11e JAARGANG
WOENSDAG 18 MAART 1942
No. 26
WAARIN OPGENOMEN
WIERINGER CQURANT van 1909
NIEUWSBLAD VOOR DE WIERINGERMEER, WIERINGEN EN OMSTREKEN.
Het Duitsche Rijk doorstond
reeds de grootste vuurproef.
„Het was de eenige hoop van het
Kreml, om in dezen zelfs in Rus
land nog nooit beleefden winter
aan de Duitsche weermacht het
lot van Napoleon in 1812 te be
reiden. De Duitschers en hun ver
bondenen hebben deze beproeving
doorstaan en zoodoende
overwonnen."
BOLSJEWISTEN WORDEN DEZEN
ZOMER VERNIETIGD.
Ter herdenking van de gevalle
nen van den vorigen oorlog
van dezen oorlog heeft Hitier een
rede gehouden, waarin hij aller
eerst de oorzaken van het tegen
woordige conflict besprak. Hij
noemde in dit verband op afkeu
rende wijze het proces van Riom.
waarin alleen over de te geringe
voorbereidingen voor den oorlog
wordt gesproken.
Hetgeen in den thans eindelijk
wijkenden winter is geëischt van
de mannen, die aan de fronten
van Europa op post en in den
strijd stonden, om ons werelddeel
tegen chaos en overweldiging doo*
vreemde machten te beschermen,
leek méér, dan menschelijke krach
ten konden verdragen. „Waar
lijk," zoo bracht dit Zondag op
oen Heldengedenkdag Adolf Hit-
Ier onder woorden „onze soldaten
én die onzer bondgenooten zijn de
laatste vier maanden door de
Voorzienigheid op vreeselijke wij
ze getoetst op hun innerlijke
waarde. Zij hebben deze proef
echter zóó doorstaan, dat wel nie
mand het recht heeft er aan te
twijfelen, dat, wat het lot ons
nog moge brengen, het altijd
lichter te dragen zal zijn dan
dat wat achter ons ligt
Achter ons allen, ook achter
ons in de geborgenheid der bur
gerlijke samenleving, ligt een
winter, die érgere beproevingen
bracht, dan in eeuwen het geval
was, een recordwinter onder d<
record\ylnters. Tijdens deze win
termaanden moesten de Duitsche
en verbonden troepen aan het
Oostfront aan hevige tegenaan
vallen het hoofd bieden velen
hunner brachten daarbij het
hoogste offer, hun leven. Achter
den beschermenden muur der
frontsoldaten stond, hoeveel vei
liger en geborgener ook, toch ook
ten belasten, dat Adolf Hitier
Zondag zeggen kon „Wij weten
thans, dat reeds in 1935 en 1936
in Engeland, in Frankrijk
vooral in de Vereenigde Staten
het besluit tot een nieuwen oor
log is genomen door de inder
daad alleen toonaangevende Jood
sche kringen en de daaraan on-
derhoorige leidende groep", een
oorlog, welke mét het nationaal-
socialistische Duitschland tevens
al die volkskrachten voorgoed
moest fnuiken, welke de over-
heersching en bedreiging door
volksvreerifde, kapitalistische en
bolsjewistische belangengroepen
dorsten te weerstreven.
Aan het einde van een winter
campagne, welke gekenmerkt
werd door ononderbroken zware
verdediging§ge vechten in een
..bewegingsoorlog op de plaa
dat wil zeggen in een diepe
frontzone, waarin zich 'n aaneen
gesloten loopgravensysteem had
ontwikkeld, als tijdens den oor
log 1914-1918, staat het front pal
en als eeen beschermende muur
voor het achterland, waar de toe
bereidselen worden getroffen
voor den komenden veldtocht.
