WEEKBLAD vis des
HELDER es iet MWEDIEP.
49.
aatjv»10" a*r 8
1852.
Verzekering der koloniale producten.
Staten-Gene haal.
TI EK 35 Si JAARGANG*
Dit Weekblad wordt eiken Maandag-morgen
uitgegeven bij C. BAKKER Bz.te Nieuwediep.
De prijs is 80 eents in do drie maanden en voor
de buitensteden franco per post 90 cents. Men
abonneert zich bij de Boekhandelaren en Postkan
toren zijner woonplaats.
MAANDAG
ADVERTENTIES gelieve men ongezegeld aan
den Uilgever in te zenden, uiterlijk Eaturdags des
middags ten 12 ure; de prijs van 1 tot 4 regels
is GO centen, voor eiker, regel meer 15 centen,
behalve 35 centen zegelregt voor elke plaatsing.
2© N V E M ES E K.
STAATKUNDIGE BESCHOUWINGEN-, VEETOOGEN enz.
Ter gelegenheid van de beraadslaging over de regeling van het
batig saldo der koloniale rekening is op nieuw ter sprake gekomen
de aanzienlijke opoffering, die de staat zich ten behoeve van eenige
assurar.tiemaatschappijen getroost.
In eenen tijd, dat men erkent, dat het buiten de werking ligt
van een gouvernement, om eenige industriële onderneming in het
leven te betvaren, door het verleenen van onderstand, en de pre-
mien voor de visscherij (en teregt) worden afgeschaftmag men zich te
regt verwonderen, dat de staat jaarlijks zich aanzienlijke opofferin
gen getroost ten behoeve der maatschappijen van verzekering togen
zeegevaar van de koloniale waren.
Het is waarmen erkent nietdat men verzekert ter wille der
assurantiemaatschappijen; men geeft voor, dat het geschiedt in het
belang van den Staat, die daardoor zeker is, de waarde der over
gevoerde producten te ontvangen. Maar in het wezen van de zaak
komt het daarop neer, dat dc verzekering alleen een premie van
aanmoediging is voor assurantiemaatschappijendie onder baren in
vloed in de laatste jaren zeer in aantal zijn toegenomen. Waarop
toch berust de verzekering?
Zij berust op de ondervinding, dat, ofschoon het lot van ieder
schip op zichzelf geheel onzeker is, over een groot aantal schepen
over meerdere jaren een bijna vaste evenredigheid bestaat tusschen
degenen, die behouden binnen komen en degenen die vergaan,
eene evenredigheiddie grooter of kleiner is naarmate van de deugd
zaamheid van het schip, de kunde van den bevelhebber en de ge
varen der reis.
Wanneer cene assurantiemaatschappij tegen vier percent verzekert
dan geschiedt zulks op de ondervinding dat onder de 25 nog niet
ééii vergaat; verzekert zij een ander tegen 5 percent, het is, om
dat zij weet, dat nog niet één van de twintig onder gelijke om
standigheden vergaat.
De eigenaar van één schip, hetzij de verzekering een of tien ten
honderd beloopt, heeft de kans, dat zijn schip het een van de
honderd of het eene van de tien is dat vergaat, en hij doet wijs
zich tegen de opoffering der assurantiepremie te waarborgen, dat
hij vergoeding zal erlangen, indien het ongeluk hem treft.
Assurantiemaatschappijen zijn echter industriële ondernemingen.
Dc ondernemers doen de arbeid niet gratis, nemen de risico niet
op zich uit zuivere liefde jegens hunnen medemensch; maar om
winst te doen; zoodat men derhalven altijd iets meer betaalt, dan
volgens dc kansrekening noodig was.
Volgens de berekening van den heer Engelen in zijne redevoe
ring in de Tweede Kamer, hebben de assurantiemaatscbappijen in
den tijd van drie jaren een winstje gemaakt van elf tonnen gouds
Waarlijk dit is toch wat veelen het was niet noodig
De staat toch die jaarlijks zoo groot een aantal schepen met ko
loniale waren bevracht, verzekert zich zelf. Hij heeft niet de kans
voor een enkel schip te beloopenmaar over zoo velen, dat hij de
zelfde kansen kan wagen, als de assurantiemaatschappijen, en de
winst, die na deze maatschappijen maken, zou dan de zijne zijn.
Het is waar, dat er tijden zouden zijn, waarop de staat meer
verloor, dan de assurantiepremie bedraagt, dit komt ook de assu
rantiemaatschappijen over; maar dit wordt verreweg opgewogen dooi
de gunstige jaren, wanneer dc verliezen niet noemenswaardig zijn.
Dit met cijfers aan te toonen is geheel onnoodig, er is een be
wijs, dat veel sterker spreekt, dan cijfers zouden vermogen, hot is
de overgroote begeerigbeid van alie assurantiemaatscbappijenom
voor de handelmaatschappij te verzekeren. Iedereen die daarin doe
len mag, acht zich zeer gelukkig, eene verzekering voor de han
delmaatschappij wordt als een post van zekere winst beschouwd.
Het zon, 'mëenen wij, eene interessante tabel opleveren, indien
de minister van koloniën eens wilde opmaken, hoeveel ieder jaar
aan assurantiepremien was betaald, hoeveel aan zeeschade was ver
goed; wij houden ons overtuigd, dat het meer betaalde, dan het
ontvangene, een niet onaanzienlijk saldo zou opleveren.
Het schijnt ons toe, dat de staat veilig de risico op zich zoudi
kunnen nemen, maar vreest men, dat het eene jaar een te groot
verlies zou opleveren, dat men het dan dekke door de bate van
een vorig jaar, met andere woorden, dat de staat een assurantie-
fonds daarstelle, waarbij men hetgeen thans aan premicn wordt be
taald, afgezonderd ltoudeom daaruit de verliezen te dekken en
het overblijvende in kas boude, om in een volgend jaar, als d.
verliezen het bedrag der ingehouden premie overschrijden, bet te
kort te dekken. Men zou weldra zoo veel in kas hebben, dat het
noodzakelijk zijn zou, er eene andere bestemming aan tc geven.
Nov. 22. Ingekomen bij de T. K. 2 wetsontw.lo tot goedkeuring
van eene additionele overeenkomst wegens haiidcl en
scheepvaart tusschen Nederland en de Ver. Staten ge
sloten; 2° tot goedkeuring van een tractaat van handel
en scheepvaait tuscchcn Nederland en de republiek
Portorico gesloten,
25. De discussicn over dc begrooting voor 1S53^
voortgezet.
t