ILAMMSIRim
MUZIEK. IN TIVOLI,
Advertentie 11»
DE HEILIGE TURKSCHE VAAN.
Omtrent de heilige vaan van den Profeet wordt het volgende medege
deeld Zij ligt in het paleis van het Serail hij de overige groote heilig
dommen van hel Prijk, den mantel, den haard en de pantoffels van den
Profeet. Twee gouden en vier tilveren kandelaren branden hier dag en
nacht en twee wachters bewaken het heiligdom. Wanneer de Sultans in
het Serail wonen, verriglen zij hier hun gebed, en geen oog van een
ongeloovige heeft de kleinoodien ooit op deze plaats gezien. De vaan
rust sedert den laatsten oorlog tegen de Russen, in 1829, en had ook
bij de vernietiging der Janitsaren het daglicht gezien. Zij is groen met
daarin geborduurde spreuken van den Koran eu heeft ongeveer twaalf
voeten in het vierkant. Op den standaard der vaan is een zilveren appel
van bijna vierkanten vorm, die een kleinen Koran bevat, met de hand
van Kalif Osman geschreven. Zij is van de eerste Kalifen op hunne op
volgers overgeërfd en kwam in het jaar 1537, cmdcr Soliman aan het
thans regelende keizerlijke huis, doelt werd nog niet naar Koostantinopel
gebragt maar bleef vooreerst te Danrascus, van waar zij ieder jaar, onder
veel plegligbeid met de groote karavane naar Mekka gedragen werd.
Omtrent het jaar 1594 hoopte men, dat de aanblik van het heilige
overblijfsel den gezonken moed van het lurksche leger, in den oorlog
tegen de Hongaren zoude aauwakkeren en de vaan weid van Daruascus
gehaald, waarbij turksche schrijvers verzekerendat zij op haren weg van
Gallipoli naar Hongarije niet behoefde gedragen te worden, maar zich
van zelf in de hoogte verhief, en zich ook eenige malen van zelf ont
plooide dat ook later in hel leger herhaald werd hetgeen op de solda
ten zoo gunstig werkte dat de veldlogtdie ouder ongunstige voorteekeoen
begonnen was, eene gelukkige uitkomst had. Sedert werd het eene wet,
dat de Sandschaki Scherif slechts dao ontvouwd wordt, wanneer de Sultan
ol de Groot-Visier in persoon den oorlog voert. Er wordt dan eene bij
zondere tent met groote pracht voor haar ingerigt. De pinnen zijn van
ebbenhout, de ringen, door welke de touwen gaan, van zilver, en de
stof van groene zijde; in eeriige veldtoglen werd zij ook in een bijzonder
daartoe gebouwden wagen vervoerd. Is de krijg ten einde, dan wordt zij
van den standaard afgenomen en onder gebeden en betookingen van aloë
en amber op hare plaal3 gebragt. De wacht bij de vaan is aan de deur
wachters van het Serail toevertrouwd.
ILevei-traan als middel tot vetmesten.
De middelen welke worden aangewend om vee vet te mesten,
nemen in aantal zeer toeen daaronder worden al zeer veel vreem
de zaken aanbevolen en beproefd. Zoo b. v. zouden in Engeland
vele landlieden bij bet mesten van kalveren, varkens en schapen
zich bedienen van levertraan. Zij geven de levertraan in eene
hoeveelheid van 30 grammen dagelijks en beginnen met 15 gram.
Plet gebruik van levertraan zoude een schoonervetter en smake
lijker vleesch opleveren, en daarbij veel minder voeder vereischen.
Men zoude echter in twijfel kunnen trekken of bij ons de kalve
ren met levertraan gevoedwel eene lioogere markt zouden bedingen.
De bekende schrijver Ludwig Kalisch zegt het volgende omtrent
Parijs: toen ik mij in het begir. van mijn verblijf te Parijs opeen
avond in een talrijk gezelschap bevond en het gesprek over deze
wereldstad liep, had ieder eene vergelijking bij de hand. De een
zeide: Parijs is het hart van Europa, een hart vol jeugdige geest
drift even hartstogtelijk in haat als in liefdeer is geene stad op
het vasteland van Europa, wier levenspols niet geregeld wordt door
het gevoel van dat land. Een ander meende dat Parijs een we
reldzee is, voortreffelijk in rust, vreeslijk in beweging en rijk aan
paarlen en gedrochten. Een derde zeideParijs is de groote we-
reldbeurs, waar de denkbeelden der menschen worden omgezet.
Een vierde beweerde, dat Parijs het reusachtig uurwerk is, waarna
geheel Europa zich regelt. Een vijfde, de zoon van een geldwis
selaar verzekerdedat Parijs de groote muntplaats iswaar de
gouden en zilveren staven van het verstand, van de kunst, van
de wetenschap en van de politiek tot baar geld geslagen worden.
Een beroemd fransch landbouwkundige, graaf de Gaspari, zegt
dat de landbouwers het aardappelloof moeten verbranden in plaats
van het onder den grond te spitten of met mest te vermengen.
Juist op het loof houden zich de ontelbare diertjes opdie de ziek
te aanbrengen.
Mevrouw de weduwe van generaal Durandeerste staatsdame van
de keizerin Maria Louisa verhaalt, dat Napoleon eens tegen zijn
broeder Jeröme gezegd heeft: Indien het waar is, dat de ma
jesteit der koningen op hun gelaat staat uitgedrukt, dan kunt gij
gerust incognito reizen."
Nieuwediepden 13 September 1854.
Heden beviel voorspoedig van eert w elgeschapen ZOON
JOHANNA JORDANS, geboren TlEMAN.
Men presenteert gedurende de slooping van
het oorlogschip slrgouit de hand te koop:
Alle soorten van zwaar en ligt Eiken en GreonenhoutBal
ken, Palen, Brug-en Vloerleggers, alle soorten van eiken
en greenen Deelenvan diverse lengte en dikte.
Van heden af te bezien en te bevragen op de Scheeps
timmerwerf van S, LASTDRAGER, te Nieuwediep.
Openbare verkoop, om contant geldop Dingsdag
den 26sten September 1854des voormiddags ten 11 ure,
ten huize van Klaas de Goede, Kastelein, aan de Scha-
gerbrug, in de Zijpe, van:
Ongeveer 600 stuks extra beste zware LAMMEREN,
welke alle op Texel zijn geboren en in het oostelijk
gedeelte van den Anna Paulowna Polder, nabjj den
Wieringerwaardop het land bij Jacob Ruiter Jr. in
gebruik, zijn geweid. Voorts eenige uitmuntende
TREKPAARDEN, en hetgeen verder ter verkoop zal
worden aangeboden.
tot buitengewoon goedkoope prijzen: POT-, QU1NT-, JAAG-,
KOLOM-, BRABANDSGHE en andere soorten van KAG-
CHELS, bij MEIJER JOCHEM MANHEIMLange Straat,
No. 119, te Helder. Bij hem zijn ook kagchels te huur.
op Zondag den 24slcn September 1854.
Entrée vrij. Aanvang ten 8 uur.
NIEUWEDIEP Bi; C. BAKKER BZ. GEDRUKT BIJ S. GILTJES.