Hetgeen de Fuhrer daarover
zeide, zal in en buiten Europa
diepen indruk maken
Thans weten wij echter reeds
één ding de bolsjewistische
horden, die ons en de met ons
verbonden soldaten i n dezen
winter niet vermochten te
overwinnen, zullen in den ko
menden zomer tot de vernieti
ging verslagen zijn. De bolsje
wïstische kolos, dien wij in zijn
geheele, wreede gevaar eerst
thans kennen, mag - dit is ons
onwrikbaar besluit - de geze
gende landouwen van Europa
nooit meee betreden, doch
moet verwijderd hiervan zijn
definitieve grens vinden."
piMMrui is'den openbaren weg te verplaatsen
BINNENL. NIEUWS. "^Ziekenwagens, rolstoelen, e.d. zijn
OUDSTE INWONER VAN
NEDERLAND OVERLEDEN.
Populaire figuur in de haringstad.
Te Enkhuizen is Zondag de oud
ste inwoner van Nederland, Mar-
tinus Siebert, geboren te Gene-
muiden in den ouderdom van 103
jaar en 11 maanden overleden.
„Oude Siebert", zooals de ha
ringstad hem kende, was nog
kras, dat men hem, niet zoo heel
lang geleden, op straat zijn wan
delingetje kon zien maken. Zijn
honderdste en volgende verjaar
dagen stonden vanzelfsprekend
in het-middelpunt der belangstel
ling en de oude baas zelf genoot
nog ten volle van de feestelijkheid
waarmee men zijn verjaardagen
omringde. Zijn gezichtsvermogen
liet langzamerhand te wenschen
over en zoo is „oude Siebert" op
een van zijn wandelingen eens ln
het water gevallen. Men had hem
echter spoedig op het droge
alle voorspellingen ten spijt, dat
de 102-jarige zulk een koud bad
wel met een noodlottige ziekte
zou moeten betalen, zag men hem
al spoedig weer, kwiek en wel op
zijn dagelijksch „rondommetje'
De derde strenge winter in suc
cessie heeft het „oude Siebert,"
echter moeilijk gemaakt en in de
maand Maart waarvan voor de
hoogbejaarde immers geldt„Ko
men we door het Maartje, dan le
ven we weer een Jaartje" is voor
hem het einde gekomen.
Zóó stellige, voorspellende woor
den spreekt Adolf Hitier alleen
«an uit, wanneer hij volkomen ™r 4«e_penoae d»s geen
Bon voor boter, vet of
margarine aangewezen.
Voor het tijdvak 1726 Maart.
De secretaris-generaal van het
departement van Landbouw
Visscherij maakt bekend, dat
durende het tijdvak van 17 tot en
met 25 Maart elke met „13" ge
nummerde bon van de boterkaart
:oowel als van de vetkaart recht
zal geven op het koopen van 125
gram boter zonder reductie of
margarine, of 100 gram vet. Ook
„zekerheid" bezit. In dezen oor
log, waarbij aan de zijde van het
Duitsche volk Italianen en Ja
panners en vele andere bondge
nooten staan, zal het bolsjewisme
„als machtsfactor" tenminste op!
het Europeesch-Aziatische vaste-
tand worden vernietigd. Dat het ™ar 1-" genoegen
onderscheid gemaakt tusschen de
bonnen van de boterkaart en die
van de vetkaart. Men zal er even
wel rekening mee moeten houden,
dat het niet steeds mogelijk zaï
zijn juist datgene van zijn lever
ancier te betrekken, hetgeen men
elders, maar dan in Engeland en
de Vereen. Staten, wellicht zal
herijzen, is een ook door Hitier
genoemde „mogelijkheid."
De kracht, waarmede de wreed
ste beproevingen der natuur in
het Duitsche binnenland aanj dezen winter zijn doorgestaan,
zware beproevingen bloot, nxo-j rechtvaardigt het rustig vertrou-
reel en materieel, want, het deel] wen, waarmede Adolf Hitier op
de met zijn frontsoldaten één lot tjezen Heldengedenkdag de ge
in dezelfde vuurproef, een vuur-1 sneUvelden herdacht,
proef, zooals Hitier kon vaststel
len, welke het Duitsche volk aan
het front en in het binnenland
onwrikbaar heeft doorstaan.
