BESCHRIJVING VAN 10RRII0LLAND.
PBTTILLST01T.
Beknopte beschrijving van het in aanbouw
zijnde reuzenschip de Great-Eastern.
Dit renzenvaartuig wordt in Engeland gebouwd voor rekening
der Easlern Steain Navigatiou Coinpany. Plan en leekening werden
ontworpen door Isainbard Kingdom Brunei Esq. Het schip en de
radermachine worden bij James Walt en Co. vervaardigd. Het
heeft eene lengte van 680 bij eeue breedte van 85, en eciie
diepte (van dek tot kiel) van 60 voelen. Het heeft eene ruimte
van 22,500 ton en laadt aan kolen eene lading van 18000 ton
nen. De rader- en schroefmachines zijn ieder van 1000 paarden
kracht. Geladen heeft hel een diepgang van 28 en in ballast van
20 voeten. Het kan 600 passagiers der le klasse, 1800 van de
2e klasse en 10000 man met hun équipement overbrengen. Aan
den bouw van het schip zullen niet minder dan 10000 tonnen
ijzer gebruikt worden. Het is voorzien van 4 dekken en heeft
salons, die 400 voeten lang zijn.
De Great Eastern moet, volgens berekening van deu heer
Brunei, ouder alle gelegenheden steeds 13 knoopen vaart loopen
en zal dus (wanneer deze berekening juist is) de reis van Enge
land via de Kaap de Goede Hoop, naar Indie in 50 a 55 dagen,
en van Engeland naar Australië in 55 a 56 dagen kunnen maken.
Iu dit schip zijn meer dan immer in eenig ander, voor ieder
mogelijk ongeluk voorzorg-maatregelen genomen. Zoo heeft het
b. v. dubbele zijden, een binnen- en buitenhuid, die twee voet
en tien duimen van elkander verwijderd, en die iu de lengte door
ijzeren balken en webben (platen ijzer, die men kruisvormig za-
ineu gesmeed heeft) verbonden zijn. Aan iedere zijde van het
schip zijn zeventien van deze webbenwelke met lusschenruimten
van 20—60 voet over de gcheele lengte van het vaartuig loopen
en verder zoo verdeeld zijn, dat zij met tusschenruimten van drie
voet van de kiel naar hei hoofddek (main deck) gaan. Dit dek is
over eene wijdte van 20 voet, aan iedere zijde op dezelfde wijze
behandeld, terwijl ijzeren balken deze beide kanten aan elkander
verbinden. Zoo doende is het binnen- en buitenschip door eene
menigte waterdigte cellen van buitengewone sterkte verbondeu
die van het geheel om zoo te zeggen, een web van gevlochten
ijzer maken en er eene soliditeit aan gevendie tot dusverre nog
geen ander schip bezat. Behalve deze veiligheidsmaatregel van
buiten, is het schip van binnen over dwars in tien waterdigte
afschutsels verdeeld, welke lot aan het hoofdstuk loopen en die
wederom in de lengte van voren naar achteren door andere af
schutsels zijn doorsneden, welke circa 40 voet wijd zijn. De boeg
en achtersteven zijn mede, in verhouding tot het bovenstaande,
buitengewoon sterk gebouwd en voorzien. De platen ijzer, waar
van de webben gemaakt zijn, hebben eene dikte van een duim
en de binnen- en buitenhuiden zijn duim dik. De afdeelingen
tusschen de beide zijden kunnen desgevorderd 5000 tonnen water
ballast bevatten. De bodem van het schip is geheel vlak, zijnde
de kiel van biunen aan dien van het binnenschip verbonden.
