ILAMMSIRim MUZIEK. IN TIVOLI, Advertentie 11» DE HEILIGE TURKSCHE VAAN. Omtrent de heilige vaan van den Profeet wordt het volgende medege deeld Zij ligt in het paleis van het Serail hij de overige groote heilig dommen van hel Prijk, den mantel, den haard en de pantoffels van den Profeet. Twee gouden en vier tilveren kandelaren branden hier dag en nacht en twee wachters bewaken het heiligdom. Wanneer de Sultans in het Serail wonen, verriglen zij hier hun gebed, en geen oog van een ongeloovige heeft de kleinoodien ooit op deze plaats gezien. De vaan rust sedert den laatsten oorlog tegen de Russen, in 1829, en had ook bij de vernietiging der Janitsaren het daglicht gezien. Zij is groen met daarin geborduurde spreuken van den Koran eu heeft ongeveer twaalf voeten in het vierkant. Op den standaard der vaan is een zilveren appel van bijna vierkanten vorm, die een kleinen Koran bevat, met de hand van Kalif Osman geschreven. Zij is van de eerste Kalifen op hunne op volgers overgeërfd en kwam in het jaar 1537, cmdcr Soliman aan het thans regelende keizerlijke huis, doelt werd nog niet naar Koostantinopel gebragt maar bleef vooreerst te Danrascus, van waar zij ieder jaar, onder veel plegligbeid met de groote karavane naar Mekka gedragen werd. Omtrent het jaar 1594 hoopte men, dat de aanblik van het heilige overblijfsel den gezonken moed van het lurksche leger, in den oorlog tegen de Hongaren zoude aauwakkeren en de vaan weid van Daruascus gehaald, waarbij turksche schrijvers verzekerendat zij op haren weg van Gallipoli naar Hongarije niet behoefde gedragen te worden, maar zich van zelf in de hoogte verhief, en zich ook eenige malen van zelf ont plooide dat ook later in hel leger herhaald werd hetgeen op de solda ten zoo gunstig werkte dat de veldlogtdie ouder ongunstige voorteekeoen begonnen was, eene gelukkige uitkomst had. Sedert werd het eene wet, dat de Sandschaki Scherif slechts dao ontvouwd wordt, wanneer de Sultan ol de Groot-Visier in persoon den oorlog voert. Er wordt dan eene bij zondere tent met groote pracht voor haar ingerigt. De pinnen zijn van ebbenhout, de ringen, door welke de touwen gaan, van zilver, en de stof van groene zijde; in eeriige veldtoglen werd zij ook in een bijzonder daartoe gebouwden wagen vervoerd. Is de krijg ten einde, dan wordt zij van den standaard afgenomen en onder gebeden en betookingen van aloë en amber op hare plaal3 gebragt. De wacht bij de vaan is aan de deur wachters van het Serail toevertrouwd. ILevei-traan als middel tot vetmesten. De middelen welke worden aangewend om vee vet te mesten, nemen in aantal zeer toeen daaronder worden al zeer veel vreem de zaken aanbevolen en beproefd. Zoo b. v. zouden in Engeland vele landlieden bij bet mesten van kalveren, varkens en schapen zich bedienen van levertraan. Zij geven de levertraan in eene hoeveelheid van 30 grammen dagelijks en beginnen met 15 gram. Plet gebruik van levertraan zoude een schoonervetter en smake lijker vleesch opleveren, en daarbij veel minder voeder vereischen. Men zoude echter in twijfel kunnen trekken of bij ons de kalve ren met levertraan gevoedwel eene lioogere markt zouden bedingen. De bekende schrijver Ludwig Kalisch zegt het volgende omtrent Parijs: toen ik mij in het begir. van mijn verblijf te Parijs opeen avond in een talrijk gezelschap bevond en het gesprek over deze wereldstad liep, had ieder eene vergelijking bij de hand. De een zeide: Parijs is het hart van Europa, een hart vol jeugdige geest drift even hartstogtelijk in haat als in liefdeer is geene stad op het vasteland van Europa, wier levenspols niet geregeld wordt door het gevoel van dat land. Een ander meende dat Parijs een we reldzee is, voortreffelijk in rust, vreeslijk in beweging en rijk aan paarlen en gedrochten. Een derde zeideParijs is de groote we- reldbeurs, waar de denkbeelden der menschen worden omgezet. Een vierde beweerde, dat Parijs het reusachtig uurwerk is, waarna geheel Europa zich regelt. Een vijfde, de zoon van een geldwis selaar verzekerdedat Parijs de groote muntplaats iswaar de gouden en zilveren staven van het verstand, van de kunst, van de wetenschap en van de politiek tot baar geld geslagen worden. Een beroemd fransch landbouwkundige, graaf de Gaspari, zegt dat de landbouwers het aardappelloof moeten verbranden in plaats van het onder den grond te spitten of met mest te vermengen. Juist op het loof houden zich de ontelbare diertjes opdie de ziek te aanbrengen. Mevrouw de weduwe van generaal Durandeerste staatsdame van de keizerin Maria Louisa verhaalt, dat Napoleon eens tegen zijn broeder Jeröme gezegd heeft: Indien het waar is, dat de ma jesteit der koningen op hun gelaat staat uitgedrukt, dan kunt gij gerust incognito reizen." Nieuwediepden 13 September 1854. Heden beviel voorspoedig van eert w elgeschapen ZOON JOHANNA JORDANS, geboren TlEMAN. Men presenteert gedurende de slooping van het oorlogschip slrgouit de hand te koop: Alle soorten van zwaar en ligt Eiken en GreonenhoutBal ken, Palen, Brug-en Vloerleggers, alle soorten van eiken en greenen Deelenvan diverse lengte en dikte. Van heden af te bezien en te bevragen op de Scheeps timmerwerf van S, LASTDRAGER, te Nieuwediep. Openbare verkoop, om contant geldop Dingsdag den 26sten September 1854des voormiddags ten 11 ure, ten huize van Klaas de Goede, Kastelein, aan de Scha- gerbrug, in de Zijpe, van: Ongeveer 600 stuks extra beste zware LAMMEREN, welke alle op Texel zijn geboren en in het oostelijk gedeelte van den Anna Paulowna Polder, nabjj den Wieringerwaardop het land bij Jacob Ruiter Jr. in gebruik, zijn geweid. Voorts eenige uitmuntende TREKPAARDEN, en hetgeen verder ter verkoop zal worden aangeboden. tot buitengewoon goedkoope prijzen: POT-, QU1NT-, JAAG-, KOLOM-, BRABANDSGHE en andere soorten van KAG- CHELS, bij MEIJER JOCHEM MANHEIMLange Straat, No. 119, te Helder. Bij hem zijn ook kagchels te huur. op Zondag den 24slcn September 1854. Entrée vrij. Aanvang ten 8 uur. NIEUWEDIEP Bi; C. BAKKER BZ. GEDRUKT BIJ S. GILTJES.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Weekblad van Den Helder en het Nieuwediep | 1854 | | pagina 4