WEEKBLAD vis des HELDER es iet MWEDIEP. 49. aatjv»10" a*r 8 1852. Verzekering der koloniale producten. Staten-Gene haal. TI EK 35 Si JAARGANG* Dit Weekblad wordt eiken Maandag-morgen uitgegeven bij C. BAKKER Bz.te Nieuwediep. De prijs is 80 eents in do drie maanden en voor de buitensteden franco per post 90 cents. Men abonneert zich bij de Boekhandelaren en Postkan toren zijner woonplaats. MAANDAG ADVERTENTIES gelieve men ongezegeld aan den Uilgever in te zenden, uiterlijk Eaturdags des middags ten 12 ure; de prijs van 1 tot 4 regels is GO centen, voor eiker, regel meer 15 centen, behalve 35 centen zegelregt voor elke plaatsing. 2© N V E M ES E K. STAATKUNDIGE BESCHOUWINGEN-, VEETOOGEN enz. Ter gelegenheid van de beraadslaging over de regeling van het batig saldo der koloniale rekening is op nieuw ter sprake gekomen de aanzienlijke opoffering, die de staat zich ten behoeve van eenige assurar.tiemaatschappijen getroost. In eenen tijd, dat men erkent, dat het buiten de werking ligt van een gouvernement, om eenige industriële onderneming in het leven te betvaren, door het verleenen van onderstand, en de pre- mien voor de visscherij (en teregt) worden afgeschaftmag men zich te regt verwonderen, dat de staat jaarlijks zich aanzienlijke opofferin gen getroost ten behoeve der maatschappijen van verzekering togen zeegevaar van de koloniale waren. Het is waarmen erkent nietdat men verzekert ter wille der assurantiemaatschappijen; men geeft voor, dat het geschiedt in het belang van den Staat, die daardoor zeker is, de waarde der over gevoerde producten te ontvangen. Maar in het wezen van de zaak komt het daarop neer, dat dc verzekering alleen een premie van aanmoediging is voor assurantiemaatschappijendie onder baren in vloed in de laatste jaren zeer in aantal zijn toegenomen. Waarop toch berust de verzekering? Zij berust op de ondervinding, dat, ofschoon het lot van ieder schip op zichzelf geheel onzeker is, over een groot aantal schepen over meerdere jaren een bijna vaste evenredigheid bestaat tusschen degenen, die behouden binnen komen en degenen die vergaan, eene evenredigheiddie grooter of kleiner is naarmate van de deugd zaamheid van het schip, de kunde van den bevelhebber en de ge varen der reis. Wanneer cene assurantiemaatschappij tegen vier percent verzekert dan geschiedt zulks op de ondervinding dat onder de 25 nog niet ééii vergaat; verzekert zij een ander tegen 5 percent, het is, om dat zij weet, dat nog niet één van de twintig onder gelijke om standigheden vergaat. De eigenaar van één schip, hetzij de verzekering een of tien ten honderd beloopt, heeft de kans, dat zijn schip het een van de honderd of het eene van de tien is dat vergaat, en hij doet wijs zich tegen de opoffering der assurantiepremie te waarborgen, dat hij vergoeding zal erlangen, indien het ongeluk hem treft. Assurantiemaatschappijen zijn echter industriële ondernemingen. Dc ondernemers doen de arbeid niet gratis, nemen de risico niet op zich uit zuivere liefde jegens hunnen medemensch; maar om winst te doen; zoodat men derhalven altijd iets meer betaalt, dan volgens dc kansrekening noodig was. Volgens de berekening van den heer Engelen in zijne redevoe ring in de Tweede Kamer, hebben de assurantiemaatscbappijen in den tijd van drie jaren een winstje gemaakt van elf tonnen gouds Waarlijk dit is toch wat veelen het was niet noodig De staat toch die jaarlijks zoo groot een aantal schepen met ko loniale waren bevracht, verzekert zich zelf. Hij heeft niet de kans voor een enkel schip te beloopenmaar over zoo velen, dat hij de zelfde kansen kan wagen, als de assurantiemaatschappijen, en de winst, die na deze maatschappijen maken, zou dan de zijne zijn. Het is waar, dat er tijden zouden zijn, waarop de staat meer verloor, dan de assurantiepremie bedraagt, dit komt ook de assu rantiemaatschappijen over; maar dit wordt verreweg opgewogen dooi de gunstige jaren, wanneer dc verliezen niet noemenswaardig zijn. Dit met cijfers aan te toonen is geheel onnoodig, er is een be wijs, dat veel sterker spreekt, dan cijfers zouden vermogen, hot is de overgroote begeerigbeid van alie assurantiemaatscbappijenom voor de handelmaatschappij te verzekeren. Iedereen die daarin doe len mag, acht zich zeer gelukkig, eene verzekering voor de han delmaatschappij wordt als een post van zekere winst beschouwd. Het zon, 'mëenen wij, eene interessante tabel opleveren, indien de minister van koloniën eens wilde opmaken, hoeveel ieder jaar aan assurantiepremien was betaald, hoeveel aan zeeschade was ver goed; wij houden ons overtuigd, dat het meer betaalde, dan het ontvangene, een niet onaanzienlijk saldo zou opleveren. Het schijnt ons toe, dat de staat veilig de risico op zich zoudi kunnen nemen, maar vreest men, dat het eene jaar een te groot verlies zou opleveren, dat men het dan dekke door de bate van een vorig jaar, met andere woorden, dat de staat een assurantie- fonds daarstelle, waarbij men hetgeen thans aan premicn wordt be taald, afgezonderd ltoudeom daaruit de verliezen te dekken en het overblijvende in kas boude, om in een volgend jaar, als d. verliezen het bedrag der ingehouden premie overschrijden, bet te kort te dekken. Men zou weldra zoo veel in kas hebben, dat het noodzakelijk zijn zou, er eene andere bestemming aan tc geven. Nov. 22. Ingekomen bij de T. K. 2 wetsontw.lo tot goedkeuring van eene additionele overeenkomst wegens haiidcl en scheepvaart tusschen Nederland en de Ver. Staten ge sloten; 2° tot goedkeuring van een tractaat van handel en scheepvaait tuscchcn Nederland en de republiek Portorico gesloten, 25. De discussicn over dc begrooting voor 1S53^ voortgezet. t

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Weekblad van Den Helder en het Nieuwediep | 1852 | | pagina 1