Hoe verbleeken tegenover de
grootheid dezer volkskracht het
klatergoud en het raffinement
der democratiën Tezelfdertijd,
dat aan het Oostfront mannen
pal staan en mannen sneuvelen,
om Europa tegen chaos en bols
jewisme te beschermen, begint
men in het onbezette Frankrijk
te Riom een proces, niet tot be
straffing der misdadigen en roe-
keloozen, die de Europeesche sa
menwerking saboteerden en de
zen oorlog ontketenden, maar
tot bestraffing dergenen, die de
de voorbereiding tot dien oorlog
niet energiek zouden hebben be
dreven Scherp hekelde Adolf
Hitier dit Zondag in bewoordin
gen, weike men goed zal doen in
het onbezette Frankrijk - en
de bezette gebieden van West-Eu
ropa - ter harte te nemen. Te
meer, omdat ook ten aanzien
van de ooriogsschuld zóóveel be
trouwbare gegevens bekend zijn
geworden welke onweerlegbaar
figuren als Churchill en Roose-
velt als oorlogsstokers terwille van
achter hen staande duistere mach
Verschrikkelijk somber moet
deze tijd zijn voor hen, die de
c-ogen niet vermogen te openen
voor zijn grootheid Een wereld
wordt thans opnieuw gevormd,,
tegenover de machten der onder
wereld stellen zich opwaarts stre
vende krachten van jonge, ster
ke volken. Goethe's woord „Stirb
und werde" heeft dieperen zin
gekregen en blijkt, méér dan
poëzie, een levenswet te zijn
Duizenden dappere mannen heb
ben gebracht en brengen het of
fer van hun leven, opdat hun
volk, opdat Europa gered worde,
zichzelf blijve, eigen aard en
cultuur behoude, opdat de ver
eenigde krachten der Europee
sche volken in tucht en orde
nieuwe welvaart en duurzamen
vrede zullen verwerven. Deze oor
log eindigt dan, als de voorwaar
de daartoe is bereikt, dus bij de
vernietiging' van Europa's vijan
den. Dat is het huidige tot strijd
en offers voorbestemde geslacht
verplicht aan al diegenen, die in
vertrouwen het hoogste offer,
hun leven, voor dit doel hebben
gebracht
zal moeten nemen met wat de
leverancier in voorraad heeft.
Voorts kunnen zij, die bon „13"
van de boterkaart vóór 28 Febru
ari bij hun slager hebben ingele
verd, gedurende het tijdvak van
17 tot en met 25 Maart per bon
100 gram gesmolten rundvet be
trekken.
DISTRIBUTIE RIJWIELEN
BEGONNEN.
hieronder niet begrepen en mo
gen dus, eveneens als rijwielen,
waarvan de framehoogte minder
dan 16 inch bedraagt zonder bon
gekocht, verkocht of afgeleverd
worden. Onder transportrijwielen
in den zin van de distributierege
ling worden verstaan rijwielen
welke voorzien zijn van twee wie
len en al dan niet van transport-
dragers en welke speciaal gebouwd
zijn voor het vervoer van goede
ren. terwijl onder carriers alle rij
wielen, welke Voorzien zijn/ van
meer dan twee wielen en welks
speciaal gebouwd zijn voor het
vervoer van goederen, worden be
grepen.
Ook frames op den bon.
Zooals hierboven reeds werd
medegedeeld, vallen ook frames
voor de genoemde soorten rijwie
len onder de distributiebepalingen
De aandacht wordt er echter op dlstrlbutiedienst worden ingele-
gevstigd, dat dit alleen geldt voor verd. Aanvraagformulieren voor
frames voor reparatie-doeleinden.! transportrijwielen en carriers moe-
Frames voor montage-doeleinden j ten in tweevoud bij de plaatselij
zullen uitsluitend kunnen worden ke afdeeling van de rijksverkeers-
betrokken op een koopvergunning Inspectie worden ingeleverd,
van het bureau voor de metalen-
gesteld onder a of b. en zijn oude Hoofdredacteur
rijwiel inlevert. j Corn. J. Bosker, YVieringen.
