Advertentie n. DEPÓT VAN BLKEKWATËR, (Eau de Javell e) PUBLBËKE VERKÖOPING, PUBLIEKE VERKOOPING. plotseling te doen ophouden hetzij door het geven van een andere rig- ting aan den waterstraal, hetzij door eene verplaatsing of verandering van het bordenstelsel ooder de wagens hetzij door het aanbrengen van twee bordenstelsels, die in verschillende rigtingen boven elkander zijn geplaatst en door den conducteur van den wagentrein naar goedvinden kunnen wor den op en neder bewogeD. Wat de beweegkracht zelve aangaat, zoo zal men, om eene kracht van 160 paarden te bekomen, een waterstraal behoeven Ier dikte ongeveer van een mans-arm. Een tiende van eene seconde zou genoegzaam zijn om die kracht aan te wenden of te doen ophouden. De heer Leon Foucaultdie zich laatstelijk een zoo grooten naam heeft verworven door de toepassing van den slinger tot het bewij» dal der d »- gelijksche beweging van de aarde om haren as, heeft een hoogst gunstig verslag gegeven, omtrent het ontwerp van den heer Giraud, waarvan de ze ingenieur onlangs aan de fransche academie van Wetenschappen een berigt heeft doen toekomen. De heer X. Foucault merkt op, dat de zaak h«t onderzoek van alle industriëlen, beoefenaren der kunsten en weten schappen en ook der staatslieden overwaardig is. Daar, waar stroomend water gevonden wordt, kan men gemakkelijk een werktuig aanbrengen tot het opstuwen van het benoodigde water in den vergaarbak. Ontbreekt stroomend water, dan kan men windmolens aanwenden of stoommachines welke laatste gedurig kunnen werken, alzoo slechts van een betrekkelijk gering vermogen behoeven te wezen, en in elk geval aanmerkelijk min der dan die, welke bij de atmospherische spoorwegen in gebruik zijn. De voordeelen van een hydraulischen spoorweg zijn volgens de lieer Leon Foucauldy zeer groot. Vooreerst worden afgeschaft de stoomtrekker en tender en is men bevrijd van de daarmede verbondene gevaren van uitbarsting en brand/ daardoor wordt ook hei ontzaggelijke gewigt weg genomen, 't welk thans voor de treinen is geplaatst, in beweging moet worden gebrngt en gehouden en 'l welk niet wetnig strekt lot het beua- deelen en bederven van den bereden weg. Verder worden eene menigte beweegbare vlakken en spoorregels onnoo- dig gemaakten zal men met meer gemak heilende vlakken kunnen op rijden alleen reeds door het aanbrengen van een of meer krauen in een betrekkelijk kort plaatsbestek. De wagentreinen kunnen eene onbepaalde lengte hebben nairdemanl elke wagen voorzien is van het middel tot voortstuwing en alzoo de kracht dadelijk in verhouding staat met het aantal wagens. Verder kunnen de treinen veel gemakkelijker dan thans het geval is, gesplitst worden daar waar bij de ijzerbnnen zijtakken worden aangetroffen. Het in beweging brengen en doen ophouden der treinen zal zeer snel kunnen plaats hebben. De bezuiniging, welke op de beweegkracht wordt verkregen, kan van 60 tol 80 pc. zijn. Op de hydraulische we gen zal men uit den aard der zaak weinig of geen hinder hebben van het zoo lastige stof. Het gebruikte water kan weder met vrucht worden aan gewend tot besproeijing van de langs den spoorweg gelegene landerijen. Eindelijk zou men in de langs den hydraulischen spoorweg gelegene ste den steeds eene beweegkracht bij de hand hebben en zouden de gemeen tebesturen in de gelegenheid kunnen worden gesteld, om tegen schade loosstelling water te bekomen uit de hoofdbuis. Met het lol cener bedroefde Weduwe bewogen, die baar man op eeno ongelukkige wijze heeft verloren, en bijna niet in staal is zich zelve, noch hare twee jonge kinderen Ie helpen, roepen wij hij deze de welwillende mededeelzaamheid van onze medechristenen in, om daar door in hare noodigsle behoeften te voorzien. De ondergcleekenden willen zich gaarne inel het ontvan gen der giften belasten en bevelen zich welwillend aan. K. LASTDRAGER. C. METZELAAR. Op heden overleed, tot ons aller droefheid, na een langdurig en smartelijk, doch geduldig lijden, een onzer lievelingen LIESE, in den bloeijenden leeftijd van 15 jaar en circa 6 maanden. Hoe zwaar ons dezo ramp treft kunnen slechts zij beseffen, die immer in zoodanige ver* liezen moesten deelen. g. van der MEIJ W. O., 21 Scpt, 1852. en Familie. Vrienden en bekenden gelieven deze algemeene ook- als bijzondere kennisgeving aan te nemen. uit de fabriek van J. van GEUNS, to Haarlem, met daarij gevoegde aanwijzing van gebruik. Bepaaldelijk proefhoudend bereid zoowel voor do ge octrooieerde Waschloeslellen van J. DOEDENS Jr, firma: Js. JAHNUS Gosip. als voor afzonderlijk huishoudelijke Bleeking, to bekomen per flesch en meerder, in de Bleekerij op den Kanaalweg te Nie uwediep. Nieuwediep, 23 September 1852. op Autorisatie van den Regler, kanton Helderarron dissement Alkmaar, op Vrijdag den lslen October as., van eene PARTIJ TARWE, zoo gezond als beschadigd, gelost uit het sloepschip Defence, kapt. W. Drinkell liggende in het Graanpakhuisaan de Binnenhaven, aan het Nieuwediep; daags vóór en op den verkoopdag te zien. Nadere informatiën to hekomen bij de scheepsmakelaars gebr. ZURMüHLEN TAYLOR. Men is voornemens, op Donderdag den 28slen October 1852, des avonds om 7 ure, ten huize van de Wed. H. G. IHNEN, in het Nieuwo Ileeren Logement aan hel Nieuwe diep, ten overstaan van den Notaris J. SCHOON, in het openbaar to verkoopen: 1. Een kapitaal, hecht en sterk HUIS PAKHUIS en ERF ingerigt tot eene Zeilenmakerijvoorzien van onderschei dene Kamers, ruimen Winkel, Kelders en Bergplaatsen staande en gelegen op een der beste standen, aan de noordzijde van 's Rijks werf Willemsoord, aan het Nieu. wediep, gemeente Helder, kadastrale sectio A, No. 2721, groot drie roeden en tachtig ellen; belend met de Erven G. I/men ten oosten en G. Smit ten wes ten. 2. Tweo WONINGEN en ERVEN, staande en gelegen ach ter hel voorschreven perceel, kadastrale sectie A, num mers 2720 en 2722, elk groot 54 ellen. De voorschreven perceelen zullen eerst elk afzonderijk en daarna in massa in veiling wor den gebragt en zijn intniddels uit de iiand te koop. Nadere informatiën zijn te hekomen ten kantore van den Notaris SCHOON voornoemd. nieuwediep bij g. bakker bz, gedrukt bij 8. giltje3,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Weekblad van Den Helder en het Nieuwediep | 1852 | | pagina 4