Advertentie n.
DEPÓT VAN BLKEKWATËR,
(Eau de Javell e)
PUBLBËKE VERKÖOPING,
PUBLIEKE VERKOOPING.
plotseling te doen ophouden hetzij door het geven van een andere rig-
ting aan den waterstraal, hetzij door eene verplaatsing of verandering van
het bordenstelsel ooder de wagens hetzij door het aanbrengen van twee
bordenstelsels, die in verschillende rigtingen boven elkander zijn geplaatst
en door den conducteur van den wagentrein naar goedvinden kunnen wor
den op en neder bewogeD.
Wat de beweegkracht zelve aangaat, zoo zal men, om eene kracht van
160 paarden te bekomen, een waterstraal behoeven Ier dikte ongeveer van
een mans-arm. Een tiende van eene seconde zou genoegzaam zijn om
die kracht aan te wenden of te doen ophouden.
De heer Leon Foucaultdie zich laatstelijk een zoo grooten naam heeft
verworven door de toepassing van den slinger tot het bewij» dal der d »-
gelijksche beweging van de aarde om haren as, heeft een hoogst gunstig
verslag gegeven, omtrent het ontwerp van den heer Giraud, waarvan de
ze ingenieur onlangs aan de fransche academie van Wetenschappen een
berigt heeft doen toekomen. De heer X. Foucault merkt op, dat de zaak
h«t onderzoek van alle industriëlen, beoefenaren der kunsten en weten
schappen en ook der staatslieden overwaardig is. Daar, waar stroomend
water gevonden wordt, kan men gemakkelijk een werktuig aanbrengen tot
het opstuwen van het benoodigde water in den vergaarbak. Ontbreekt
stroomend water, dan kan men windmolens aanwenden of stoommachines
welke laatste gedurig kunnen werken, alzoo slechts van een betrekkelijk
gering vermogen behoeven te wezen, en in elk geval aanmerkelijk min
der dan die, welke bij de atmospherische spoorwegen in gebruik zijn.
De voordeelen van een hydraulischen spoorweg zijn volgens de lieer
Leon Foucauldy zeer groot. Vooreerst worden afgeschaft de stoomtrekker
en tender en is men bevrijd van de daarmede verbondene gevaren van
uitbarsting en brand/ daardoor wordt ook hei ontzaggelijke gewigt weg
genomen, 't welk thans voor de treinen is geplaatst, in beweging moet
worden gebrngt en gehouden en 'l welk niet wetnig strekt lot het beua-
deelen en bederven van den bereden weg.
Verder worden eene menigte beweegbare vlakken en spoorregels onnoo-
dig gemaakten zal men met meer gemak heilende vlakken kunnen op
rijden alleen reeds door het aanbrengen van een of meer krauen in een
betrekkelijk kort plaatsbestek.
De wagentreinen kunnen eene onbepaalde lengte hebben nairdemanl
elke wagen voorzien is van het middel tot voortstuwing en alzoo de kracht
dadelijk in verhouding staat met het aantal wagens. Verder kunnen de
treinen veel gemakkelijker dan thans het geval is, gesplitst worden daar
waar bij de ijzerbnnen zijtakken worden aangetroffen.
Het in beweging brengen en doen ophouden der treinen zal zeer snel
kunnen plaats hebben. De bezuiniging, welke op de beweegkracht
wordt verkregen, kan van 60 tol 80 pc. zijn. Op de hydraulische we
gen zal men uit den aard der zaak weinig of geen hinder hebben van het
zoo lastige stof. Het gebruikte water kan weder met vrucht worden aan
gewend tot besproeijing van de langs den spoorweg gelegene landerijen.
Eindelijk zou men in de langs den hydraulischen spoorweg gelegene ste
den steeds eene beweegkracht bij de hand hebben en zouden de gemeen
tebesturen in de gelegenheid kunnen worden gesteld, om tegen schade
loosstelling water te bekomen uit de hoofdbuis.
Met het lol cener bedroefde Weduwe bewogen, die
baar man op eeno ongelukkige wijze heeft verloren, en
bijna niet in staal is zich zelve, noch hare twee jonge
kinderen Ie helpen, roepen wij hij deze de welwillende
mededeelzaamheid van onze medechristenen in, om daar
door in hare noodigsle behoeften te voorzien.
De ondergcleekenden willen zich gaarne inel het ontvan
gen der giften belasten en bevelen zich welwillend aan.
K. LASTDRAGER.
C. METZELAAR.
Op heden overleed, tot ons aller droefheid, na een
langdurig en smartelijk, doch geduldig lijden, een onzer
lievelingen LIESE, in den bloeijenden leeftijd van 15 jaar
en circa 6 maanden. Hoe zwaar ons dezo ramp treft
kunnen slechts zij beseffen, die immer in zoodanige ver*
liezen moesten deelen.
g. van der MEIJ
W. O., 21 Scpt, 1852. en Familie.
Vrienden en bekenden gelieven deze algemeene ook-
als bijzondere kennisgeving aan te nemen.
uit de fabriek van J. van GEUNS, to Haarlem, met
daarij gevoegde aanwijzing van gebruik.
Bepaaldelijk proefhoudend bereid zoowel voor do ge
octrooieerde Waschloeslellen van J. DOEDENS Jr, firma:
Js. JAHNUS Gosip. als voor afzonderlijk huishoudelijke
Bleeking, to bekomen per flesch en meerder, in de
Bleekerij op den Kanaalweg te Nie uwediep.
Nieuwediep, 23 September 1852.
op Autorisatie van den Regler, kanton Helderarron
dissement Alkmaar, op Vrijdag den lslen October as.,
van eene PARTIJ TARWE, zoo gezond als beschadigd,
gelost uit het sloepschip Defence, kapt. W. Drinkell
liggende in het Graanpakhuisaan de Binnenhaven, aan
het Nieuwediep; daags vóór en op den verkoopdag te zien.
Nadere informatiën to hekomen bij de scheepsmakelaars
gebr. ZURMüHLEN TAYLOR.
Men is voornemens, op Donderdag den 28slen October
1852, des avonds om 7 ure, ten huize van de Wed. H. G.
IHNEN, in het Nieuwo Ileeren Logement aan hel Nieuwe
diep, ten overstaan van den Notaris J. SCHOON, in het
openbaar to verkoopen:
1. Een kapitaal, hecht en sterk HUIS PAKHUIS en ERF
ingerigt tot eene Zeilenmakerijvoorzien van onderschei
dene Kamers, ruimen Winkel, Kelders en Bergplaatsen
staande en gelegen op een der beste standen, aan de
noordzijde van 's Rijks werf Willemsoord, aan het Nieu.
wediep, gemeente Helder, kadastrale sectio A, No.
2721, groot drie roeden en tachtig ellen; belend met
de Erven G. I/men ten oosten en G. Smit ten wes
ten.
2. Tweo WONINGEN en ERVEN, staande en gelegen ach
ter hel voorschreven perceel, kadastrale sectie A, num
mers 2720 en 2722, elk groot 54 ellen.
De voorschreven perceelen zullen eerst elk
afzonderijk en daarna in massa in veiling wor
den gebragt en zijn intniddels uit de iiand te koop.
Nadere informatiën zijn te hekomen ten kantore van
den Notaris SCHOON voornoemd.
nieuwediep bij g. bakker bz, gedrukt bij 8. giltje3,