeft dorpen moeten aanleggen om
hen te herbergen. Béranger heeft ccn nieuw populair
gedicht gemaakt, getiteld le Coq et 1' Aigle, De grieksche
synodo heeft den eed in handen der koningin afgelegd,
Z. M. zal zich as. Zondag naar 'l Loo begeven. In do
omstreken van Makassar is hel niet rustig. To Antwerpen
is een levende krokodil aangevoerd van 2,6 el lengte.
HGEZOIDEIV.
MIJNHEER DE REDACTEUR.
Wat trok ik een medelijdend gezigt, toen ik in uw geëerd Week
blad zag, dat de Oudesluis al naijverig was op Schagerbrug, omtrent
de rigting van een uitwaterend kanaal. Wat Leb ik uw geduld be
wonderd, dat UEd. zoo dikwijls uwe kolommen open liebt gezet
om het belanghebbend publiek op zulk een nnttig en noodig werk
opmerkzaam te maken. Maar weet UEd. wel dat er 50 cents ver
hooging op ieder bunder land gelegd moet worden, en dat is juist
de knoop, dat is voor ons schager bestuur al genoeg, om er mee
te lagchcn, om de zaak op de lange baan te schuiven (want het
reglement dier nuttige en noodige onderneming is nog niet eens
gedrukt) en of wij er belang bij hebben, onze veerschippers kun
nen met 2i voet diepgang niet t'buis komenzij zitten overal vast,
dat belet dat de goederen niet op zijn tijd bezorgd kunnen wor
den, tot groot ongerief der burgerij. Dat er bij ons koopbeden
zijn, die in de kaasnegotie beginnen te doen, maar enkel door ge
brek aan een goeden waterweg de zaak moeten laten zitten. Dat
alles komt er niet op aan, ons bestuur krijgt de koorts (want het
weder is ook koortsig) op het lijf, als bet voor een nuttige zaak,
eene kleine opoffering moet doenook voor bet tegenwoordige heeft
genoemd bestuur bet al te druk met wetten makenover al die
wetten zal ik u later bet een en ander wel eens meedeelen.
Schagen, 22 Sept. 1852.
Voortstuwing van rijtuigen op ijzerbancn.
Reedt zijn bij herhaling proeven genomen om eene andere beweeg
kracht dan den stoom aan te wenden, tot voortstuwing van rijtuigen op
ijzerbanen doch tot dus ver heeft men ondervonden, dat aan geene der
beproefde middelen de voorkeur kan worden gegeven boven den tot dus
ver allerwege beslaande ijzeren locomotief met den daarbij behoorenden
tender of voorraad-wagen. Onder de andere voortstuwende middelen be
kleedt de luchtledige buis, welke in gebruik is op de zoogenoemde at-
mospherische ijzer baan, eene eerste plaats, doch men heeft ondervonden
dat die baan geenszins in allen deele heeft beantwoord aan de verwach
ting, welke men daarvan heeft gehad. Vooreerst heeft de huis, welke
langs de baan is gelegd, eene opening over hare geheele lengte, welke
te weeg brerrgt dat daarin nooit die luchtledige toestand kan worden aan-
gebragtdien de ontwerpers als noodzakelijk hebben aangemerkt. Verder
moeten steeds zeer krachtige stoomwerktuigen gereed gehouden worden
om oogenbiikkelijkwanneer de dienst zulks vordert, in beweging te
worden gesteld lot het uitpompen der lucht uit de bus. Daarmede gaan
groote onkosten gepaard. De atmospherisclie ijzerbaan van Saint-Germain
hij Parijs wordt echter, niettegenstaande al deze nadeelensteeds ge
bruikt, en ieder is daarop te vreden al ware het alleen, omdat men
den locomotief mist en de daarmede gepaard gaande ongemakken.
De fransche ingenieur Giraud is door den almospherisehen spoorweg op
een geheel nieuw denkbeeld gebragt en heeft een ontwerp gevormd waar
hij de huis langs den spoorweg wordt gesloten en gevuld met waterhet
welk daarin wordt gebragt uit eene 80 meters hoog gelegene vergaarbak
en alzoo aan eene zeer belangrijke drukking is onderworpen. Wordt ee
ne opening in die huis gemaakt, dan zal het water daaiuit slroomen met
eene kracht, die op 40 meters in de seconde wordt begroot. De kracht
nu kan, volgens den heer Giraud, met vrucht worden aangewend tot
het voortdrijven van wagens op ijzeren spoorregels.
Om daartoe te geraken, stelt de genoemde ingenieur voor, om de wa
gens van onderen te voorzien met een reeks horden, die eene buiging
hebben als die, welke in de tubines worden gebruikt. De rigttng, waar
in die borden gebogen zijn en de plaats, waar die worden geraakt door
den waterstraal, bepalen uil den aard der zaak den loop van het rijtuig.
Voorts stelt de heer Giraud voor, om langs den spoorweg, op bepaal
de afstanden, kranen te plaatsen, welke in gemeenschap slaan met
de groote buis. Die kranen zijn ter vermijding van het noodelooze ver
bruik van water, gesloten. De wagentreinen moeten echter zoodanig in-
gerigt zijn, dat het hoofd van den trein de kranen opent en du laatste
wagen die weder sluit. Het door den lieer Giraud daartoe voorgeslagen
middel schijnt zeer vernuftig en daarbij hoogst eenvoudig tc zijn.
Verder slaat de heer Giraud onderscheidene middelen voor om een trein