3. Aanvrager is in het bezit van
banden, doch niet van een rijwiel,
hij komt alleen in aanmerking
voor een rijwielbon, indien hij vol
doet aan de voorwaarden, gesteld
onder a of b.
4. Aanvrager is in het bezit van
een onbruikbaar rijwiel met bruik
bare banden hij komt in aan
merking voor een rijwielbon, mits
hij zijn oude rijwiel (zonder ban
den) bij den leverancier van het
nieuwe inlevert.
Voor invalidewagens is de over
legging van een doktersverklaring
vereischt.
Bonnen voor Trames zullen al
leen worden afgegeven, indien het
aan te schaffen frame voor repa
ratiedoeleinden is bestemd. Het
oude moet worden ingeleverd.
Aanvraagformulieren voor rij
wielen moeten ingevuld bij den
BUREAU
Hippolytushoef Wieringen
Telefoon Intercomm. No. 19.
Bijkantoor
Brugstr. 23, Middenmeer. Tel. 23.
Verschijnt
Woensdags en Zaterdags.
Abonnementsprijs
per 3 maanden f 1.30.
Üsseimeervisscherij heeft
een goed jaar achter den rug
-VERVOLG.)
verwerkende industrie. Deze ver
gunning zal echter niet aan het
pubhek, doch slechts aan grossiers,
die rijwielen samenstellen uit on
derdedenwelke zij van derden
betrekken, worden gegeven.
Er zijn voor deze distributie twee
soorten bonnen ontworpen, n.1.
een voor rijwielen en een voor fra
mes. Iedere bon bestaat wederom
uit twee gedeelten, n.1. en bestel
bon en een koopbon. De eerste kan
door den detaillist worden ge-
.bruikt indien hij het verlangde
model niet in zijn bezit heeft. Is
dit wel het geval dan dient de rij
wielhandelaar den koopbon te
bewaren en kan hij op den bestel
bon zijn voorraad aanvullen, bin
nen 'n maand na den op den bon
vermelde datum, die aangeeft tot
wanneer de bon geldig is.
Voor sport- en racerijwielen zul
len geen bonnen worden afgege
ven.
Voorwaarden.
Als algemeen vereischté om voor
een rijwielbon in aanmerking
komen, is in de eerste plaats ge
steld. dat de aanvrager niet over
een bruikbaar rijwiel beschikt en
dat hij in het bezit is van de be-
noodigde buiten- én binnenban
den of van de bonnen, om deze
banden te kunnen aanschaffen.
In verband hiermede zijn dan ook
voor het verkrijgen van rijwielen
dezelfde voorwaarden gesteld, als
voor banden gelden
De aanvrager moet om zich
naar zijn werk of tfe school te be
geven, dagelijks van zijn rijwiel
gebruik maken, terwijl de afstand
van de woning tot het werk of
de school of, indien van een open
baar middel van vervoer gebruik
kan worden gemaakt, de som van
de afstanden van de woning tot
de dichtstbijzijnde tram-, bus- of
Ook fiames zijn op den bon. treinhalte en van den afstand van
's-Gravenhage 14 Maart. Do <-e tram-, bus of treinhalte, waar
secretaris-generaal van het de- uitgestapt wordt, tot het werk of
partement van handel, nijverheid de sch°°l ten minste 5 km. (voor
en scheepvaart maakt bekend, kinderen beneden tien jaar ten
dat op 16 Maart een aan
vang is gemaakt met de distribu
tie van rijwielen. Dit houdt der-
minste 3 km.) bedraagt.
b. Indien het rijwiel ten be
hoeve van de uitoefening van het
halve in, dat vanaf dezen datum be™ep of bedrijf van aanvrager
rijwielen uitsluitend mogen wor-»°rdt gebruikt, moet de dagelijks
den gekocht, verkocht of afgele-1 °P dl' rÜw'el af tb le&eeI> afstand
verd, indien hierbij een geldige ten minfte 20 KM. bedragen, ter-
bon wordt ingeleverd. Op de bon
nen zal men het complete rijwiel,
echter zonder banden, kunnen
aanschaffen. Het tijdelijk verhu
ren van rijwielen blijft toegestaan.