Op het benedendek zijn eenige groote poorten om rijtuigen en
andere goederen van omvang te ladenook zijn aan iedere zijde
zestig pootten, elk van ruim 2 voet vierkant voor de ventilatie
aangebragt. De benedenste poorten zijn, als het schip, beladen
is, 10 voeten boven water. Met betrekking tot de beweegkracht
zal zich dat schip allereerst door stoomvermogen van alle andere
ouderscheiden daar het zoowel rader- als schroefstoomvermogen
bezit. De machines zijn veel grooter dan eenige andere, welke
tot dus ver voor het gebruik der marine vervaardigd werden
en de werkelijke kracht zal veel grooter zijn dan de no
minale, die boven opgegeven is. Zij zullen in verschillende
deelen van het schip geplaatst worden eu zijn geheel onafhankelijk
van elkander. Voor deze machines zullen tien ketels en vijfschoor-
stecnen aangebragt wordeniedere ketel kan naar verkiezing met of
zonder de aangrenzende gebruikt worden. De ketels zullen in de
lengte in bet midden van het schip geplaatst worden en om een
klein denkbeeld van de kracht te gevendie zij zullen kunnen
voortbrengen, dient dat iedere ketel door 10 fornuizen gestookt
wordt, zoodat voor het geheel niet minder dan lOü vuren in
werking gebragt worden. De radermachine is van die constructie,
dat. de wielen afzonderlijk iu onafhankelijke beweging kunnen gebragt
worden. De raderen zijn in doorsnede 56 voetende schroef is
j 24 voelen in doorsnede en zal inden achtersteven geplaatst worden
eu op de gewone wijze werken. Behalve deze machines zal men
ook zooveel mogelijk partij van den wind trekken en het schip
van zeven masten voorzien. De achterste masten en de voorste
zijn laag en voeren de eerste slechts een enkel gaffelzeil en de
andere een gaffelzeil en eene soort van stagfok; terwijl de beide
andere masten van ra's voorzien zijn en aldus behalve de gaffel
zeilen, ook nog top-en bramzeilen hebben. Het dek van de Great-
Eastern is, met uitzondering van de kajuitskappen en dergelijke
geheel glad zoodat de passagiers eene vrije wandeling van een
kwart engelsche mijl rond het dek hebben. De prachtige passa
giers-kajuiten worden op de dekken boven de waterdigte afschutsels
gebouwd en de hutten voor den kapitein en zijne officieren zijn
op hel bovendek. Om dezen colussus iu het water te brengen heeft
men het volgende planBij het leggen der grondvestenwaarop
het schip is gebouwdheeft men op twee plaatsen genoegzame
sterkte aangebragt om het geheele gevaarte, als het klaar is, te
kunnen dragen. Op deze beide plaatsen zullen wanneer het schip
klaar is om te water gelaten le worden, twee sleden op hel schip
gebragt worden en alsdan zal het geheel tot op laag watermerk
neder gelaten worden, om met hel opkomend getij af te vlotten.
De bovengenoemde maatschappijwaarvan de Great Easlern het ei
gendom is, wordt gedreven met een kapitaal van 1,200,000 pond
sterling met regl om die tot 2,000,000 poud sterling op le voeren.
Het is zeer opmerkenswaardig, dat dit groote kapitaal uit aandec-
len van 20 pond sterling is zamengesteld.
ADTSETSITTIEIT.
Onder den titel van Handboekje der Aardrijkskunde
van Noordhollanddoor P. H. WITKAMP, is bij den
Boekhandelaar C. L. BRINKMAN, te Amsterdam, eene
beschrijving dezer belangrijke Provincie uitgegeven, die
zich door groote naauwkeurigheid onderscheidt. Al de
landstreken, waaruit deze provincie bestaat, al de ste
den, dorpen, gehuchten, droogmakerijen, kasteelen,
en groote landgoederen zijn daarin beschreven. De
stichting en geschiedenis van al die plaatsende be
roemde mannen die er zijn geboren de tijd van het
aanleggen van vaarten en wegen zijn daarin vermeld.
Men vindt er de grootte en bevolking van al de ge
meenten benevens eene vermelding van alle oude en
hedendaagsche, zoo kerkelijke als administratieve ver
deelingen
De prijs van dit veelomvattende werkje is f0.30.
en in Carton met een Kaartje van Noordholland f0.73.
NIEUWEDIEP BIJ C. BAKKER Bz. GEDRUKT BIJ S. GILTJES.