Heldeb den 14 October 1853.
AANBES TEDING.
1T IE TT W S T IJ D X 17 3 E IT.
De BURGEMEESTER der gemeente Helder vestigt bij
deze de aandacht der belanghebbenden op de heden gedane
publicatie ten aanzien der quarantaine-maatregelendie
even als vroeger zullen behooren te worden in acht geno
men; welke publicatie op de gebruikelijke plaatsen is aan
geplakt.
De Burgemeester voornoemd
STAKMAN BOSSE.
Op "Woensdag den 19 October 1853, des namiddags ten 2 ure,
zal, onder nadere approbatie, door den Staatsraad, Commissaris
des Konings in de provincie Noordholland, of, bij deszelfs afwezen
door een der Leden van de Gedeputeerde Staten, in bijzijn van
den Hoofd-Ingenieur van den Waterstaat, aan het Gouvernements
gebouw in de St. Jansstraat te Haarlem, worden aanbesteed:
a Het zesjarig onderhoud van de Zeewerken gelegen voor de
kusten van Willemsoordden Helder en Huisduinen, in
gaande met den dag der approbatie van de besteding, en
eindigende den laatsten September 1859.
I Het herstellen van stormschaden aan de Provinciale Zeewering
te Pelten, met de leverantie der daartoe benoodigde mate
rialen.
Deze aanbestedingen zullen bij enkele inschrijving geschieden
volgens de artt. 16 en 7 der bestekken, welke ter lezing zullen
liggen, behalven aan het Gouvernements-gebouw te Haarlem, in de
voornaamste logem. en kofiijh. alste Amsterdam, in het Wapen van
Medemblik, op den Dam, in het Noordhollandsch koffijbuis,in de
Kalverstaaat, in het Koffijhuis het Vosje, achter de Oude Beurs;
in de Beerebijt, buiten de Utrechtsche Poort en bij P. J. Colen
brander, in de Bel, op den Hoek van den Haarlemmerdijk;
te Haarlem, in de Kroon, in het Noord-PIollandsche Koffijhuis,
in de Halve maan, in de Roskam en in den Glazenwagente Alkmaar,
in de Toelast in den Burg en in het Wapen van Haarlemte Hoorn
in het Onafgemaakte Schip en in den Doelen, te Purmerend bij
den kastelein Frikke; te Medemblik, in de Yalk; te Nieuwediep,
bij de Erven J. Boven en bij de Wed. Ihnen; te Sliedrecht, bij
de Wed. J. van der Vlies; te Buiksloot, bij Vuijk en Sitter; te
Naarden, bij Jurrissen; te Muiden, bij P. Amersfoort en te Utrecht
in het koffijhuis den Nieuwen Bak.
Zullende op Zaturdag vóór de besteding zooveel noodig, aanwij
zing in loco worden gedaanen inmiddels verdere informatien te
bekomen zijn bij den Hoofd-Ingenieur E. de Kruiff, te Haarlem,
en den Ingenieur P. J. H. Hayward, te Alkmaar.
HELDER en NIEUWEDIEP, 15 October 1853.
De particulier die 500 uitloofde om nog eene poging
te wagen tot redding der equipagie van bet pruisische bark
schip Liverpoolden 26 Sept. voor Teiel gestrand en
door wiens zorg de reddingboot van de Cocks-dorp werd
gehaald waarmede den volgenden morgen nog een man
werd gered (zie het ingezonden stuk in ons vorig nomraer)
is, naar wij vernemen, de heer J. L. KikkertNotaris te
Teiel en Lid van de provinciale Staten,
Zr. Ms. oorlog-schooner Macasser, komm. de Klerq,
heeft heden, onder het lossen der gewone salutschotenonze
haven verlaten, koers zettende naar de middcllandsche Zee.
In den nacht van 10 op 11 October jl.kwamen twee
rijtuigen van de Lemmer naar Sneek. In dezelve bevond
zich een gezelschap, dat van Schellens naar de Lemmer
was vertrokken, om van daar hnnnen nieuw beroepen leer-
aar af to halen. Het eerste rijtuig, waarin zich D. J. van
Schettens bevond met nog een man en twee vrouwen, aan
do brug van het Hoogënd gekomen, schijnt het paard,
door het schijnsel van eene op de koemarktsbrug nog bran
dende lantaarn, verschrikt te zijn geworden, waarop het
zelve met den wagen achterwaarts in de kolk stortte, nadat
de beide mannen nog tijdig uit het rijtuig gesprongen wa
ren. Het tweede rijtuig inmiddels voortgereden zijnde, zou
de predikant, die zich daarin bevond, gaan zien waar zyn
gezelschap bleef, en liep, roede door de duisternis misleid
in het water. Z.Wel-Eerw.alsmede de beide vrouwen,
zijn na vele moeite gered, doch het paard is eerst den
volgenden morgen levenloos opgehaald.
Onlangs had te Staphorst het volgende ongeluk plaats
H. Boven, met zijne vrouw en twee schoonbroeders naar
Zwolle zullende rijden, geraakte bel paarddat schrikte voor
den roet linnen overdekten wagen, waarvoor het eerst werd
ingespannen, op hol, waarom Boven, die nog niet was op
geklommen, het paard bij den kop wil grijpen, maar daar
door in de touwen verward, onder den wagen geraakte, ten
gevolge waarvan hij twee hoogst gevaarlijke beenbreuken
heeft ontvangen, zoo dat men voor zijn leven vreest. Het
paard is wel een half uur voortgehold. De beide mannen
zijn intusschcn uit den wagen gesprongen, hetwelk eene
ernstige wonde aan het hoofd heeft veroorzaakt, terwijl de
vrouw, die is blijven zitten, geen letsel bekomen heeft.
Eene verschrikkelijke schipbreuk heeft plaats gehad
met het schip Annie Jane, dat den 6den der vorige maand
van Liverpool met 450 passagiersmeerendeel iersche land
verhuizers, naar Quebec en Montreal onder zeil is gegaan.
Hetzelve is aan de kust van het Barra-eiland (tot de Hebri-
den groep behoorende) gestrandmet dal ongelukkig gevolg
dal 348 passagiers hunnen dood in de golven hebben ge
vonden. Veel bijzondei heden dienaangaande zijn nog niet
bekend. Hel schip moet dooi een' hevigen storm uit het
Zuid-Oosten geteisterd zijn geworden, zoodat het in de
na bij heid dier kust gekomen, zwaar beschadigd werd. Be
halve 102 der passagiers zijn, naar men verneemt, 12
matrozen gered. Ook den kapitein zou het gelukt zijn aan
land to komen.
De engelsche admiraliteit heeft berigt ontvangen van
den goeden staat van den Investigator, een der schepen,
die tol het opsporenzoo mogelijkvan kapitein Franklin
zijn uitgezonden, en zelfs sinds eenigen tijd als vermist
werd beschouwd. De Investigator, kapt. M'Clure, heeft
thans nagenoeg het aardrijkskundig vraagstuk opgelostwaar
over sedert eeuwen zoo veel is gesproken en geschreven
en waarvoor zoo veel door koene reizigers is geleden: den
noord-westelijken doortogt. Nog eenige schreden wijder, en
die doortogt is vohoerd. Wel was door verscheiden vorige
expeditien die uilkomst voorlereid of stukswijze volbragt;
doch het was kapt. M'Clure en zijne equipage voorbehou
den den doortogt te volvoeren in hetzelfde schip en met