Onder de distributie vallen
tourrijwielen, sport- en racerijwie
len, invaljdfiwagens, fcransportij -
wielen, carriers en onderstellen
voor carriers, alsmede frames voor
genoemde rijwielen, invalidewa-
gens en carriers. Onder tourrijwie
len worden in dit verband verstaan
alle soorten dames-, heeren-
kindertourrijwielen, voor zoover
de framehoogte 16 inch of meer
bedraagt. Onder invalidewagens
worden de zg. invalide 3-wielers
verstaan, welke door invaliden
worden gebruikt, om zich langs
wijl het voorts moet vaststaan, dat
de aanvrager niet van een open
baar vervoermiddel gebruik kan
maken.
Oud rijwiel inleveren
Er kunnen zich nu de volgende
gevallen voordoen
1. Aanvrager is niet in het be
zit van banden en ook niet van
een rijwielhij komt in aanmer
king voor een rijwielbon voor het
aankoopen van een rijwiel ten ei
gen behoeve, indien hij voldoet
aan de voorwaarden, gesteld on
der a. of b.
2. Aanvrager is in het bezit
van een onbruikbaar rijwiel, zon
der banden hij komt alleen voor
een rijwielbon in aanmerking, als
hij voldoet aan de voorwaarden,
Nieuwe kolenbonnen
aangewezen.
De secretaris-generaal van het
departement van handel, nijver
heid en scheepvaart maakt be
kend, dat gedurende het tijdvak
van 15 Maart 1942 tot en met 14
April 1942 de bon „09 H.K." van
de bonkaarten J. en K. („haarden
en kachels), de bonnen „29 C.V.'
„30 C.V.", „31 C.V* en „32 C.V.
van de bonkaart L. („centrale ver
warming"^, alsmede de met
„brandstoffen een eenheid
gende periode" gemerkte bonnen
van de zoogenaamde periodebon-
stellen recht zullen geven op hei
koopen van een eenheid vaste
brandstoffen.
Met ingang van dien datum zul
len de distributiediensten boven
dien aan de groot-verbruikers B,
C en D tegen afkruising van het
9e vakje van hun „identiteits-
ïeitskaart vaste brandstoffen'
toewijzingen voor die periode uit
reiken.
De aandacht wordt er op ge
vestigd, dat hierna geen nieuwe
bonnen meer voor het stooksei-
zoen 1941/1942 zullen worden
aangewezen.
Tengevolge van de verkeers
moeilijkheden en de daaruit
voortvloeiende ongunstige kolen-
positie zal het in vele gevallen
niet mogelijk zijn op de nieuw
aangewezen bonnen onmiddellijk
brandstoffen te betrekken dit
behoeft echter geen ongerustheid
te wekken, daar in tegenstelling
tot het vorige jaar toegezegd kan
worden, dat de hoeveelheden,
waarop deze bonnen recht geven,
in ieder geval zullen worden ge
leverd.
Het is hiertoe echter noodzake
lijk, dat alle verbruikers alle nog
in hun bezit zijnde geldige bon
nen uiterlijk 14 April a.s. bij den
leverancier, bij wien zij zijn inge
schreven, inleveren. Na 14 April
a.s. zijn deze bonnen niet meer
geldig voor het koopen van vaste
brandstoffen. Dit houdt dus in,
dat de geldigheidsduur der bon
nen, welke oorspronkelijk tot 30
April 1942 liep, is ingekort tot 15
April 1942. Nogmaals wordt er de
aandacht op gevestigd, dat dit
slechts beteekent, dat den handel
verboden is, na 14 April deze bon
nen nog in ontvangst te nemen.
In ieder geval zullen op de bon
nen, welke op of vóór 14 April 1942
bij den leverancier zijn ingeleverd,
vaste brandstoffen worden gele
verd.
De bovenomschreven garantie,
dat in ieder geval op de vóór 15
April ingeleverde bonnen zal wor
den geleverd, is echter niet van
toepassing ten aanzien van de af
levering van turf op bon „0.8 H.K."
van de kaart K. (Haarden en ka
chels). Aflevering van turf op
genoemden bon is met ingang van
15 April a.s. verboden.
Dc 40 vaartuigen te Lemmer die vol
gens de bijslagregeling ingevolge
de Zuiderzee-steunwet visschen,
hebben in 1941 een gemiddelde
besomming van bijna 7000 gulden
gemaakt. Het IJsselmeer heeft in
bet afgeloopen jaar alleen in dit
eene dorp voor een kwart milli-
oen gulden in het laatje gebracht
Dat is voor zulk een kleine plaats
van groote economische beteeke-
ris. Ter vergelijking diene, dat de
gemiddelde besomming per vaar
tuig in 1937 nog niet meer dan
I 051 gld. beliep. Men bedenke ech
ter wel, dat in 1941 ook de onkos
ten- veel hooger waren.
De vloot van Kuinre is nooit
groot geweest. In 1920 telde zij
negentien kleine vaartuigen nu
zijn het er nog geen zes. Maar
de kust voor Kuinre-is droogge
vallen en de zes Kuinder viss-
schers zouden ten hoogste nog
wat achtergebleven aal en snoek
baars in de gebaggerde kanalen
van den polder kunnen vangen.
Dat houdt echter spoedig op.
Voor Kuinre is het met de vis
scherij afgeloopen.
Nog kleiner is de visscherij -
vloot van Blokzijl zij telt nog
drie scheepjes, maar in 1920 wa
ren het er - ook niet meer dan
acht. De Blokzij Iers zijn geen vis-
schers. Heel vroeger hebben zij
wel de walvischvaart beoefend en
zij zijn steeds uitstekende zeelie
den geweest. Maar gevischt heb
ben zij nooit in beteekenende
mate. De verdwijning van de vis-
herij is dus noch voor Kuinre
nóch voor Blokzijl een vraagstuk
het is het natuurlijke gevolg van
ie geografische verandering ter
plaatse.
Andei's ligt het weer voor Vol-
lenhove. Daar bestond vóór de af-
luiting een vloot van 97 bonzen.
Dat aantal, is verminderd tot 31
daarvan zijn er 13 in bezit van
bejaarde visschers, die een gelde
lijke tegemoetkoming in gevolge
de Zuiderceesteunwet ontvangen.
De meesten dezer visschers zullen
geen opvolgers hebben, als zij hun
bedrijf staken. De overigen varen
i-olgens de bijslagregeling. Zij heb
ben in het afgeloopen jaar een
gemiddelde ^besomming gemaakt,
die waarschijnlijk wel iets boven
de 7000 gulden ligteen goed jaar,
een reeks van bedroevend
slechte. Voor een deel is dit resul
taat te danken aan het feit, dat
zij goede vangsten konden doen in
den droogvallenden polder. Deze
achttien visschers hebben de ge
legenheid hun bedrijf te blijven
uitoefenen, maar het is de Vraag
of zij in dat geval in Vollenhove,
dat nu wel erg ongunstig ligt. kun
nen* blijven wonen.
Wat Kampen betreft, daar zijn
nog 23 vi'sschersvaartuigen, maar
acht zijn er tot verdwijnen ge
doemd. Van de overige varen er
acht jn de bijslagregeling. Zij heb
ben dit jaar «ook goede besommin
gen gemaakt, maar zij waren toch
lager dan die der Lemsters en Vol-
lenhovenaren. De Kampenaren
hebben dan ook niet in den droog-
allenden polder gevischt.
Urk ten slotte, dat in 1920 212
botters telde, bezit nu een vloot
van 112 IJsselmeer- en ongeveer
dertig Noordzeevisschersvaartui-
gen. Van de vaartuigen, die de Üs
seimeervisscherij beoefenen, zijn
er zeven, die niet in de bijslagrege-